Měly by silnice v Česku lemovat stromy, nebo ne? Spor o aleje mezi sebou vedou silničáři a ekologové. Podle prvních jsou často provozu nebezpečné, podle druhých naopak k bezpečnosti přispívají. Ortel nad dřevinami by měla vynést ještě letos dohoda hned mezi třemi ministerstvy - životního prostředí, dopravy a vnitra.
PRAHA 16.2. 2007 - Válka o stromořadí se rozhořela po vykácení 135 stromů u silnic první třídy na Havlíčkobrodsku. Nadace Partnerství, podporující výsadbu zeleně, to označila za práci z nudy. Silničáře podle ní nezaměstnal sníh, a tak vzali do ruky pily. Podle nadace ale porazili nezákonně i zdravé stromy.
Silničáři: nejsme vrazi stromů
"Ano, máme letošní zimu více času věnovat se těmto věcem, ale rozhodně to neděláme z nudy. A opravdu nechystáme žádné brutální kácení v celé republice. Nejsme vrazi stromů!" řekl Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR Jan Hoření.
Podle něj se odstraňují jen ty přestárlé, anebo překážející provozu. "Když je necháme a spadnou, jsme špatní, protože mohou zabíjet. Když je pokácíme, nejsme zase dost zelení," uvedl Hoření.
ŘSD se stará pouze o dálnice a silnice první třídy, komunikace nižší třídy patří krajům.
Pomáhají, i zabíjejí
Ročně v ČR umírají po srážce se stromy desítky lidí. Naposledy zabíjel topol vyvrácený orkánem v lednu ve Vestci u Prahy, spadl na vůz se dvěma mladíky. Dopravní policie právě kolize se stromy označuje za jedny z nejtragičtějších. Jen v roce 2005 evidovala 5509 takových nehod, zemřelo při nich 175 osob.
Stromy při haváriích zabíjely
rok počet obětí
2005 175
2006 149
zdroj: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR
Podle českých odborníků na dopravu stojí stromy často příliš blízko silnic. Naděje řidičů, že srážku s kmeny ve vysoké rychlosti přežijí bez vážnější následků, se tím snižuje.
Silvie Kratochvílová z Centra dopravního výzkumu v Brně uvedla, že se v zahraničí osvědčila tzv. bezpečnostní zóna deseti metrů od krajnice, v níž nesmí stromy růst. Kdyby se v ČR prosadila zmíněná zahraniční norma, znamenalo by to vykácení drtivé většiny stromořadí, většina roste hned vedle komunikace či těsně za příkopem.
Čekání na dohodu
"Bylo by to nejúčinnější řešení, ale u nás nemožné," řekla Kratochvílová. Argumenty odpůrců jsou prý na místě. Například ten, že stromy šoférům ukazují směr silnice za horizontem.
"Lze samozřejmě přistoupit i k jinému řešení, mimo jiné snížit v daném úseku rychlost nebo zabezpečit překážky svodidly," uvedla dále Kratochvílová.
Také její kolegyně Eva Simonová tvrdí, že nikdo z odborníků prospěšnost silničních alejí nezpochybňuje. "Při jejich výsadbě a údržbě se však musí přemýšlet,"uvedla.
Co tedy čeká česká stromořadí? O tom rozhodnou ministerstva životního prostředí, dopravy a vnitra. "Jejich dohoda bude k dispozici před koncem letošního vegetačního období," řekl ředitel České inspekce životního prostředí Hynek Beneš.
5x pro stromořadí
Chladí silnice, brání řidiče před oslněním sluncem
Brání vzniku sněhových jazyků a bočnímu větru
Pomáhá odhadnout směr silnice za horizontem
Stromy pohlcují škodlivé emise
Jsou úkrytem pro živočichy
5x proti alejím
Při nehodách vytvářejí neproniknutelnou zeď
Stromy mohou být přestárlé a padat
Kořeny dřevin ničí komunikace
Omezují provoz, neboť zasahují do vozovky
Podél silnic jsou i "křehké" druhy stromů - např. topoly
Lenka Hloušková, Právo
http://www.novinky.cz/krimi/kacet-aleje ... ngl1e.html