Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Branco » 09. Apr 2007 16:30

Dialniciar napísal:
Stavebné spoločnosti dostávajú financie za jednotlivé úseky v splátkach ešte aj dlhšiu dobu ako 3 mesiace, t.j. úseky sú splácané, hoci ešte pred úplným otvorením, no hlavné cesty sa splácajú až po otvorení. Je to nová, najnovšia forma PPP, ktoré sa začalo uplatňovať v Mexiku na prelome r. 2005/2006. A to už nehovorím o tom, že 4 veľké stavebné firmy v týchto krajinách štátu peniaze na diaľnice a cesty aj požičiavajú.


Zaujímavý názor, mohol by si prosím, vysvetliť prvú vetu, stavebné spoločnosti sú, alebo nie sú po ukončení stavby prevádzkovatelia diaľnice, resp. aký je ďalší postup po ukončení úseku. To obdobie 3 mesiacov je počas stavby, pred ukončením, alebo pravdepodobne po dokončení úseku. Na druhej strane v diaľniciach o Mexiku spomínaš, že tam je mýto jedným z najdrahších na svete.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod mapman » 09. Apr 2007 17:13

dragon napísal:Neviete kde zohnat aktualnu mapu cestnej siete v Rumunsku?


Wikipedia je takmer vždy istota pokiaľ hľadáš aktuálne neofiko informácie. Takže rumunská cestná sieť viď: http://en.wikipedia.org/?title=Roads_an ... in_Romania

alebo

http://www.andnet.ro/grafica/finalle2_en.swf

...
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Odoslaťod Dialniciar » 09. Apr 2007 17:52

Branco napísal:Zaujímavý názor, mohol by si prosím, vysvetliť prvú vetu, stavebné spoločnosti sú, alebo nie sú po ukončení stavby prevádzkovatelia diaľnice, resp. aký je ďalší postup po ukončení úseku. To obdobie 3 mesiacov je počas stavby, pred ukončením, alebo pravdepodobne po dokončení úseku. Na druhej strane v diaľniciach o Mexiku spomínaš, že tam je mýto jedným z najdrahších na svete.


Nie sú prevádzkovatelia diaľnic ani ciest, ale čerpajú financie ešte dlho po otvorení. To už nie je klasická výstavba. Súkromné stavebno-koncesionárske giganty na seba prevezmú množstvo rizík a suma sa spláca navýšená o infláciu + mierny zisk. Bez údržby a opráv ciest, nakoľko opravy spadajú do doby záruky. A tento spôsob už sa radí medzi PPP. A nie je to práveže obdobie 3 mesiacov, ale obdobie 3 mesiace po dokončení celej stavby. Teda 3 mesiace až rok. Pozorne čítaj moje vety:

Dialniciar napísal:Stavebné spoločnosti dostávajú financie za jednotlivé úseky v splátkach ešte aj dlhšiu dobu ako 3 mesiace


Do 3 mesiacov sa platí všade na svete, vrátane SR. Štandardne do dvoch je limit. Preto sú aj podmienky v tendroch, aby firmy mali istý obrat a isté záruky pri možných úveroch, pozri si niekedy tender a jeho presné podmienky.

Na Slovensku sa napr. čakalo na jednom úseku R1, až kým vláda nezaplatila. Nerobilo sa na ňom už nič, ale nebol otvorený, pretože firma nedostala peniaze. To ale nie je PPP, pretože firma predtým nedala ani 1 SKK zo svojich financií na dostavbu tak, že by to bolo dodatkom k pôvodnej zmluve, čo však práve na Balkáne či južnej Európe už je. Po vzore Mexika a Chile.

