PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod ANDi » 10. Dec 2015 20:17

black1 napísal:ked to tak okresali tak mohli tam supnut aj ten tunel na D4 - severne od D1 az po D2 :)))

A okresali by ho na 1+1, alebo este lepsie len 1 na striedacku semaforom :lol:

Ale teraz vazne, neviem ci plakat ci sa smiat... Tento projekt mal potencial prave v tom, ze aj keby to bolo predrazene PPP (zase nie 4,5 ale tak max. do 2 mld.) bolo by to 3+3 a o 30 rokov by sa splatil, ale kapacitne by vyhovoval a bol by nadlho pokoj.
Ak sa to spravi 2+2, 30 rokov sa bude splacat a potom, alebo este skor, sa bude musiet zase draho a s obmedzeniami rozsirovat... :roll:

No, necakal som od tych babrakov nic dobre, ale toto je asi horsie ako zle...
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod pohodak » 10. Dec 2015 20:58

popravde radsej 2+2 za 1.7mld ako 3+3 za 4.3mld co tu lietalo vzduchom doteraz
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod MarosJan » 10. Dec 2015 21:32

1. pozrite si dopravny model VUD s predpovedou na 30 rokov - 2+2 ma bohato stacit ocakavanej intentzite
2. horna vrstva vozovky ma zivotnost 30-40 rokov, to ju ako postavime len tak a budeme udrzovat desiatky rokov aby sa potom nahodou ukazalo ze o 20-30 rokov sa nam treti pruh fakt zide? Kazdu zimu budeme cistit od snehu, kazdych 5-10 rokov vymenime obrusnu vrstvu, len aby sa mohli dopravaci vytesovat, ze tam maju pre rezervu pruh navyse? Nezabudajte ze na toto vsetko si musime pozicat, ci uz priamo, alebo skryte (PPP).
MarosJan
návštevník
 
Príspevky: 49
Založený: 21. Okt 2015 14:08

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Rio13.zm » 10. Dec 2015 22:44

:) treba si najskor nastudovat, co to ta rezerva je
Obrázok používateľa
Rio13.zm
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 908
Obrázky: 197
Založený: 27. Jan 2007 17:42
Bydlisko: Zlaté Moravce

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Maxx787 » 10. Dec 2015 23:05

ono 30 rokov to bude mat v sprave ten sukromnik, ak mu vyjde je dialnica kapacitne nevyhovujuca nejde to na jeho triko? a este po 30 rokoch musi sukromnik odovzdat dialnicu ako keby ju prave dostaval...
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod MarosJan » 11. Dec 2015 00:08

sukromnik si stavebne naklady a udrzbu zohladni do svojej ponuky. Ak bude intenzita prilis nizka bude len rad. Ak bude prilis vysoka moze dostat este aj doplatok (podla toho aka je zmluva). Nic ho nebude rozhodne tlacit do stavby dalsich pruhov. On zabezpecuje dostupnost, nie maximalne pohodlie. S tym, ze odovdza dialnicu ako novu, to je legenda ktoru vytvroili politici. V skutocnosti to napriklad znamena, ze pri odovdzani musi mat kazda polozka zostatkovu zivotnost najmenej 5 rokov.
MarosJan
návštevník
 
Príspevky: 49
Založený: 21. Okt 2015 14:08

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod mapman » 11. Dec 2015 07:49

Kategória 25,5 má obecne jednu veľkú nevýhodu - pri oprave jedného jazdného pásu sa nedá (aspoň v českých podmienkach) na druhý jazdný pás previesť doprava v režimu 4+0 (4 provizórne pruhy na jednom jazdnom páse). To je dosť významný nedostatok u veľkého mesta. V českej norme je preto pre diaľnice aj kategória 27,5, ktorá má vozovku širokú 11,5 m a umožňuje režim 4+0.
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Peterman » 11. Dec 2015 08:14

Magman, presne aj toto ide, aj Rakúšania a Nemci zmenili normy a širkové usporiadanie diaľnic a nove sa v prevažnej miere, hlavne tam kde je intenzívna dpoprava - a to obchvat BA urcite bude - aby sa v prípade oprav zmestili dočasne na jednu stranu telesa dialnice 4 pruhy
Zas slovenské polovičaté riešenie - a v konečnom dôsledku drahšie
Vie niekto povedať, resp vyčítať z podkladov či aspoň mostné objekty ponad diaľnicu sa budu stavať dlhsie, tak aby sa pripadne rozšírenie mohlo uskutočniť bez demolácii. Veď mosty sa stavaju na 80-100rokov
Samotné teleso dialnice potom nebude problem rozšíriť s oveľa menšími nákladmi aj do strán; ked by sa hneď nerobilo s rezervou do stredu

