ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Dialniciar » 31. Dec 2009 20:20

A čo je to ETCS ? :)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 01. Jan 2010 13:11

Chlapci, internet máte načo? ETCS je európsky štandardný vlakový zabezpečovač, ktorý sa montuje na koridory ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 01. Jan 2010 14:19

To som ja nemohol vedieť, že to je reálna vec, ja som myslel, že nejaká skratka. :)
Ďakujem za odpoveď.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod ENrico » 01. Jan 2010 18:56

Dialniciar:
Veď ono to ETCS aj je skratka - European Train Control System. :)

Andrej:
Ešte raz opakujem, momentálne je koridor BA-NMnV iba "200 ready", to znamená, že v rámci výstavby koridoru sa niektoré prvky postavili tak, aby v prípade zvyšovania rýchlosti na viac ako 160 km/h ich nebolo potrebné nákladne prerábať - to je napr. už zmieňované odstránenie úrovňových priecestí alebo požiadavky na konštrukciu trolejového vedenia, ktoré zneli na rýchlosť "160 km/h + 30% rezerva".
Na to, aby bol koridor skutočne spôsobilý na 200 km/h by však bolo potrebné ho "dovybaviť" o ďalšie prvky (o. i. by zrejme bol potrebný ETCS Level 2- v súčasnosti stačí Level 1). Podstatné ale je, že väčšina z toho, čo by bolo potrebné spraviť, sú úkony, ktoré sa v prípade potreby dajú zvládnuť aj bez nejakého radikálnejšeiho obmedzovania prevádzky na koridore (úprava softwaru a doplnenie hardwaru zabezp. zariadenia, alebo úprava príslušných predpisov a noriem).
ENrico
návštevník
 
Príspevky: 15
Založený: 27. Dec 2009 14:58

Odoslaťod jano.z » 02. Jan 2010 18:09

ENrico: ETCS level 1 je sposobily do 200km/h vratane, len treba doplnit este po jednej balize ku kazdemu vchodovemu/oddielovemu navestidlu a pripadne upravit niektore LEU v staniciach po ktorych by bol prejazd 200km/h a su tam cestove navestidla (teraz ma sice ziadna nenapada, ale tusim tam jedna alebo dve boli). Kazdopadne ak sa ma zvysovat intenzita dopravy, bolo by prave nasledne zvysovanie rychlosti nad 160km/h vhodnou prilezitostou na prechod z L1 na L2.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod ENrico » 04. Jan 2010 15:02

jano.z: Vďaka za upresnenie.

Mmch. na koridore od Rače po NMnV vrátane už pribudli aj tabuľky s nápisom "ETCS 1", ktoré informujú o prechode na úsek trate s ETCS level 1. Sú umiestnené na začiatku a na konci koridoru a na všetkých odbočných tratiach, pri vstupe do koridorovej stanice... :)
ENrico
návštevník
 
Príspevky: 15
Založený: 27. Dec 2009 14:58

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod mino » 09. Dec 2010 10:50

Železničné tunely na modernizovanom úseku trate Liptovský Mikuláš – Poprad – Tatry :arrow:

http://www.asb.sk/inzinierske-stavby/dopravne-stavby/zeleznicne-tunely-na-modernizovanom-useku-trate-liptovsky-mikulas-poprad-tatry-4514.html
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 619
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 11:50
Bydlisko: LM/BA

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod stanog » 09. Dec 2010 17:40

Mimochodom prvý príspevok tejto témy hovoril o tom že v roku 2010 sa začne stavať.... :lol:
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Ogi11 » 15. Dec 2011 12:19

Črtá sa nová železnica z Liptova až do Košíc

viewtopic.php?f=35&t=16208
Ogi11
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 31
Založený: 24. Jún 2011 14:16

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod mino » 15. Dec 2011 22:08

