I/13 Karlovy Vary - Ústí nad Labem - Liberec - Polsko
Odoslané: 10. Máj 2006 19:54
Silnice I/13 Karlovy Vary - Chomutov - Ústí nad Labem - Liberec - Polsko
tvoří důležitou spojnici v severních Čechách, přezdívá se ji Podkrušnohorská magistrála. I/13 spojuje Karlovarský kraj se Severočeským a Libereckým. Zajišťuje důležité propojení v propojení mezi největšími městy Severočeského kraje. Její význam dále poroste.
Silnice měří 222 km, z toho je v provozu jako čtyřpruh cca 54 km a dalších cca 29 km v přípravě.
Po připojení Sudet k Německu v roce 1938 byla zahájena stavba dálnice Bad Berneck - Cheb - Karlovy Vary - Chomutov - Most - Lovosice - Česká Lípa - Liberec - Zittau - Görlitz. Realizace byla zahájena 1. prosince 1938 v okolí Chebu a 18. dubna 1939 v okolí Liberce. Do roku 1942 byly rozestavěno 20 km na Chebsku a 10 km na Liberecku. Provedeny byl jen zemní práce. Po válce práce nebyly obnoveny.
Do roku 1996 se počítalo s úsekem Karlovy Vary - Dolní Žďár jako rychlostí silnicí, ale byl vypuštěn z plánů rychlostních silnic.
V 70. a 80. letech probíhala výstavba přeložek této silnice v Severočeském kraji zejména z důvodů těžby uhlí. Řada přeložek byla postavena jako směrově dělený čtyřpruh.
V současné době jsou v provozu tyto úseky jako čtyřpruh:
- KV - Ostrov
- Chomutov - Komořany
- Most - Teplice
- Rozkoš - Bílý Kostel nad Nisou
V přípravě jsou tyto stavby, které budou postaveny jako čtyřpruh:
- Klášterec nad Ohří - Chomutov - bylo zpracováno Oznámení EIA
- Komořany - Most - realizace je plánována v letech 2007-8
- Bílina - obchvat - zpracována studie trasy
- Kladrubská spojka - realizace je plánována v letech 2008-10
Po výstavbě Kladrubské spojky dojde k přeložení I/13 z trasy Bílina - Teplice - Děčín do trasy Bílina - D8 - Děčín. I/13 využije stávající R63, která zanikne.
Kromě těchto staveb jsou připravovány stavby jako dvoupruh:
- Ostrov - Klášterec nad Ohří - bylo zpracováno Oznámení EIA
- D8 - Děčín - byla dokumentace EIA
- Děčín - Manušice - problematické vedení v CHKO České středohoří, realizace závisí na stavbě obchvatu České Lípy.
Čas od času se objevují nápady na zkompletování úseku KV - Ústí nad Labem jako čtyřpruh. Tato možnost byla posuzována, ale byla zamítnuta. Problematický je úsek Ostrov - Smilov, zde jsou problémy s Naturou 2000, VVP Doupov, CHKO Střední Poohří, minerální prameny a špatná geologie, z těchto důvodů byla navržena pouze dvouprová přeložka silnice I/13.
tvoří důležitou spojnici v severních Čechách, přezdívá se ji Podkrušnohorská magistrála. I/13 spojuje Karlovarský kraj se Severočeským a Libereckým. Zajišťuje důležité propojení v propojení mezi největšími městy Severočeského kraje. Její význam dále poroste.
Silnice měří 222 km, z toho je v provozu jako čtyřpruh cca 54 km a dalších cca 29 km v přípravě.
Po připojení Sudet k Německu v roce 1938 byla zahájena stavba dálnice Bad Berneck - Cheb - Karlovy Vary - Chomutov - Most - Lovosice - Česká Lípa - Liberec - Zittau - Görlitz. Realizace byla zahájena 1. prosince 1938 v okolí Chebu a 18. dubna 1939 v okolí Liberce. Do roku 1942 byly rozestavěno 20 km na Chebsku a 10 km na Liberecku. Provedeny byl jen zemní práce. Po válce práce nebyly obnoveny.
Do roku 1996 se počítalo s úsekem Karlovy Vary - Dolní Žďár jako rychlostí silnicí, ale byl vypuštěn z plánů rychlostních silnic.
V 70. a 80. letech probíhala výstavba přeložek této silnice v Severočeském kraji zejména z důvodů těžby uhlí. Řada přeložek byla postavena jako směrově dělený čtyřpruh.
V současné době jsou v provozu tyto úseky jako čtyřpruh:
- KV - Ostrov
- Chomutov - Komořany
- Most - Teplice
- Rozkoš - Bílý Kostel nad Nisou
V přípravě jsou tyto stavby, které budou postaveny jako čtyřpruh:
- Klášterec nad Ohří - Chomutov - bylo zpracováno Oznámení EIA
- Komořany - Most - realizace je plánována v letech 2007-8
- Bílina - obchvat - zpracována studie trasy
- Kladrubská spojka - realizace je plánována v letech 2008-10
Po výstavbě Kladrubské spojky dojde k přeložení I/13 z trasy Bílina - Teplice - Děčín do trasy Bílina - D8 - Děčín. I/13 využije stávající R63, která zanikne.
Kromě těchto staveb jsou připravovány stavby jako dvoupruh:
- Ostrov - Klášterec nad Ohří - bylo zpracováno Oznámení EIA
- D8 - Děčín - byla dokumentace EIA
- Děčín - Manušice - problematické vedení v CHKO České středohoří, realizace závisí na stavbě obchvatu České Lípy.
Čas od času se objevují nápady na zkompletování úseku KV - Ústí nad Labem jako čtyřpruh. Tato možnost byla posuzována, ale byla zamítnuta. Problematický je úsek Ostrov - Smilov, zde jsou problémy s Naturou 2000, VVP Doupov, CHKO Střední Poohří, minerální prameny a špatná geologie, z těchto důvodů byla navržena pouze dvouprová přeložka silnice I/13.