Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod badger-FB » 23. Sep 2023 21:01

Je to fajn, ale je to ako D1 Martin. Osamotený kôl v plote. Poteší, ale ani z jednej strany žiadna nadväznosť.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod zvR7 » 03. Okt 2023 11:17

Nová plánovaná D/R medzi mestami Oradea a Arad (plus napojenia na HU) získala kladné stanovisko EIA a môže pokračovať v príprave (výstavba je plánovaná zo zdrojov EU, suma cca 2 mild.€)
čo je zaujímavé na projekte je toto (možno aj pre nás ...prevzali samosprávy)
Cesta 2x2 ako 119-kilometrová diaľnica je najväčšou infraštruktúrnou investíciou v Rumunsku, ktorej realizáciu prevzali samosprávy od ministerstva dopravy a spolu s rýchlostnou cestou, ktorá sa má postaviť medzi Lugos a Calafat na Dunaji na juhu Rumunska je súčasťou prepojenia Baltského mora a Egejského mora ako dopravného koridoru Via Carpathia, ktorý sa má vybudovať medzi týmito morami, na ktorom sa dohodli krajiny Iniciatívy troch morí.
https://iho.hu/hirek/megkapta-kornyezet ... lmi-autout
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod badger-FB » 04. Okt 2023 12:45

Rumunsko vďaka tomu posledne otvorenému úseku na A3, ktorý nenadväzuje na diaľničnú sieť, prelomilo už tisíc km diaľnic. Keď sa to zráta s tým, čo je vo výstavbe, tak sa im to o 77% zvýši.

na mapke práve vidieť aj ten nový úsek na A3 (v zelenej farbe) obklopený čiernou (v prevádzke)

Obrázok

Na tej mapke je pekne vidieť "A8" - ktorá tam chýba. To je ich najväčšie sústo, teda ktoré ešte nestojí. Je to 160 km diaľnice Miercurea Nirajului - Leghin. Postupne to prešlo vládnym schvaľovaním ako investícia pre štátnu dopravnú agentúru. Táto horská diaľnica má stáť 6 miliárd eur. Bude tam 47 tunelov v dĺžke 11,6 km a 255 viaduktov a mostov. A "len" 5 križovatiek. Na mapke nižšie ako II etapa v žltej farbe.

Vedľa tej žltej je červená III etapa, to A8 Leghin - Targu Neamt. Tam má byť preplatenie z Fondu obnovy a je to ďalších 30 kilometrov. Už to majú aj vysúťažené.

Neviem ako sú na tom ostatné úseky, ktoré sa tiež len súťažia, ale len spolu s A8 už budú mať 2000 km do konca dekády podľa ich maximálneho úsilia aj čo sa financovania týka; šetria, ale nie na infraštruktúre.

Obrázok
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod 110mat110 » 06. Okt 2023 08:12

Cierne urcite nie je v prevadzke. In Pregatire znamena v priprave. Cervene su rozostavane useky (s datumom dostavania). Zelene su v prevadzke. Tento kratky obchvat je sam ako kol v plote a kym nebude dostavany zvysok A3, bude sa jazdit po starej ceste DN1. Ta neni zla, len straaaasne unavna na soferovanie
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 407
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod badger-FB » 06. Okt 2023 12:50

nie je to v prevádzke, nedalo sa mi to už upraviť, a kašlal som na to :) díky za doplnenie
a nje to, že neviem, viz kôl v plote: viewtopic.php?p=257404#p257404
:D
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod svaco » 06. Okt 2023 16:25

Podla toho co ukazuje OpenStreetMap je cely lavy cierny usek na A3 }nalavo od kola v plote) az po hranice s HU vo vystavbe a je to tam takto uz niekolko rokov (minimalne 3 roky)

https://www.openstreetmap.org/#map=13/47.2275/22.1481
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod badger-FB » 06. Okt 2023 19:26

táto mapka ale s tými diaľnicami je aktuálna - prečo by to nebolo celé oranžové vo výstavbe?

teraz ešte len súťažili úsek na západ od otvoreného Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km): https://www.economica.net/autostrada-tr ... 91383.html tak ako ho môžu 3 roky stavať?
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod metelesku.blesku » 06. Okt 2023 20:52

Biharia - Chiribiș mal stavať aj Váhostav-SK ako jeden z účastníkov konzorcia. Mali už aj podpísanú zmluvu, no niekde to muselo zakapať. To bola už asi tretia zmluva podpísaná na daný úsek. Tá istá história platí aj k úseku Suplacu de Barcău – Chiribiș. Odkedy to tam rozostaval a následne bol z Rumunska v r. 2013 vyhodený Bechtel, tak obidva úseky len zarastajú burinou. Aspoň majú Rumuni pri Suplacu rovnakú atrakciu, ako majú Česi pri Borovsku vo vodnej nádrži Švihov - nedokončené mosty nad vodnou nádržou :)

