Moderátor: Moderátori
Mark napísal:Asi pred desiatimi rokmi dodrb... takmer priamkový úsek Nováky - Koš kvôli baniam, urobili tam obchádzkové esíčko a obídené miesto údajne ani nie je poddolované.
ferguson napísal:Inak spomínal sa tam aj úsek N.Pravno - PD. Nebola táto trať zrušená, resp. nie je na pláne ju zrušiť?
magnus napísal:Je inak skoda, ze sa vyhladovo neriesi aktualizacia historickeho projektu prepojenia Rajca s Nitrianskym Pravnom. Horna Nitra by tym podla mna ziskala velky impulz. Ale je mi jasne v akej krajine zijem Sorry za OT
Včera som nechcel byť mimo témy, no dnes to pridám k snívaniu:magnus napísal:Je inak skoda, ze sa vyhladovo neriesi aktualizacia historickeho projektu prepojenia Rajca s Nitrianskym Pravnom. Horna Nitra by tym podla mna ziskala velky impulz. Ale je mi jasne v akej krajine zijem Sorry za OT
Časy sa menia i nemenia. 1869Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884 trať Ponitrím po Veľké Bielice.
Napojenie na Považie a Košicko-bohumínsku železnicu najviac požadovali podnikatelia z Hornej Nitry, kde absentovalo spojenie s rozvíjajúcim sa severom. Vyriešiť to mala trať z Bošian cez Žabokreky, voči výstavbe ktorej sa však postavil veľkostatkár Zsambokréthy. Trasovanie sa preto zmenilo na Chynorany, odkiaľ železnica pokračovala do Bánoviec nad Bebravou a Trenčína.
V priesmyku Jarky (355 m n. m.), oddeľujúcom Považský Inovec a Strážovské vrchy, boli 1. mája 1900 začaté stavebné práce, ktoré rýchlo napredovali. Bolo treba vybudovať 131 mostov a priepustov, 6 staníc, 4 nákladiská, 10 strážnych stanovíšť a 87 úrovňových priecestí. K prepojeniu považskej a ponitrianskej železnice došlo už 18. augusta 1901 a 17. 9. došlo k jej kolaudácii.
Naspäť na Železničná infraštruktúra
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.