Taliansko sa zrejme dostane do stadia kedy bude donutene davat menej penazi aj na dopravnu infrastrukturu pretoze celkova hospodarska situacia nie je prave najlepsia. Je tu silna stagnacia hospodarstva a prilis velke vydavky - nespokojnost vyjadrili uz aj odborove organizacie ktore upozornuju ze dnesna vlada prilis slabo riesi aktualne problemy - dokonca sa tvrdilo ze ludia by podporili aj tvrde zasahy do socialnej oblasti atd. ale malo sa tak stat co najskor pretoze takto sa len zhorsuje celkova situacia hospodarstva.
Taliansko ma tieto infrastrukturalne ciele v ramci dopravnej infrastruktury
1. Obnovit (rekonstruovat a modernizovat) skoro postavene dialnice a zeleznice. Ide hlavne o dolezite koridory v ramci krajiny aj EU. Cez dialnicne spolocnosti, stat, EU a PPP.
2. Rozsirit dialnicnu siet a podobne aj zeleznicnu siet do oblasti kde je chudoba a kde su dnes vyrazne dopravne problemy. Financovanie cez stat, EU a PPP.
3. Realizovat megaprojekty ako napriklad vyriesit dopravu v hlavnom meste + parkovanie alebo pevny most medzi pevninvou a ostrovom Sicilia. Cez stat, EU a PPP.
4. Investovat do zakladnej cestnej siete v oblastiach kde je mozny rozvoj cestovneho ruchu a v oblastiach kde su cesty v zlom stave.
5. Nasleduju pristavy, lodna doprava a letiska.
Tento plan existuje viac rokov a pomaly sa aj realizuje. Ale stale sa odkladaju velke projekty v hodnotach viac ako 1 mld. EUR a tieto projekty dnes dosahuju hodnotu viac ako 40 mld. EUR a to ide len o dopravnu infrastrukturu. Jeden z nich v hodnote cca. 4 mld. EUR je aj most Sicilia-pevnina. Vzdy sa hovori ze akekolvek financne skrty sa nebudu tykat dopravnej infrastruktury - ale je jasne ze bez toho sa to neda realizovat. A aby toho nebolo malo tak pribudaju dalsie megaprojekty mimo dopravnej infrastruktury - vytvorenie systemu hradzi a zdvihnutia mesta Benatky a riesenie sikmej veze - tieto projekty su tiez nutne, podporovane obyvatelstvom atd. a su v hodnote cca. 10 mld. EUR.
V pripade ze nastanu nejake skrty tak by nemalo prist k uplnemu zastaveniu realizacie niektoreho z bodov ale skor k znizeniu financovania kazdeho jedneho bodu.
Aj ked napriklad ja nie som uplne presvedceny ze most ktory spoji Siciliu s pevninou odsrani nezamestnanost a chudobu Sicilie - uz len preto ze cele juzne Taliansko je dost vyrazne zaostale v ramci EU je na tom podobne ako vychodne Madarsko alebo vychodne SR a niekde aj horsie. A cena 4 mld. EUR by sa radsej mali investovat do postavenia dialnicnych tahov v krajine alebo do rozsirenia aktualnych tahov atd.
Velke megaprojekty by mali byt financovane v casoch hospodarskych problemov na max. cez PPP a na min. cez stat a EU - pretoze EU su tiez staty - a dnes aj Nemecko a Francuzsko maju hospodarske problemy.
Na zaver - v podstate sa uz 5 rokov caka ze Taliansko bude menej financovat dopravnu infrastrukturu podobne ako celu infrastrukturu a bude stat setrit - ale stale sa stav udrziava taky isty. Planuju sa stale nove projekty a nesetri sa. To vsak skor bude znamenat neskorsie skrty ktore budu trvat dlhsie obdobie.