To je dost protirecive, pretoze nedavno vysli spravy ze projekt modernizacie trate Liptovsky Mikulas - Kosice je velmi nakladny (tusim 5mld. EUR ?) a jeho koncepcia sa bude prehodnocovat, takze uvidime kadial, ci a kedy vobec...
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 619
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 11:50
Bydlisko: LM/BA

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Qwert » 16. Dec 2011 20:11

Tak nadpis neklame, tá trať sa črtá, len treba dodať, že ešte dlho bude existovať len ako náčrt. :) Možno sa v dohľadnej dobe podarí zmodernizovať aspoň úsek Kysak - Košice, okrem toho ale bude zmodernizovaná časť koridoru asi nadlho končiť v stanici Žilina Teplička, aj to ešte v tom lepšom prípade. Podľa mňa ale aj tak existuje dosť tratí, do ktorých treba investovať skôr než do modernizácie tohto koridoru.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lifko22 » 16. Dec 2011 20:22

Chcel by som sa spýtať, na akú rýchlosť je táto trať konštruovaná? Ak je to na 120km/h a viac, tak podľa mňa to netreba vôbec rekonštruovať, ale skôr sa zamerať na južnú trasu. ak tak poriešiť bodové závady, ak tam nejaké sú, napríklad Kysak-Košice. Podľa mňa by to bolo spravodlivé.
Lifko22
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 318
Obrázky: 0
Založený: 26. Jan 2011 11:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Qwert » 17. Dec 2011 15:08

Tu sú rýchlosti na jednotlivých úsekoch V koridoru. Nie je tam zohľadnená modernizácia koridoru ale od ZA na východ je to stále použiteľné, aj keď nejaké detaily sa mohli zmeniť: http://www.k-report.net/koridory/rychlo ... kia_5k.htm

Napríklad po úseku Kysak - KE sa jazdí 100 km/h. Za ŽST Kysak je na jednej koľaji obmedzenie na 50 km/h, ale inak sa ide v podstate až po Poprad stále rýchlosťami 100 km/h a viac (kolíše to medzi 100 až 120, sú tam dva krátke úseky, kde je 70 a 95). Preto si myslím, že úsek PP - Kysak môže ešte počkať. Kysak - KE by som zmodernizoval čo najskôr, aj keď je tam už teraz relatívne slušná rýchlosť, preto, aby sa vytvorilo čo najrýchlejšie spojenie KE a PO, na jeho modernizáciu by mala nadväzovať modernizácia trate Kysak - PO, to sa už ale bavíme o IX koridore. Jednoducho v KE a PO žije veľa ľudí a tá 160-ka by bola využitá. Tiež si myslím, že zatiaľ nie je dôvod na modernizáciu trate Žilina Teplička - Kraľovany, kde sú až na pár výnimiek tiež pomerne slušné rýchlostné pomery. Na týchto úsekoch by sa malo osadiť ETCS level 1, ktoré by umožnilo vlakom s naklápacími skriňami jazdiť tu rýchlosťami tak 120 - 150 km/h

Viac by sa z modernizácie vyťažilo na úseku Kraľovany - Poprad, kde je traťová rýchlosť nižšia a viac kolíše. Tu by došlo jednak k skráteniu trate a tiež by sa to čiastočne modernizovalo až na 200 km/h. Výsledok by bol taký, že naklápacie súpravy by tu mohli jazdiť prakticky bez prerušenia 200 km/h.