Prax: aby to bolo jasné všetkým:

1. Stavia sa nejaký napr. 50 km úsek cesty či 10 km úsek diaľnice. Vláda platí do 3 mesiacov za všetky odvedené práce. Hlavný dodávateľ platí často ešte skôr svojim menším dodávateľom. To je štandard.
2. Stane sa, že vláda má problém a chýba jej niekedy napr. 100 mil. EUR. A dlhšie ako sú 2 či 3 mesiace. A už dopredu vie, že peniaze nezoženie. Teda vopred to oznámi zhotoviteľovi. Ten, aby si udržal zakázku už v tomto storočí ponúkne, že stavbu bude naďalej financovať, ale sám a vláda mu dá peniaze v splátkovom kalendári, kým sa celý úsek dostavia. Toto je stále štandardná situácia v stavebníctve.
3. Blíži sa dostavanie úseku a jeho otvorenie/odovzdanie do užívania. Štát dlhuje firme stále vysokú sumu. Má možnosť splácať podľa splátkového kalendára a novovykonané práce platiť priebežne:

a) ak to tak je, tak je všetko v poriadku
b) ak to tak nie je a vláda nie je schopná plniť si ani staršie záväzky a ani platiť dohodnuté sumy za novšiu prácu, tak nastáva pre vládu zásadný problém. :arrow:

A. Vláda má teoreticky čas 3 mesiace ešte aj na posledné práce. Dovtedy musí splatiť staré záväzky + novú prácu. Je to krajná, ale stále štandardná situácia, stala sa aj v SR aj v ČR, aj v Maďarsku, aj v Chorvátsku atď.

B. Vláda už vie, že nesplatí ani staré záväzky upravené dodatkom v zmluve a vie, že posledné práce nestihne doplatiť do 3 mesiacov. Toto je pomerne bežná situácia v desiatkach štátov pri cestnej infraštruktúre. Často sa to končí na súdoch, rôzne africké vlády dávajú firmy na súdy atď. :arrow:

- ak uplynie čas 3 mesiacov od posledných prác, vláda musí zaplatiť. Ak tak nespraví, hrozia vysoké sankcie. A veľké penále zo strany hlavného dodávateľa. A tie giganty, o ktorých hovorím, tie sa nehrajú. Bechtel "symbolicky" aj prepustil 1.000 z 3.000 ľudí pri stavbe diaľnic v Chorvátsku. :idea: :arrow:

- vláda v Mexiku začala používať upravený variant PPP, dohodnutý až počas výstavby. Nejde o projektantstvo, ani výstavbu ani o prevádzku. Ale ide o to, že vláda zaplatí neskôr ako bola dohoda. Firma má 2 možnosti: väčšinou sa ale rieši situácia tak, že úsek sa otvorí a od tejto doby hoci nie sú vyrovnané záväzky, je úsek v prevádzke a zároveň plynule v skúšobnej dobe (možnosť uplatnenia reklamácie zo strany vlády). Súkromná firma následne tiež platí ďalším firmám v krajine, aby sa o daný cestný úsek starali - no nie je to klasické PPP, je to len výhoda popri finančných ťažkostiach a vláda má dostatok času, štandardne rok, vyrovnať všetky záväzky + inflácia + dohodnuté % naviac z dlžnej sumy, v ktorom už ale sú aj náklady na údržbu.

Tak dúfam, že je to jasnejšie. 8)

Samotné Mexiko je známe množstvom kvalitných diaľnic a hlavných ciest (ja som tu teraz prednedávnom pridal aj zaujímavý článok 3.000 km po Mexiku do tej témy), no postavené sú hlavne cez PPP a ano, mýto patrí k najvyšším na svete. No stav ostatných ciest je taký, že sa nad tou výškou nikto nezamýšľa. Ani domáci. A o to ide. Že sa tam o tie diaľnice ktosi aj stará a ako plynú roky, sú v perfektnom stave. Vláda v Mexiku odovzdala minulý rok do rúk súkromného vlastníka aj ďalšie, vedľajšie cestné komunikácie v dĺžke cez 940 km, aby ich opravil a budú spoplatnené. Región to privítal a smerujú tam aj nové investície, lebo vláda tam stavia aj železničnú trať a modernizuje malé letisko na väčšie.

Nechápem však Brančo, ako súvisí Mexiko s Bulharskom a Rumunskom. Ja len hovorím, že v týchto štátoch prevláda už PPP, varianta, ktorá vznikla v Mexiku. Je to neuveriteľné, ale existuje 3 základné modely PPP a ďalších 114 sub-variantov. Do r. 2006 ich bolo "len" 113.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 05. Máj 2007 11:56

Rumunsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 90, na rýchlostnej ceste 90, mimo mesta 90, v obci 60. Šoférovať môžete s 0,0 promile alkoholu v krvi.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Jurislav » 05. Máj 2007 11:57

Bulharsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 120, na rýchlostnej ceste 90, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 06. Máj 2007 14:11

Jurislav napísal:Rumunsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 90, na rýchlostnej ceste 90, mimo mesta 90, v obci 60. Šoférovať môžete s 0,0 promile alkoholu v krvi.


