Sorry, že vypisujem toľko somarín , tie príspevky môžete zmazať, ale objavil som ešte aj P, BU, LE, LE-V, ZA, AS, SA... Za každým je potom pomlčka a čísielko.
Ale už niečo tuším. LE budú cesty z Leónu, SA zo Salamancy, AV z Ávily atď.
Je to zaujímavý spôsob značenia ciest, existuje takéto niečo ešte v iných štátoch?
Presne tak, sú to označenia jednotlivých regiónov a provincií. Podľa prefixu a farby obdĺžnika sa dá vždy identifikovať v akom regióne sa nachádzate a akej kategórie je cesta.
A = autovía = diaľnica bez mýta
AP = autopista de peaje = diaľnica s mýtom
R = autopista de radial = diaľničná radiála (v okolí Madridu s mýtom)
N = carretera nacional = štátna cesta
kvalitná dialnica napísal:A tam je dosť teplo tak asi používajú aj odolnejší asfalt, nie?
Istotne aj asfalt má svoje vlastnosti, ale v princípe na výstavbu ciest a diaľnic je najlepší asfalt z arabskej alebo americkej ropy. Z tej z Ruska sa rýchlejšie tvoria vyjazdené koľaje. Situácia na Slovensku sa ale zmenila, lebo Slovnaft už asfalt nevyrába (ekologizácia výroby a asfalt ako odpad už produkovaný nie je) a tento sa dováža z Rakúska a Maďarska.
Teplota nemá zásadný vplyv na asfalt používaný na hlavných cestách. Čo sa zvykne topiť - to je smola, ktorou sa niekedy opravujú výtlky a nerovnosti.
Asfalt v Španielsku pochádza pri výstavbe ciest väčšinou z Afriky. A aj tento je používaný v Taliansku, to je tiež dobrá ropa na stavebné účely.
Spanielsko sprisnilo vysku pokut a dokonca siahne aj k odnatiu slobody za vazne priestupky.
.. vaznym priestupkom bude napriklad jazda v obci rychlejsie ako 110 km/h
.. vazny priestupok je tiez jazda po dialnici viac ako 200 km/h
.. vazny priestupok je tiez jazda pod vplyvom alkoholu s min. 1,2 promile
.. odnatie slobody je max. 6 mesiacov (zalezi od spravania sa voci policii ked vas nachytaju a akym rychlym sposobom uhradite pokutu
Španielsko disponuje k 1.1. 2008 14,689 km diaľníc a RC /autopistas a autovias/, čo ho v Európe zaraďuje na prvé miesto v celkovej dĺžke, pred Nemecko a Francúzsko.
Autovias, obdoba naších RC, ale s nižším parametrami, sa postupne prebudovávajú na diaľničné štandardy. Rozdiel autovias - autopistas pochádza ešte z osemdesiatych rokov, kedy bolo cieľom v krátkom čase modernizovať cestnú infraštruktúru. Dôležité komunikácie prvej triedy boli prestavané na štvorpruh a označené ako autovias. V deväťdesiatych rokoch už boli stavané paralelné RC k existujúcim cestám prvej triedy.
tento rok som niekoľkokrát navštívil Španielsko a najazdil po diaľniciach a rýchlostných cestách niekolko tisíc km, Tak sa skusim podelit o dojmy a postrehy. Nebudem riešiť kategorizáciu, ... to sa da pozriet nižšie, alebo priamo na španielskych weboch. - neskutočne veľké rozdiely v kvalite dialnic, niektoré su hotový morský príboj, sama vlna a hopsanie a to na dlzkej aj 30-50km, iné krásne a perfektne - Španielsko tak dokonale využilo peniaze z EU, postavilo toľko ciest, ze naozaj su tam dlhé úseky dialnic, ktoré prakticky nikto nevyužíva.. niekoľkokrát som mal možnosť ísť po diaľnici a za pol hodinu som stretol 1-2 auta; takze informácie ktoré prebehli aj u nás su pravdivé - ako postavili dediny duchov, tak majú aj tak podobne dialnice - v okolí veľkých miest majú mnohokrát paralelne dialnice, ktoré sa vzájomne viac krát križujú / prepletajú
BTW ak by sme my tak mali využite EU fondy, tak cela sieť D a RC je uz dávno hotová