To naozaj sme stratili zdravy rozum???
Peterman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 503
Obrázky: 17
Založený: 02. Okt 2013 20:38

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod i15 » 11. Dec 2015 08:18

presne, mne nevadí zúženie stredového pásu, lebo doteraz mi nikto nevysvetlil výhodu 4m na D oproti 3m na RC. Avšak jazdný pás by mal byť dosť široký na provizórne usporiadanie 4+0.
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Andrej » 11. Dec 2015 10:04

Provizorne usporiadanie 4+0 vsak nie je mozne previest ani v kategorii D26,5. Cize kategoria D27,5 alebo D28 by musela byt uz v poziadavkach objednavatela a z tohto pohladu mi pride jedno, ci ma dialnica sirku 25,5 alebo 26,5 m.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod robertko » 11. Dec 2015 10:35

o tých 20 - 30 rokov bude tunel Karpaty a obchvat nebude treba tak tu nesnívajme o rozšírení.
robertko
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 330
Obrázky: 30
Založený: 06. Okt 2013 19:16

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod mapman » 11. Dec 2015 14:39

Andrej napísal:Provizorne usporiadanie 4+0 vsak nie je mozne previest ani v kategorii D26,5. Cize kategoria D27,5 alebo D28 by musela byt uz v poziadavkach objednavatela a z tohto pohladu mi pride jedno, ci ma dialnica sirku 25,5 alebo 26,5 m.

To síce áno, ale logiku by mala skôr úprava o meter vyššie ako o meter nižšie. Je ale možné, že sa počíta pri opravách s vyuřžívaním spevneného SDP, na ktorom sa využije ten chýbajúci trištvrtemeter.
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod i15 » 11. Dec 2015 17:09

Andrej napísal:Provizorne usporiadanie 4+0 vsak nie je mozne previest ani v kategorii D26,5. Cize kategoria D27,5 alebo D28 by musela byt uz v poziadavkach objednavatela a z tohto pohladu mi pride jedno, ci ma dialnica sirku 25,5 alebo 26,5 m.


28 metrov mali nechať tam, kde pôvodne chceli 3+3
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod jozin z bazin » 16. Dec 2015 13:14

Prečo je ponuka za obchvat oveľa nižšia oproti predpokladom
viewtopic.php?f=35&t=21075

(analyza Ineko)
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 477
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod devil » 16. Dec 2015 15:37

no dobre a pisu niekde ze kolko by zaplatil stat aj s urokmi keby si zobral uver a postavil to sam ?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Andrej » 16. Dec 2015 17:35

Tazko porovnat cenu statu, ked nepozname ponuky na vystavbu usekov. Ale aj keby to vyslo mierne v prospech klasickeho obstaravania, je potrebne mysliet aj na ostatne useky dialnicnej siete - museli by sme zabudnut na dalsie useky R2, R4 a pod.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod MarosJan » 16. Dec 2015 18:58

Pockajme si na finalne vyhodnotenie. Je jasne, ze im to "vyjde" v prospech PPP, ale mozno sa este dozvieme dalsie zaujimave detaily. Predovsetkym by som si nebol taky isty ze najlacnejsiu ponuku nevylucia.
MarosJan
návštevník
 
Príspevky: 49
Založený: 21. Okt 2015 14:08

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod zoom » 17. Dec 2015 10:25

devil napísal:no dobre a pisu niekde ze kolko by zaplatil stat aj s urokmi keby si zobral uver a postavil to sam ?

Ja si to napr. takto predstaviť viem, pokiaľ viem 30-ročne dlhopisy sa pohybujú s výnosom 2 až 2,5%p.a., 13 ročný pred mesiacom Kažo emitoval za 1,16%https://www.ardal.sk/_img/Documents/%C5%A0CP/%C5%A0D/V%C3%BDsledky%20aukci%C3%AD%20%C5%A0D/VA%20SD%20227%20E.pdf. No v skratke, na financovanie nemá nik lepšie podmienky ako štát. Problem ale je tá suma, čo pri je výdavkoch 17 mld. je dosť, či už to je 1,7 alebo 4 mld.
Obrázok používateľa
zoom
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Obrázky: 15
Založený: 21. Sep 2008 16:28

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod MarosJan » 17. Dec 2015 12:02

30 rocny dlhopis nemame, tato tema je vynalez Pociatka, nie je vôbec relevantny. Akoby sme si na dialnice celu sumu poziciavali jednym dlhopisom a ten splatili presne o 30 rokov. Skor je dobre uvazovat o portfoliu dlhopisov, aby sa splacanie rozlozilo rovnomerne. Kratsie splatnosti maju nulovy az zaporny urok, dlhsie do 2%.
Expertiza stavebných nakladov bola na 1,3 miliardy (neosekany projekt), udrzba a prevadzka za 30 rokov cca 400 mil (neosekany projekt). Cize si treba pockat najmä o kolko tie upravy zlacneli projekt. Druha tema je relevantnost samotnej statnej expertizy, takmer vzdy sa vysutazi za podstatne nizsiu cenu ako je expertiza.