Rumunsko má na diaľnici pov. max. rýchlosť 130 km/h a v obci je max. pov. rýchlosť 50 km/h. A na cestách typu E je max. pov. rýchlosť 100 km/h.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 06. Máj 2007 14:47

Čo sú cesty typu E?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Jurislav » 06. Máj 2007 15:03

Ako európske koridory?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 06. Máj 2007 15:05

Jurislav napísal:Čo sú cesty typu E?


Hlavné medzinárodné cesty. :arrow:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internatio ... ad_network
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 06. Máj 2007 16:05

Je ešte v nejakom inom štáte toto, že na medzinárodných cestách je iná rýchlosť ako na ostatných?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 06. Máj 2007 16:16

Jurislav napísal:Je ešte v nejakom inom štáte toto, že na medzinárodných cestách je iná rýchlosť ako na ostatných?


Nie, alebo je to iba jednotlivo upravené.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Branco » 10. Aug 2007 04:50

Sedemdesiat záberov prevažne z rumunských ciest je na linke: :arrow:

http://sabin.ro/gallery/album72/pagina/1

Hmm, to Rumunsko nevyzerá tak zle, vidno to aj na viacerých úsekoch zmodernizovaných ciest...
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod arison » 11. Aug 2007 09:01

Mozem potvrdit. V Rumunsku som bol prvykrat v zivote vlastnym autom aj napriek mnohym varovaniam a musim povedat , ze som zazil sok , ale pozitivny. Absolutne normalna krajina s rozvinutou infrastrukturou , skveli ludia a teraz pozor , cesty , ake im mozeme len zavidiet . Cesta I. triedy Oradea/Cluj/Sebes Pitesti je absolutne bezpecna a aj dost siroka a to uz nevravim o tom , ze v kopcoch Karpat sa pracuje na vystavbe dialnice /aj v nedelu/.
arison
diskutujúci
 
Príspevky: 56
Obrázky: 18
Založený: 05. Feb 2005 18:10

Odoslaťod Branco » 05. Sep 2007 08:34

Pekná fotogaléria bulharských ciest a diaľníc je na linke: :arrow:

http://www.pbase.com/ngruev/roads
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Branco » 19. Sep 2007 21:33

Do fotogalérie som pridal aktuálnu mapu diaľničnej a rýchlocestnej siete v Rumunsku: :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=2980

Oproti poslednému plánu zaznamenaka dĺžka plánovanej siete pekný nárast....
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Dialniciar » 19. Sep 2007 21:55

Branco napísal:Do fotogalérie som pridal aktuálnu mapu diaľničnej a rýchlocestnej siete v Rumunsku: :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=2980

Oproti poslednému plánu zaznamenaka dĺžka plánovanej siete pekný nárast....


Hm, to už je slušný plán výstavby.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod kvalitná dialnica » 19. Sep 2007 22:36

len sa bojím, že nereálny :wink:
_________________
Obrázok používateľa
kvalitná dialnica
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Založený: 28. Feb 2007 17:18
Bydlisko: KE,BJ

Odoslaťod Dialniciar » 19. Sep 2007 22:44

OT: Čítal som v niektorých ekonomických novinách, aké sú priemerné zárobky v EÚ a dĺžka pracovných týždňov a len tak pre zaujímavosť:

Rumunsko: cca. 4.800 SKK mesačná priemerná mzda :shock: :o :o
Bulharsko: cca. 10.600 SKK mesačná priemerná mzda :o

Takže potom Slovensko je na tom oproti Rumunsku o 400% lepšie. :P A ešte aj oproti Bulharsku o 100%. 8)

Ale čo sa diaľnic týka a ich výstavby, sú tieto štáty na tom de facto rovnako ako Slovensko. Keď porovnáme údaje s obyvateľstvom a rozlohou, tak nie, ale keď so životnou úrovňou, tak ano.