Modernizácia celej trate ZA - KE (nebodaj až po Čiernu nad Tisou) je projekt na desaťročia. Hlavne v situácií, keď je tu aj veľa iných tratí, ktoré potrebujú obnovu. Určite by sa nemal úplne odložiť, no modernizovať by sa mali hlavne úseky s nižšou rýchlosťou, aby bol efekt čo najväčší. Nemali by sme ale čakať 25 rokov na zrýchlenie spojenia BA - KE, mali by sme to riešiť operatívne tým, že nakúpime naklápacie súpravy a zmodernizujeme zabezpečovacie zariadenia. Po dokončení modernizácie BA - ZA a osadení ETCS level 2 a osadení ECTS level 1 medzi ZA a KE (Kysak - KE by mohol mať aj level 2), by sa cestovný čas IC tvorených naklápacími súpravami dostal pod 4 hodiny, kľudne by sa skrátil oproti dnešku o hodinu. Bolo by to za zlomok ceny oproti modernizácií koridoru.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Andrej » 19. Dec 2011 10:23

Velmi triezvy nazor, s ktorym sa myslim neda nesuhlasit. V dalsom prog. obdobi by sa mohlo investovat najmä do trate Palarikovo-ZV, VI. a IX. koridoru, ktore maju velky potencial ale momentalne mizernu rychlost. K tomu ako pises, ETCS pre severnu trasu s doriesenim modernizacie po Teplicku.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Slavomir » 22. Dec 2011 01:46

Ozaj je to nezaujimave zmodernizovat trat z Banoviec cez Michalovce, Strazske do Humenenho? Zaujmova oblast cca 130-150 000 obavatelov, priemerna rychlikova rychlost 30 km/ hod. Je to sila. Ale ved co, programovacie obdobie sa bude planovat podla lobingu, Nie? Pred volbami to iste naslubuju, uz cez 25 rokov.
Slavomir
Slavomir
diskutujúci
 
Príspevky: 182
Založený: 18. Nov 2009 22:33
Bydlisko: Kosice

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod devil » 23. Dec 2011 08:29

tam sa planuje elektrifikacia banovce-heje to dobra vec pretoze v banovciach odpadne vymena rusna.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Andrej » 23. Dec 2011 09:38

Kazdopadne by sa mohlo rekonstruovat aj ZabZar a trosku vyrovnat tych par oblukov, inac je cela trat prakticky rovna. Potom by tam mohlo byt aj takmer suvislych 120 km/h.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Slavomir » 23. Dec 2011 23:36

devil napísal:tam sa planuje elektrifikacia banovce-heje to dobra vec pretoze v banovciach odpadne vymena rusna.


Ved pisem ze sa planuje, 25 rokov. A kedze sa planuje, tak ani halier nesiel na serioznu opravu zvrsku a telesa trate. Staci sa raz povozit, balada.
Slavomir
Slavomir
diskutujúci
 
Príspevky: 182
Založený: 18. Nov 2009 22:33
Bydlisko: Kosice

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Qwert » 26. Dec 2011 01:43

Andrej napísal:Velmi triezvy nazor, s ktorym sa myslim neda nesuhlasit. V dalsom prog. obdobi by sa mohlo investovat najmä do trate Palarikovo-ZV, VI. a IX. koridoru, ktore maju velky potencial ale momentalne mizernu rychlost. K tomu ako pises, ETCS pre severnu trasu s doriesenim modernizacie po Teplicku.


Na IX koridore by v zásade zatiaľ stačilo zmodernizovať úsek PO - Kysak. Na VI koridore chýba úsek Krásno nad Kysucou - hranica SR/ČR, čo podľa mňa až tak strašne nehorí (možno by stačilo len osadiť ETCS), no na druhej strane by bolo fajn mať dokončený aspoň jeden koridor. :) Čo sa týka Palárikovo - ZV, už som aj inde spomínal, že tu by boli ideálne riešiť celkovú preložku koridoru tak, aby viedol cez Nitru, v prvej fáze aspoň v podobe výstavby trate Trnovec nad Váhom - Nitra, čiže ak niečo modernizovať, tak radšej na úseku Hronský Beňadik - ZV.

Slavomir napísal:Ozaj je to nezaujimave zmodernizovat trat z Banoviec cez Michalovce, Strazske do Humenenho? Zaujmova oblast cca 130-150 000 obavatelov, priemerna rychlikova rychlost 30 km/ hod. Je to sila. Ale ved co, programovacie obdobie sa bude planovat podla lobingu, Nie? Pred volbami to iste naslubuju, uz cez 25 rokov.


