http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1500
Dálnice vyjdou na 19 miliard. Anebo na víc
datum: 28. 3. 2007
médium: Hospodářské noviny, Petr Sehnoutka
Letos začne řidičům sloužit dalších 24 kilometrů dálnic a 26 kilometrů rychlostních silnic. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že vše bude stát 30,3 miliardy korun. Zaručené to však není.
Stačí se podívat na některé loni dokončené úseky dálnic. Například v položce cena u loni otevřené části dálnice D8 z Ústí nad Labem na německé hranice až doteď figuruje částka devatenáct miliard korun a ta je také uvedena ve všech brožurách.
Přitom má stát na tuto stavbu, aniž by se to veřejnost dozvěděla, vyčleněno mnohem více – 22 miliard korun.
Náměstek šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák upozorňuje, že tato částka ještě stavebníkům nebyla vyplacena. »Je možné, že bude nižší,« říká.
Překvapení: složitý terén
To nyní potvrzuje i ŘSD. »Ta cena je bez DPH přes 17 miliard, s daní 21 miliard« říká mluvčí organizace Martina Vápeníková. »Navýšení je dáno likvidací skládky Ústí nad Labem a průchodem složitým geologickým územím.«
Podobným územím přitom prochází i německé dvojnásobně dlouhé pokračování této dálnice s označením A17. To zůstalo na sumě 20,4 miliardy korun bez daně.
Navíc se tak znovu potvrzuje, že české dálnice jsou předražené. Poprvé na to poukázala již v roce 2004 Evropská investiční banka – podle ní je na vině ne vždy transparentní průběh tendru. Poradenská firma Mott Mac Donald pak spočetla, že dálnice v Česku je třikrát dražší než ta německá.
Na zbytečná předražení poukázal i Nejvyšší kontrolní úřad přímo u dálnice D8: Vinou nepřehledného tendru, v němž zasahoval i antimonopolní úřad, se celá stavba prodražila o miliardu korun.
Dnešní vedení ŘSD však tomuto závěru z loňského prosince ani právě probíhající kontrole nepřikládá význam. »Mají na to své metody. A to, že se u nás staví dálnice draho, jsou jen spekulace, srovnávají se jablka a hrušky,« říká nový ředitel ŘSD Alfred Brunclík, který předchozích sedmnáct let strávil ve vedoucích pozicích firmy Subterra, jež stavěla i některé silniční tunely.
Jablka a hrušky
V případě těchto dvou dálničních staveb však o jablka a hrušky nejde. Oba úseky jsou totiž velmi srovnatelné. Překonávají převýšení až 500 metrů, mají podobný počet mostů i dva stejně velké tunely. Jen německá dálnice je dvojnásobně dlouhá. »My jsme však v rámci EU v popředí se stavbou biokoridorů,« namítá Brunclík. Stačí se však znovu podívat na německou stranu – i tato dálnice má tunely pro zvěř a dokonce jich je víc.
Podle Brunclíka teď ŘSD zpracovává materiál, jestli jsou skutečně dálnice v Česku drahé.
Podobně jako dálnice D8 bude dražší i druhá loni otevřená dálnice, a to D11 z Poděbrad do Hradce Králové. V obci Libišany, kam je provizorně svedená doprava z dálnice, bude potřeba vyměnit stovky oken.
Náhrady způsobené hlukem však budou chtít i další obce u D11. V případě této dálnice je navíc potřeba počítat s dalšími zbytečnými dvěma miliardami, které způsobily průtahy s její dostavbou a tím pádem i zvýšení DPH v roce 2003 z 5 na 19 procent.
***
(Němci) na to mají své metody. A to, že se u nás staví dálnice draho, jsou jen spekulace, srovnávají se jablka a hrušky.
Alfred BRUNCLÍK, šéf Ředitelství silnic a dálnic
Obrázek
Kde letos přibydou nové dálnice a rychlostní silnice
Rychlostní silnice R6
Průtah Karlovými Vary
4,8 miliard korun
5,5 km
Rychlostní silnice R4
Křižovatka I/20 - Nová Hospoda
1,4 miliard korun
2,1 km
Dálnice D3
Mezno - Chorovány
2,6 miliard korun
6,8 km
Rychlostní silnice R35
Rekonstrukce úseku Liberec - Jeřmanice
188 milionů korun
2,1 km
Dálnice D47
Ostrava Rudná - Bohumín
16,4 miliard korun
17,2 km
Rychlostní silnice R35
Křelov Slavonín I. etapa
1,3 miliard korun
3,9 km
Rychlostní silnice R48
Český Těšín - ŽUkov
438 milionů korun
1,2 km
Rychlostní silnice R48
Tošanovice - Žukov
1,9 miliardy korun
7,8 km
Rychlostní silnice R48
Křižovatka a obchvat Bělotína
1,3 miliard korun
3,3 km
Kromě dálnice a rychlostních silnic dokončí ˇŘeditelství silnic a dálnic stavbu 24 kilometrů silnic 1. třídy. Sedm úseků přijde na 5 miliard korun.
© 2005 Metrostav, člen DDM Group