Btw http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... hvatu.html
MarosJan
návštevník
 
Príspevky: 49
Založený: 21. Okt 2015 14:08

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod zoom » 17. Dec 2015 12:18

Ano Maroš, ten 30y bond bol najvyšší možny benchmark pre projekt z pohľadu štatu.
Obrázok používateľa
zoom
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Obrázky: 15
Založený: 21. Sep 2008 16:28

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod ecce » 17. Dec 2015 23:26

Počiatek v telke hovoril, že majú lepšie financovanie ako štát, čo sa mi zdá málo pravdepodobné, ale teoreticky možné. Uvidíme.
ecce
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 660
Obrázky: 6
Založený: 10. Dec 2013 19:52

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod zoom » 17. Dec 2015 23:41

Lepšie ako pre koho. Keď ti poviem, že nie je bonitnejší dlžník na trhu ako je štát, ktorý má zákonom stanovené pravidelné príjmy, pričom v prípade núdze za ním stojí samotná centralna banka a ktorý je považovaný ekonómami za subjekt s najnižším rizikom (ak vôbec), stále to je teoreticky možné?? To by musel tie peniaze nájsť pohodené, a ešte aj to by bolo diskutabilné vzhľadom na súčasnosť.
Obrázok používateľa
zoom
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Obrázky: 15
Založený: 21. Sep 2008 16:28

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod MarosJan » 18. Dec 2015 09:10

Pociatka prosim radsej nebrat vazne, ministerstvo riadi statny tajomnik. Neverim ze financovanie bude lacnejsie ako v pripade statu. Netreba zabudat, ze takmer isty je aj akcionarsky uver a tam moze byt pozadovana vynosnost aj dvojciferna.
MarosJan
návštevník
 
Príspevky: 49
Založený: 21. Okt 2015 14:08

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod ecce » 18. Dec 2015 19:15

zoom napísal:Lepšie ako pre koho. Keď ti poviem, že nie je bonitnejší dlžník na trhu ako je štát, ktorý má zákonom stanovené pravidelné príjmy, pričom v prípade núdze za ním stojí samotná centralna banka a ktorý je považovaný ekonómami za subjekt s najnižším rizikom (ak vôbec), stále to je teoreticky možné?? To by musel tie peniaze nájsť pohodené, a ešte aj to by bolo diskutabilné vzhľadom na súčasnosť.


Možno sa budes čudovať, ale áno, sú na svete firmy, ktoré majú väčšie príjmy aj bonitu ako Slovensko. Súhlasím aj s Marošom, ze Počiatku treba brať z rezervou, ale z počutia viem aj to, že tieto konzorciá mali veľmi dobre podmienky na financovanie (ci lepšie alebo horšie ako štát, neviem, ale ak horšie, tak nie o veľa).

Samozrejme, financovanie nie je jediný faktor, k tomu treba prirátať maržu, odrátať úspory, kde vie byť súkromník efektívnejší, zohladniť to, že niektoré riziká na seba preberá sukromnik atď.
ecce
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 660
Obrázky: 6
Založený: 10. Dec 2013 19:52

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod zoom » 18. Dec 2015 21:27

Ecce, inak som to myslel. Ja som narážal na fakt z pohľadu štátu, ked si berie úver (emituje dlhopisy). Čím som chcel naznačiť, že okrem eurofondov, ktoré sú mimochodom tými pohodenými peniazmi, štát lacnejšie financovanie (bavíme sa o úrokových nákladoch) ťažko nájde. Ako ja sa nechám prekvapiť v tomto prípade naozaj veľmi rád. Ale presne ako píšeš, ked ideš cez PPP tak tam máš k bezrizikovej sadzbe (to je tá na aukcií dlhopisov) pripočítané mnohé ďalšie prirážky (riziková, inflačná atd).

Preto PPP nie je zďaleka ekonomicky výhodné ako ked to financuje štát, jediný dôvod tejto cesty financovanie je, že by to mierne zviazalo ruky pri výdavkoch. Ako píšem, 2 mld. eur na jednu dialnicu na tak malom území je pri 17 mld. rozpočte moc velké susto.
Obrázok používateľa
zoom
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Obrázky: 15
Založený: 21. Sep 2008 16:28

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.