V tomto smere sa po dlhom čase ľady trochu pohli, pripravuje sa elektrifikácia tratí Leopoldov - Nitra (- Šurany) a Bánovce nad Ondavou - Humenné, samozrejme ešte nič nie je isté. Mimochodom priemerná rýchlosť rýchlika medzi Trebišovom a Humenným je, ak správne počítam, 58,6 km/h, nie že by to bola nejaká sláva. Tam ale nie je hlavným problémom rýchlosť (ktorá by sa elektrifikáciou zvýšila na tých 120 km/h, teda maximálna, nie priemerná) ale preprah v Trebišove (po novom už nie v Bánovciach), už len jeho odstránenie by znamenalo obrovskú časovú úsporu.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Čavo » 26. Dec 2011 13:55

Čo sa týka Palárikovo - ZV, už som aj inde spomínal, že tu by boli ideálne riešiť celkovú preložku koridoru tak, aby viedol cez Nitru, v prvej fáze aspoň v podobe výstavby trate Trnovec nad Váhom - Nitra, čiže ak niečo modernizovať, tak radšej na úseku Hronský Beňadik - ZV.

Nie je mi celkom jasné kadiaľ by mala viesť preložka od NR po Hronský Beňadik Hlavne prechod Nitrou. Jediné čo mi napadá je tak, že to bude tesne Nitru obchádzať juhom a do NR bude len spojka. Lebo ak by to Nitrou malo prechádzať, tak asi jedine po existujúcich tratiach a to potom vyústi do Lužianok a ďalej si to viem predstaviť len po „dočasne zrušenej“ trati cez Podhorany a Jelenec.
Ak by to obchádzalo juhom, tak by sa tá trať dala viesť aj cez Vráble do Levíc.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Qwert » 26. Dec 2011 17:35

Možnosti sú v zásade dve. Jedna je, že by to Nitru z juhu obchádzalo zhruba v trase južného obchvatu, s tým že by tam bola aj spojka do súčasnej stanice, okrem toho by ale fungovala stanica pre priebežné vlaky južne od Nitry. Výhodou by bola rýchlosť, priebežné vlaky by sa v NR dlho nezdržovali, nevýhodou by bola vzdialenosť stanice do centra a to, že NR by mala dve stanice.

Druhá možnosť je riešiť to úvraťou, teda vlak príde z Trnovca do súčasnej stanice v Nitre, tam sa zmení smer jazdy (pri vratnej súprave by to nebol problém), vlak chvíľu pôjde späť na juh a potom sa trať otočí smerom na východ. Nevýhodou by bolo, že týmto by vlak v NR strávil viac času, výhodou by ale bolo zachovanie len jednej stanice pre všetky spoje vedúce cez NR a jej blízkosť k centru.

Trať cez Podhorany je na tieto účely nepoužiteľná. Viesť to na Vráble a LV by bolo kontraproduktívne. Zmyslom celého tohto by malo byť podstatné skrátenie a zrýchlenie spojenia BA - ZV spolu so zapojením NR do tohto ťahu. Okružnou jazdou cez Vráble a LV by sa síce zapojila NR, ale o zrýchlení a skrátení by nemohla byť veľmi reč.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Čavo » 27. Dec 2011 11:17

Ak by sme sa bavili o druhej možnosti, zachovanie len jednej stanice v NR (nerátajúc zastávky), tak si myslím, že by sa potom na reláciu BA-NR-ZV používala skôr cesta BA-TT-HC-NR-HB-...-ZV ako úvrať. Lebo prepriahanie by urobilo dosť veľkú stratu (ak rátame, že Leop.-NR by bola elektrifikovaná).

Smer BA-GA-SA-NR by sa asi používal na cieľ v NR a prípadné pokračovanie rýchlikov do PD.