Rumunsko má celkovo katastrofálnu cestnú sieť, investuje značné financie do udržania hlavných ciest, ale vzhľadom na veľmi slabé podložie sa už po roku-dvoch tvoria značné vyjazdené koľaje a ďalšie nerovnosti, prepádava sa vozovka, takže sa musia cesty znovu po 3 rokoch opraviť. Toto odčerpáva financie, ktoré by vláda mohla presúvať na regióny.

Bulharsko má podobný problém ako Rumunsko, ale lepšie udržiava vidiecke cesty. Ale stále je čo dobiehať.

Fotogalérie nezachytávajú realitu vyhodnotenú IRA, ktorá zachytáva cesty na Balkáne v katastrofálnom stave po povodniach, opakujúcich sa a mnohé cesty sú zúžené, spevnené kameňom a chýba asfalt (je len betón), úplne zničené povrchy ciest (voda), čo sa oceňuje je fakt, že napreduje stále dobre výstavba diaľničnej siete.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Sep 2007 22:45

kvalitná dialnica napísal:len sa bojím, že nereálny :wink:


Ani nie. :wink:

Náš plán týmto tempom tu bude do r. 2040 minimálne, ich plán v r. 2040 môže byť hotový.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Branco » 28. Sep 2007 14:04

Video z novotovoreného úseku diaľnice Autostrada del Sol, spájajúcej Bukurešť a Constantu: :arrow:

http://www.mt.ro/evenimente/filme/autostrada.html

Dva posledné úseky Cernavodă - Constanţa (52 km) and the Constanţa západný obchvat (from Ovidiu to 2 Mai - 22 km) by mail byť otvorené na začiatku 2009.

Rumunská správa ciest a diaľníc CNADNR ďalej vypísala súťaž na rozšírenie diaľnice A3 Bukurešť - Ploieşti v dĺžke 42 km z pôvodných štyroch na šesť pruhov. Úsek by mal tak ľahšie zvládnuť enormne narastajúci objem prepravy, dosahujúci už teraz 30000 - 60000 vozidiel za dvadsaťštyri hodín.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Branco » 07. Okt 2007 10:43

Bulharsko prečdvčerom otvorilo 193 km nových úsekov diaľnice Trakia, úseky Burgas-Karnobat a Chirpan-Stara Zagora.
http://www.sofiaecho.com/article/193-km-new-highway-between-bulgarias-capital-and-bourgas-to-open/id_25234/catid_64

Boli už zverejnené aj prvé obrázky z novootborených úsekov: :arrow:

http://www.chambersz.com/im/DSC07909.jpg
http://www.chambersz.com/im/DSC07961.jpg
http://www.chambersz.com/im/DSC07962.jpg
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Jarda » 07. Okt 2007 14:12

Ono to asi není 193 km nově otevřených, ale podle textu a fotek jde o dálnici Trakia od km 193 (u Čirpanu) po silnici I/5 jižně od Staré Zagory, což je cca 40 km.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Branco » 07. Okt 2007 20:16

Jarda napísal:Ono to asi není 193 km nově otevřených, ale podle textu a fotek jde o dálnici Trakia od km 193 (u Čirpanu) po silnici I/5 jižně od Staré Zagory, což je cca 40 km.


Ak mám brať za bernú mincu nadpis článku v sofiaecho.com, ten hovorí doslova o 193 km nových diaľničných kilometroch, hoci v texte sa spomína "slávnostné otvorenie sa začína na 193 km diaľnice smerom od Sofie...". Informáciu z nadpisu článku som prebral automaticky, jedná sa však pravdepodobne len o ca. 40 km južne od Starej Zagory.

Jardo, dík za upozornenie.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Jarda » 08. Okt 2007 07:17

I tak mi připadá, že tempo výstavby dálnic v Bulharsku je nyní velmi slušné. Bulharsko k tomu využívá prostředky z fondů EU. S pomocí EU rozbíhá i výstavbu železničních koridorů (členem konsorcia, které získalo veřejnou zakázku na projektovou přípravu, je i pražský SUDOP).
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Branco » 26. Okt 2007 16:13

Medzi Rumunskom a Bulharskom pribudne 2,6 km nový most cez Dunaj, prvé autá ním prejdú za ca. 37 mesiacov: :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8264
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.