Pilotný PPP projekt mešká kvôli nedostatku praxe

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Pilotný PPP projekt mešká kvôli nedostatku praxe

Odoslaťod Majkl » 03. Máj 2006 14:24

Pilotný PPP projekt mešká kvôli nedostatku praxe

RAJECKÉ TEPLICE 3. mája (SITA) - Meškanie pilotného projektu v systéme verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe diaľničného úseku Lietavská Lúčka - Turany v SR súvisí podľa riaditeľa sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Mariána Miškoviča s nedostatkom skúseností. "Ide o projekt veľkého finančného objemu a Slovensko nemá skúsenosti s takýmito projektmi, ale len poznatky z iných krajín," povedal Miškovič. Určitá opatrnosť je preto podľa neho namieste. "Dávam prednosť dôkladnej príprave pred slepým termínovým plnením úloh," skonštatoval Miškovič. Zároveň dodal, že tender na súkromného investora by mal byť vyhlásený v prvom polroku 2006.

Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Dušana Faktora sa súčasná vláda nepokúsi projekt PPP veľmi urýchliť. "Myslím si však, že nie všetci členovia vlády sú PPP projektu naklonení, najmä rezortu financií nie je tento projekt veľmi po chuti," zdôraznil Faktor. Zastavenie či zrušenie výstavby diaľnice súkromným investorom by však nebolo podľa neho efektívne. "Na to, aby sme mohli vyhlásiť verejné obstarávanie na koncesionára, potrebujeme ešte získať stanovisko Európskej komisie, ktoré by

garantovalo, že PPP projekt nebude ovplyvňovať čerpanie eurofondov," doplnil Faktor.

Podľa Dušana Šamudovského zo stavebnej firmy Doprastav je však absurdné, aby sa Európska komisia (EK) vyjadrovala k čerpaniu eurofondov vzhľadom na PPP projekt. "Nevyplýva to zo žiadnych nariadení únie," dodal Šamudovský. Ako ďalej pokračoval Faktor, po získaní stanoviska EK môže ministerstvo dopravy vyhlásiť tender na dodávateľa. "V užšom výbere sa vyberú maximálne štyria záujemcovia, ktorí najlepšie splnia podmienky," povedal Jiří Petrák z poradenskej firmy Mott MacDonald, Praha. Tí budú následne vyzvaní na predloženie ponuky a s najúspešnejším by sa mala uzavrieť koncesionárska zmluva na 30 rokov. "Celý proces však bude manažovať rezort dopravy, preto je na ňom, aký zvolí časový harmonogram," uzavrel Faktor.

Úspešná implementácia PPP projektov v prostredí strednej a východnej Európy závisí od splnenia viacerých kritérií, ktoré Roland Jurecka zo stavebného koncernu Strabag rozdelil do štyroch kategórií. "Najprv treba mať jasne definovaný projekt," povedal Jurecka. Medzi ďalšie kritéria patri legislatíva, odborný tím vlády a externí experti a napokon definovanie rizík vyplývajúcich z projektu.

Na Slovensku má byť prvým PPP projektom úsek Lietavská Lúčka - Turany v dĺžke necelých 30 kilometrov. Ministerstvo dopravy odhaduje náklady na jeho vybudovanie na vyše 20 mld. Sk. V systéme PPP by sa však mali vybudovať následne diaľničné úseky Hričovské Podhradie - Ivachnová a Jánovce - Studenec v celkovej dĺžke 94 kilometrov za približne 69 mld. Sk.


Copyright © SITA 2006

http://ekonomika.sme.sk/c/2701732/Pilot ... praxe.html
Majkl
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 754
Obrázky: 1291
Založený: 03. Máj 2005 08:20

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.