Branco napísal:Zaujímavý názor, mohol by si prosím, vysvetliť prvú vetu, stavebné spoločnosti sú, alebo nie sú po ukončení stavby prevádzkovatelia diaľnice, resp. aký je ďalší postup po ukončení úseku. To obdobie 3 mesiacov je počas stavby, pred ukončením, alebo pravdepodobne po dokončení úseku. Na druhej strane v diaľniciach o Mexiku spomínaš, že tam je mýto jedným z najdrahších na svete.
Nie sú prevádzkovatelia diaľnic ani ciest, ale čerpajú financie ešte dlho po otvorení. To už nie je klasická výstavba. Súkromné stavebno-koncesionárske giganty na seba prevezmú množstvo rizík a suma sa spláca navýšená o infláciu + mierny zisk. Bez údržby a opráv ciest, nakoľko opravy spadajú do doby záruky. A tento spôsob už sa radí medzi PPP. A nie je to práveže obdobie 3 mesiacov, ale obdobie 3 mesiace po dokončení celej stavby. Teda 3 mesiace až rok. Pozorne čítaj moje vety:
Dialniciar napísal:Stavebné spoločnosti dostávajú financie za jednotlivé úseky v splátkach ešte aj dlhšiu dobu ako 3 mesiace
Do 3 mesiacov sa platí všade na svete, vrátane SR. Štandardne do dvoch je limit. Preto sú aj podmienky v tendroch, aby firmy mali istý obrat a isté záruky pri možných úveroch, pozri si niekedy tender a jeho presné podmienky.
Na Slovensku sa napr. čakalo na jednom úseku R1, až kým vláda nezaplatila. Nerobilo sa na ňom už nič, ale nebol otvorený, pretože firma nedostala peniaze. To ale nie je PPP, pretože firma predtým nedala ani 1 SKK zo svojich financií na dostavbu tak, že by to bolo dodatkom k pôvodnej zmluve, čo však práve na Balkáne či južnej Európe už je. Po vzore Mexika a Chile.
Prax: aby to bolo jasné všetkým:
1. Stavia sa nejaký napr. 50 km úsek cesty či 10 km úsek diaľnice. Vláda platí do 3 mesiacov za všetky odvedené práce. Hlavný dodávateľ platí často ešte skôr svojim menším dodávateľom. To je štandard.
2. Stane sa, že vláda má problém a chýba jej niekedy napr. 100 mil. EUR. A dlhšie ako sú 2 či 3 mesiace. A už dopredu vie, že peniaze nezoženie. Teda vopred to oznámi zhotoviteľovi. Ten, aby si udržal zakázku už v tomto storočí ponúkne, že stavbu bude naďalej financovať, ale sám a vláda mu dá peniaze v splátkovom kalendári, kým sa celý úsek dostavia. Toto je stále štandardná situácia v stavebníctve.
3. Blíži sa dostavanie úseku a jeho otvorenie/odovzdanie do užívania. Štát dlhuje firme stále vysokú sumu. Má možnosť splácať podľa splátkového kalendára a novovykonané práce platiť priebežne:
a) ak to tak je, tak je všetko v poriadku
b) ak to tak nie je a vláda nie je schopná plniť si ani staršie záväzky a ani platiť dohodnuté sumy za novšiu prácu, tak nastáva pre vládu zásadný problém.
A. Vláda má teoreticky čas 3 mesiace ešte aj na posledné práce. Dovtedy musí splatiť staré záväzky + novú prácu. Je to krajná, ale stále štandardná situácia, stala sa aj v SR aj v ČR, aj v Maďarsku, aj v Chorvátsku atď.
B. Vláda už vie, že nesplatí ani staré záväzky upravené dodatkom v zmluve a vie, že posledné práce nestihne doplatiť do 3 mesiacov. Toto je pomerne bežná situácia v desiatkach štátov pri cestnej infraštruktúre. Často sa to končí na súdoch, rôzne africké vlády dávajú firmy na súdy atď.
- ak uplynie čas 3 mesiacov od posledných prác, vláda musí zaplatiť. Ak tak nespraví, hrozia vysoké sankcie. A veľké penále zo strany hlavného dodávateľa. A tie giganty, o ktorých hovorím, tie sa nehrajú. Bechtel "symbolicky" aj prepustil 1.000 z 3.000 ľudí pri stavbe diaľnic v Chorvátsku.
- vláda v Mexiku začala používať upravený variant PPP, dohodnutý až počas výstavby. Nejde o projektantstvo, ani výstavbu ani o prevádzku. Ale ide o to, že vláda zaplatí neskôr ako bola dohoda. Firma má 2 možnosti: väčšinou sa ale rieši situácia tak, že úsek sa otvorí a od tejto doby hoci nie sú vyrovnané záväzky, je úsek v prevádzke a zároveň plynule v skúšobnej dobe (možnosť uplatnenia reklamácie zo strany vlády). Súkromná firma následne tiež platí ďalším firmám v krajine, aby sa o daný cestný úsek starali - no nie je to klasické PPP, je to len výhoda popri finančných ťažkostiach a vláda má dostatok času, štandardne rok, vyrovnať všetky záväzky + inflácia + dohodnuté % naviac z dlžnej sumy, v ktorom už ale sú aj náklady na údržbu.
Tak dúfam, že je to jasnejšie.
Samotné Mexiko je známe množstvom kvalitných diaľnic a hlavných ciest (ja som tu teraz prednedávnom pridal aj zaujímavý článok 3.000 km po Mexiku do tej témy), no postavené sú hlavne cez PPP a ano, mýto patrí k najvyšším na svete. No stav ostatných ciest je taký, že sa nad tou výškou nikto nezamýšľa. Ani domáci. A o to ide. Že sa tam o tie diaľnice ktosi aj stará a ako plynú roky, sú v perfektnom stave. Vláda v Mexiku odovzdala minulý rok do rúk súkromného vlastníka aj ďalšie, vedľajšie cestné komunikácie v dĺžke cez 940 km, aby ich opravil a budú spoplatnené. Región to privítal a smerujú tam aj nové investície, lebo vláda tam stavia aj železničnú trať a modernizuje malé letisko na väčšie.
Nechápem však Brančo, ako súvisí Mexiko s Bulharskom a Rumunskom. Ja len hovorím, že v týchto štátoch prevláda už PPP, varianta, ktorá vznikla v Mexiku. Je to neuveriteľné, ale existuje 3 základné modely PPP a ďalších 114 sub-variantov. Do r. 2006 ich bolo "len" 113.