Váhostav nakoniec stihol v RO stavať len ten prvý prihraničný úsek medzi Maďarskom a Bihariou.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod badger-FB » 06. Okt 2023 21:59

V Rumunsku pohorela kopa firiem.. za dekádu a pol. A premiešali sa tam aj naše to je fakt, viz ja len čo finančné toky etc. teraz sa nedarí Bulharom a tí mali aký štart a teraz posledné obdobie je to tam "podobné" čo sa deje so štátnymi zakázkami.. to by všade musel bdieť Dvor Audítorov ako nad Aténami..

Bechtel nebol vyhodený - odišiel. Lebo táto prezentácia to je tak, že to bolo zbožné prianie ich vyhodiť, ale tak sa nemala podpísať tá nešťastná zmluva. Oni s ním zrušili spoluprácu, lebo on si kládol nároky na základe zmluvy, odmietal odísť. Odišli až keď Rumuni súhlasili s vyplatením dokopy 114 mil. USD. Bechtel tak začal aj v Chorvátsku na A1, aj im Američania poskytly financie aj geologické mapy etc., ale takisto tam nepokročili. Ten tandem U.S. Bechtel a TR Enka boli úspešní na Balkáne vo viacerých krajinách, ale v mnohých aj nie.
Zmluva s Rumunskom bola dobrá.. v roku 2003 keď my sme tu s Dzurindom obmedzovali plány výstavby diaľnic, podpísali za skoro 3 miliardy USD že im Bechtel postaví 415 km diaľnice medzi Brašobom a Borsem pri maďarských hraniciach. (teda nie pri ukrajinských podobným názvom) Za 10 rokov postavili 50 km. Výstavbu opakovane prerušovali z dôvodu neplatenia z vlády na pravidelných tranžiach. Ale údajne im tam vyskočili nepriaznivé podmienky a nemali tam adekvátne zázemie.
Aby ale Bechtel odišiel, upustil z nárokov, čím mal odblokovať možnosť pokročenia pre iných, tak zhrabol 48,5 mil. USD ako súčasť dohody o zrušení tejto zmluvy z 2003 a ako kompenzáciu za neskoré splátky dlhov získali ďalšieho 65,2 mil. USD.
Rumuni časti zmluvy na viaceré časti segmentov ale vypovedali v roku 2011 a práve proces vypovedenia znamenal zastavenie prác. Bechtel ale inak požadoval navýšenie pôvodnej čiastky s tým, že diaľnicu dokončí. Ale táto firma funguje na splátkach, ktoré musí vláda pravidelne splácať - skoro ako úžerník, na ten spôsob bohužiaľ. A Rumuni to nedávali, ani Chorváti to nedávali.. že má Bechtel diaľnice v Kosove a Albánsku je dané aj tým, že tam to čiastočne platila priamo Amerika ako dar. To malo ale silné politické motivácie.. Američan vám nikdy nedá nič len tak a prinúti vás nezabudnúť. :wink:
Rumuni mali docela vysokú infláciu v čase uzatvorenia tej zmluvy, 20%, potom postupne klesala: https://www.macrotrends.net/countries/R ... n-rate-cpi ale bola stále vysoká. O to sa indexovali tie platby mesačné a kvartálne a neboli toho schopní, preto Bechtel prerušil vždy práce. A keď stabilizovali infláciu, prišla Veľká recesia. A museli sa trápiť s korupčnými politikmi a táto kríza sa prehlbovala. Čiže Bechtel na jednu stranu odmietal odísť ale aj odmietal stavať a vláda sa snažila najprv oživovať zmluvu, potom to vzdala. Oni ale odobrali tie konkrétne segmenty, ale oni pohrozili zotrvaním a uplatnením si zmluvných nárokov na vyššom princípe fungovania trhových podmienok - tak im vyplatili.. a to má teda ďaleko od vyhodenia. :roll:

Váhostav zakapal ľahko ako aj kopa iných. A dobre aj tak. Nevyšla im cena na tie skutočné náklady. Mysleli ako zhrabnú peniaze po prvých míľnikoch a vytrhnú sa z biedy. To je totiž alebo bol štandardný "vzorec" - tým sa riadili aj ex Dopra a Váho a predtým Hydro. Preto že som sa tomu trocha viac venoval.. bohužiaľ ale táto metodika fungovala vo viacerých krajinách. Väčšinou to začína nedostatkom zakáziek a neochotou akceptovať ten stav na firmách (zníženie obratov, prepúšťanie etc. lebo vraj potom je problém to reštartovať) -> tak sa pristúpi k podliezaniu cien (to Slovensko zažilo, keď cena padla na 50% odhadov), no a potom sa zožali krachy.. a oživovanie, ktoré ale zaplatili subky. V zahraničí je to v takýchto banánových štátoch to isté, Rumuni vtedy taká krajina bola. Veď tam až kedy prišlo k protestom proti politikom a naštartovaniu iného vládneho formátu. Najlacnejšie stavajú vraj Španieli dlhodobo a Poliaci. Tak asi nejde stavať na 1/3 až 1/4 toho čo stavajú oni tam. Rozdiel je vlastne len v cene práce a prípadnom ubytovaní pre robotníkov a to asi nehrá taký rozdiel v cenách práce.
https://www.romaniajournal.ro/business/ ... -eur-114m/

Malo by sa lepšie špecifikovať nejaké minimum na každej stavbe. Do Európy nám prúdia kazašské, azerbajdžanské, viac tureckých, firiem a podliezajú všetko vrátane porušovania zákonov. A nič, konštatuje sa to a ide sa ďalej..

Teraz dominujú v Rumunsku talianske firmy. Ale držím palce Rumunsku, nech im to šliape takto ako teraz posledné roky. Aspoň tie základné trasy nech sú rýchle a pohodlné..


..........................................................................................
Ako tunelovať trh ako predposlednú možnosť prežitia na vysokej nohe.
..........................................................................................

1. dáte najnižšiu ponuku (s tým s kým si dáte kartel si rozdelíte trh, nemusíte stavať všade, ale musíte vyhrať)
2. podrazíte ceny o 20-30%, viete preukázať ako veľká firma, že máte dohody a dodávateľov a máte predsa referencie za doterajšiu éru - kto by vám už len neveril?
3. väčšinou víťaz hneď dostal 10% pri víťaznej ponuke (% sa líši podľa krajín, niekde až 15%)
4. tie peniaze okamžite posielate na úhradu starých záväzkov - obnovená dôvera bánk, ktoré sa tešia že máte ešte aj nové práce a samozrejme - budú vás úverovať
5. niečo doplatíte dodávateľom, aby uzatvorili s vami nové kontrakty
6. objednáte techniku - podľa toho ako dlho si myslíte, že udržíte zakázku
7. dosahujete míľniky tak dlho ako to ide s čerpaním všetkých výhod, úverov, prelievate kapitál, ľudí, techniku, meníte skladbu dodávateľov - samozrejme medzi krajinami
- v stavebníctve je normálne, že sa faktúry splácajú od investorov aj 90 dní "po" - logicky aj vy meškáte 90 dní, ale nevadí keď to bude aj 180 dní.. alebo to budú znížené platby - ale všetko sa podpisuje ako sa to doplatí "však viete ako to je, tam vždy platí", niečo technika, niečo nový materiál, a investor nám mešká - a ten malý nemá šancu zistiť tých 10-13 rokov dozadu v polovici Európy čo naozaj sa dialo ale tie problémy v tých krajinách v rámci Veľkej recesie boli a nie malé..

A prichádzajú prvé problémy. Ale viditeľné - v skutočnosti boli problémy už 4 roky dozadu. Viditeľné sú, že došiel dych na 10 stavbách.. odhalia sa skutočné dlhy, firma už nevie pokračovať vo výstavbe. Ako problém sa ukáže prezamestanosť: už nemusela držať 2600 ale len 1900 ľudí, alebo nie 1300 ale 700 prípad od prípadu.. s prvými problémami už sa rieši politická dohoda ako sa zachrániť a prežiť. To cenné im má zostať - Referencie. S tým môžu fungovať o pár rokov znovu.

Prebehne účtovná transformácia, rozostavané niečo dokončia, väčšinu pustia. Veritelia neuvidia ani polovicu, pritom väčšina toho čo boli platby sa neminuli na stavby. Prebehne záchrana "lebo však to je naše" aspoň 2-3 firmy, lebo to sú potenciálne dobré zdroje (politika -> ), zbytok sa predá. Tak na trhy vstúpi konkurencia.. ale v podstate "len značkami", trocha know-how, no značná časť praxe zostala. A keď chcete prežiť, zistí sa behom dekády, že máte skoro také isté postupy, ceny ako konkurencia.