Pozn.: Možno by bolo vhodné posledné tri príspevky (počínajúc mojím predchádzajúcim), zaradiť do vhodnejšej témy. Napr. „ŽSR - Nové trate“. Sypem si popol na hlavu, že som tak hneď neurobil.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Qwert » 27. Dec 2011 17:50

Odpoviem už teda sem, aj keď by sa to malo presunúť.

Úvrať sa nemusí nevyhnutne riešiť časovo náročným preprahom, elegantnejšie je použiť vratnú súpravu, vďaka tomu by nevznikla takmer nijaká časová strata.

Znova spomeniem výhody a nevýhody každého riešenia. Ak by sa jazdilo BA - TT - NR - ZV, tak výhodou by bola absencia úvrate a zapojenie TT do južného ťahu. Nevýhodou by bola väčšia vzdialenosť, BA - TT - NR je 98 km, BA - GA - NR by bolo asi 87-88 km. Tiež by bola nevýhodou nižšia rýchlosť, od BA po Leopoldov je na pár výnimiek 160-ka, Leopoldov - Lužianky má byť po elektrifikácií 120 km/h, Lužianky - NR 100 km/h. Južná trať sa dá relatívne ľahko zmodernizovať na 200 km/h a nový úsek od Trnovca do NR sa dá tiež stavať na 200 km/h, pred NR by rýchlosť už klesala, čo ale veľmi nevadí, lebo všetky vlaky by tam aj tak stáli. Časovo by to teda vychádzalo v prospech južného variantu, samozrejme ak by sa úvrať riešila formou vratnej súpravy, nie preprahu. Riešenie BA - TT - NR - ZV by sa okrem toho vyžadovalo zdvojkoľajnenie 35 km trate Leopoldov - NR, čo sa v rámci pripravovanej modernizácie neplánuje, táto trať má už pri terajšej skromnej premávke občas kapacitné problémy. Ďalšie kapacitné problémy by vznikli na hlavnej trati BA - Leopoldov, kde by spolu jazdili žilinské aj zvolenské rýchliky, tá trať tiež nemá kapacitu na rozdávanie.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Tomas PO » 29. Dec 2011 11:03

Qwert napísal:TKysak - KE by som zmodernizoval čo najskôr, aj keď je tam už teraz relatívne slušná rýchlosť, preto, aby sa vytvorilo čo najrýchlejšie spojenie KE a PO, na jeho modernizáciu by mala nadväzovať modernizácia trate Kysak - PO, to sa už ale bavíme o IX koridore. Jednoducho v KE a PO žije veľa ľudí a tá 160-ka by bola využitá.

V prvom rade by aspon raz za hodinu mal medzi PO a KE chodit rychlik bez zastavovania vo vsetkych dedinach. Idealne 671cka.
Ak bude cestujuci vediet, ze kazdu hodinu, v pravidelnom intervale, ide medzi tymito mestami rychly vlakovy spoj a pokial mozno aj moderny, tak si svojich fanusikov ziska. Terajsi 90 minutovy interval s 45 minutovou trasou nemoze konkurovat busom, ktore idu v spicke aj kadzych 5 minut a trasa trva 30-35 min.
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lifko22 » 29. Dec 2011 11:28

A to ešte treba spomenúť súkromných prepravcov s mikrobusmi, ktorý túto trasu zvládajú aj za 25min. :D Môj názor je, že ak by dali 2 súpravy ktoré by točili PO-KE, aj tak by určite boli využité. samozrejme neviem či by to bolo aj technicky možné. Ja osobne veľmi rád cestujem vlakom, je to pohodlnejšie lenže tých vlakov až toľko nechodí a ak aj ide tak ako píše TomasPO cesta trva dlho. v dnešnom svete je 10 min na tak kratkej trase veľa. :D
Lifko22
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 318
Obrázky: 0
Založený: 26. Jan 2011 11:35

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.