Moderátor: Moderátori
zoom napísal:Ecce, inak som to myslel. Ja som narážal na fakt z pohľadu štátu, ked si berie úver (emituje dlhopisy). Čím som chcel naznačiť, že okrem eurofondov, ktoré sú mimochodom tými pohodenými peniazmi, štát lacnejšie financovanie (bavíme sa o úrokových nákladoch) ťažko nájde. Ako ja sa nechám prekvapiť v tomto prípade naozaj veľmi rád. Ale presne ako píšeš, ked ideš cez PPP tak tam máš k bezrizikovej sadzbe (to je tá na aukcií dlhopisov) pripočítané mnohé ďalšie prirážky (riziková, inflačná atd).
Preto PPP nie je zďaleka ekonomicky výhodné ako ked to financuje štát, jediný dôvod tejto cesty financovanie je, že by to mierne zviazalo ruky pri výdavkoch. Ako píšem, 2 mld. eur na jednu dialnicu na tak malom území je pri 17 mld. rozpočte moc velké susto.
Ministerstvo zatiaľ neprezradilo, za aké úroky si požičiavajú jednotliví uchádzači, keďže ešte neuzavrelo súťaž.
Tvrdí však, že je to za menej, ako sa financuje štát. Porovnáva pritom úrokové sadzby 30-ročných štátnych dlhopisov Nemecka a ďalších európskych štátov. Lacné financovanie sa spochybňovať nedá, no podľa J. Kovalčíka by bolo správne brať do úvahy kratšiu, nie 30-ročnú splatnosť. Vtedy by už podľa neho vyšlo lacnejšie financovanie štátu. Hoci je PPP kontrakt na 30 rokov, neznamená to podľa neho, že sa s takouto dlhou splatnosťou financuje celý objem projektu.
„Naopak, štát záväzok z koncesnej zmluvy postupne spláca a na celých 30 rokov si požičiava už len nepatrnú sumu. Priemerná doba splatnosti môže byť okolo 17 rokov, na takýto čas si štát v súčasnosti vie požičať za sotva 1,5-percentný úrok,“ povedal J. Kovalčík a dodal, že neverí, že ktorýkoľvek z uchádzačov priniesol lacnejšie financovanie.
Ten dlh Google nie je zďaleka nulový a to z toho dôvodu, že do určitej úrovne je cudzí kapitál lacnejší ako vlastný. Zdroj tu https://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AGOOG&fstype=ii&ei=Zjd1VsjBDImesgG_y4nIAg Našiel som aj jeho minuloročnú emisiu dlhopisov (akciovky to často nerobia) výnos - 3,37% http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304914204579395241871617088 V samotnom článku píšu, že je to o 62 bp nad výnos US dlhopisov (2,7%) Pozri aj vývoj dlhopisov SR s rovnakou splatnosťou.ecce napísal:Ja rozumiem. Najlacnejšie máš eurofondy, lenže tie už nie sú. Lacné máš aj financovanie štátu, ale ak je silná firma, tak si teraz vie tiež požičať relatívne lacno. Predstav si, že by vydával dlhopisy Google, kde je dlh cca. nulový a príjmy omnoho väčšie ako Slovensko. Komu by si pri rovnakom úroku radšej požičal? Samozrejme, toto je extrém, stavebníctvo je už rizikovejší sektor, firmy sú menšie atď atď a netvrdím, že to bude platiť aj tu, ale pri silnej firme tá prirážka nemusí byť veľká. Nehovoriac o tom, že tam máš 'implicitne očakávanie' pravidelnej platby od Slovenska, takže do ceny dlhopisov Ti priaznivo vstupuje aj schopnosť Slovenska pladiť.
S tým nesúhlasím, priama výstavba nerobí deficit, a teda ani dlh. Čisto hypoteticky si predstav, že štát zostavuje rozpočet, kde prijmy su 14 mld. eur a výdavky 11 mld. s tým, že sa rozhodne postaviť za 3 mld. tento projekt. Historický okamih, média v eufórií, máme vyrovnaný rozpočet a zaroveň aj projekt. Žiadny deficit, žiadny dlh, ani dlhová brzda, nič. Pridávam súčasný stav rozpočtu, aby si vedel, že netriafam do vetra. http://www.mfsr.sk/Default.aspx?CatID=10297 Takže ano, zviazalo by im to ruky, a veľmi. A ako píše Andi, sám neviem prečo očakávam, že vláda vyberie fakt tú najvýhodnejšiu možnosť.ecce napísal:A hlavným dôvodom PPP nie je ani tak zviazať ruky pri výdavkoch, ale 'dostať to von z účtovníctva'. Priama výstavba robí deficit a dlh teraz, PPP až v budúcnosti, keď sa bude splácať.
ecce napísal:tak tieto prostriedky bude musiet ušetriť inde a to sa vláde nebude chcieť.
zoom napísal:jediný dôvod tejto cesty financovanie je, že by to mierne zviazalo ruky pri výdavkoch. Ako píšem, 2 mld. eur na jednu dialnicu na tak malom území je pri 17 mld. rozpočte moc velké susto.
Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.