V 2005 tretia najväčšia firma Nemecka - Walter Bau ohlásila insolvenciu. Dôvod bola 10-ročná kríza v DE stavebníctve.
Po 2010 mali problémy v Chorvátsku Konstruktor Split, Viadukt Zagreb, Osijek Koteks etc. Tí, čo ryžovali strašné peniaze na dovtedajšej masívnej výstavbe.
A Slovensko sa skoro ako cez kopírák opičilo po praktikách Chorvátska, ľahko - spoločné dovolenky s biznismenmi odtiaľ :D Tak čo by nie. A u nás pád PPP - nebolo čo stavať, Figeľove lacné diaľnice to nebol zázrak zhora, ale dopredu plánovaný scenár. A v 2015 renesencia a záchrana.. vlastne odvrátili krach.
Medzitým takí Česi sa rátali s tamojšími praktikami Metrostavu.. aj Eurovia musela zaplatiť alebo opraviť na vlastné náklady zvlnenú diaľnicu, ktorú vraj zvlnili preto lebo tam mohli naviesť čo tam naviezli.

Všetko je o prístupe krajín a čo dopustia v účtovníctvach. Tu u nás sa ťahá za kratší koniec. A Rumuni ťahali dlho za kratší, lebo korupcia. To sa zmenilo.. Vždy si všetko odskáču SZČO, malé firmy, investori (štáty - daňoví poplatníci) a zaplatia sa veľké peniaze ale za nič zrealizované - ide to na big party, pools & drugs ako sa hovorí.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod badger-FB » 15. Okt 2023 20:37

Toto tvrdenie "Bechtel tak začal aj v Chorvátsku na A1, aj im Američania poskytly financie aj geologické mapy etc., ale takisto tam nepokročili." beriem naspäť, nie je to pravda. V Chorvátsku to dokončili; cca. 150 kilometrov diaľnic v priebehu 6 rokov.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod zvR7 » 20. Dec 2023 00:19

Cca o týždeň spúšťajú do prevádzky nový úsek v RO na A3 medzi Campia Turzii a Chetani - 15,7 km
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/1 ... ly-szakasz
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Vceliak » 31. Dec 2023 13:09

Otvorili časť obchvatu Bukurešti DN6-DN5. Neviem, či sa nám to oplatí používať, kým to neotvoria až k A1. Potom sa už neoplatí ísť až na Centuru:

https://www.youtube.com/watch?v=sFK2NHe04W0
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Vceliak » 31. Dec 2023 13:56

Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Azir78 » 01. Jan 2024 14:45

Ked otvoria 2024 celu juznu cast A0 a bude prepojna A1 s A2 potom uz sa oplati ist do Rumunska(Mamaia,Eforie,Mangalia) cez leto na dovolenku k Ciernemu moru.
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Založený: 17. Dec 2020 10:29

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Azir78 » 01. Jan 2024 14:49

Dobra sprava 31.3. vstupuje RO do leteckého Schengenu.
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Založený: 17. Dec 2020 10:29

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Azir78 » 01. Jan 2024 14:51

Dobra sprava 31.3. vstupuje BG do leteckého Schengenu.
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Založený: 17. Dec 2020 10:29

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Dendik » 29. Jan 2024 11:55

Aktualna interaktivna mapa siete v RO

https://www.arcgis.com/home/webmap/view ... 65,47.0046
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 721
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Dendik » 29. Jan 2024 12:03

Zla sprava je že na mnohe useky neboli vydelene dostatočne zdroje.
Orientačný harmonogram
https://www.130km.ro/calendar.html
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 721
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod zvR7 » 26. Feb 2024 15:18

zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod zvR7 » 11. Mar 2024 13:26

RO - A9 Bližšie k výstavbe - Zelená (EIA schválená) pre úsek Timisoara - Moravita (Hranice RO/Srbsko a pokračovanie na Belehrad), dohoda vznikla v roku 2022, dĺžka úseku v RO bude 73 km,
teraz ešte prebieha štúdia realizovateľnosti...nevedia či to bude D alebo R, financovanie EU zdroje
https://magyarepitok.hu/utepites/2024/0 ... ya-epitese
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Rumunsko - Romania, Bulharsko - Bulgaria

Odoslaťod Vceliak » 27. Mar 2024 20:10

Zajtra o tretej otvárajú takmer 19 kilometrov západného obchvatu Oradei. Jedná sa o prepojenie diaľnice A3 na južný obchat Oradei. Prvých 13 kilometrov tvorí súčasť plánovanej rýchlostnej cesty Oradea - Arad.
Nočné natáčanie:

https://www.youtube.com/watch?v=jTeEuhNqHr0
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 27 hostí.