Ja by som to riešil úplne inak.
1. Výstavba diaľnic cez PPP v hodnote stavebných nákladov 250 mld. SKK do r. 2020. Celkové splátky vo výške 400 mld. SKK na 25 rokov.
2. Zavedenie elektronického mýta, zachovanie diaľničných nálepiek pre osobné autá do 3,5t + extra prejazd za tunely dlhšie ako 2000 metrov.
3. Z eurondov na r. 2013-2020 vyčleniť len na diaľnice a rýchlostné cesty 100 mld. SKK.
V NDS by som v r. 2009-2010 predal 10% akcií za 250 mil. EUR. Tieto financie by smerovali jednoznačne na opravy súčasných diaľnic a RC.
Ako štát by som pripravil celú trasu D4 s NO. Trasa, pozemky, projekty, štúdie. K tomu obchvaty PK, SC, MA ako nutné investície investora. Do výstavby by som to smeroval až okolo r. 2015.
Do r. 2015 by sa financie dali na plné profily na celej D1, D3 a R1. Okrem toho by som dal postaviť na 1/2 profil celú severnú vetvu R3, južnú R4 a na bodové závady (rozumej 1/2 profily) cca. 10 miest na trase súčasnej R2.
Štát by začal splácať PPP naplno až v r. 2012-2013.
Vtedy by som však ešte len ohlásil, že Slovensko má rozvoj diaľničnej siete (D1-D4, R1-R7) v takom význame, že v r. 2020 to chce mať dostavané. (na 50% len kačica, ale svetové stavebníctvo by na to zareagovalo). Jedny celoročné príjmy naivac v rozpočte by som dal na splátky a teda by bolo stále na výstavbu príjmy z mýta (15 mld. SKK bez problémov), EÚ atď. a ešte len vtedy by som pokročil:
1. Predaj ďalších 24% akcií NDS. Vtedy už reálna výška 500 mil. EUR. Získané financie by smerovali na podporu splátok diaľnic, na vznik novej BDS (bratislavská diaľ. spoločnosť) a na modernizáciu vozového parku NDS.
2. Nové úvery pre NDS vo výške 30 mld. SKK, už predtým zaviazané pre investorov.
Štát by stále vlastnil rozhodujúcich 66% akcií NDS. Vznikla by BDS, s cieľom stavať D4 a NO, do správy by získala vtedy už rozšírenú D1 BA-TT. Štát by ročne platil 16-18 mld. SKK za prechádzajúce PPP. Bratislava dopravne kolabuje, nahlas sa silno hovorí o nultom obchvate a metre. Štát stavia diaľnice po celom Slovensku, ...
Prichádzajú ďalšie varianty:
A. Predaj BDS do sveta za 200-250 mil. EUR.
B. Prenájom BDS na 40 rokov.
C. Čiastočný odpredaj BDS.
Ale všetky varianty majú za cieľ: doriešiť D4+NO + obchvaty okolitých blízkych miest a opravy cca. 500 km regionálnych ciest. Bez investovania štátu v konečnom dôsledku.
V tomto čase by výdavky na výstavbu boli stále kryté. Bol by rok 2014-2015, všetko by išlo už ako hodinky a to dlhé roky. Buď by štát vydržal ešte 20 rokov splácať po 16-18 mld. SKK, rozumej čisto celé mýto, časť štátneho rozpočtu a novú výstavbu by platil zo štátneho rozpočtu a z EÚ alebo by predal zostávajúci podiel v NDS. Ten by už mal hodnotu 7-8 mld. EUR.
NDS:
Predávajúci podiel: 66%
Dlh PPP: cca. 350 mld. SKK pre PPP, ešte 20 rokov ročne 17 mld. SKK
Dlh bankám: cca. 50 mld. SKK, ročné splátky 3-4 mld. SKK
Isté príjmy: mýto+nálepky = 18 mld. SKK
Zmluvné príjmy: pevný podiel z daní (pohonné látky atď.)
Jednoducho tak, aby ešte 10 rokov boli dlhy kryté štátom. To by SR stálo zo zisku z predaja 66% NDS asi 10%, asi 1 mld. EUR. Ale bola by istota, že by sa stavali ďalšie úseky takisto rýchlo (rozumej o 100% rýchlejšie stále ako dnes, ono by sa to spomalilo voči tempu v r. 2010-2015) a štát by sa mohol smero zamerať s 5-6 mld. EUR na cesty I. triedy alebo by riešil niečo iné.
Francúzsko, Španielsko, Portugalsko, Kanada, Taliansko, Grécko atď. ... v množstve štátov sveta sú diaľnice majetkom súkromných diaľničných spoločností alebo sú v prenájme na 20-50 rokov súkromnému investorovi. Tie štáty vedia, prečo to robia. Niektoré pre dlhy, ale väčšina kvôli nutnosti novej výstavby diaľnic.
Ja som ešte ponúkol pekný scenár rozvoja pre Slovensko. Snívať o tom, že štát postaví sám diaľnice za 600 mld. SKK do r. 2020 a príjmy NDS budú 30 mld. SKK a bude všetko OK je nesplniteľný sen pre Slovensko.