Moderátor: Moderátori
aj ked su tie trate rozbite, este stale ziaden expert nenapisal, kolko by takemu vlaku trvalo KE-ZV, ak by siel bez zastavky stale max. povolenou rychlostou. Tym by sme sa dopracovali k nejakym realnym cislam.
Presunúť Os vlaky pod VÚC by bol v našich podmienkach zlý krok. Väčšina žúp má, povedzme, nadštandardné vzťahy s miestnymi SAD, niekedy hraničiace až s definíciou organizovaného zločinu. Je dosť možné, že vlaky by sa snažili utlmiť v prospech autobusov.
Tiež by štát nijako neobmedzoval, na ktorých tratiach by súkromné IC jazdili. Len sa obávam, že aj pri takejto úprave by si asi súkromní dopravcovia vybrali severný ťah, príčiny sú zrejmé.
Andrej napísal:Qwert, suhlas do bodky. Keby ludia ako DrX nechceli mat vsetko hned zadarmo a na ukor ostatnych nech je to akokolvek nezmyselne, davno mohla byt aspon cast tychto navrhov realizovana.
Mozno mala poznamka - 200 km/h mimo koridorov je IMHO zbytocne a v okoli NR kvoli terenu aj velmi drahe.
DrX napísal:Nakladna doprava to "zaplati" asi takto: http://ekonomika.sme.sk/c/6693937/kto-t ... abava.html (pre nedochadzavych - zo statnych dotacii pre ZS Cargo). CIZE NIE, PLATI TO UNIA A MY. Proste, na severe dotujeme vsetko, aj vystavbu aj prevadzku. Na juhu nic, lebo je to "neefektivne".
BTW, pre Slovensko by bolo vyhodnejsie, ak by sa naklad vozil juhom okrem ineho aj pre to, ze napr. doprava Ukrajina-KE-LC-BA-Praha by sla ovela viac po slovenskych kolajach (nez UA-KE-ZA-CR). Ale aj to sme zdedili z Ceskoslovenska, ze nechavame tie vlaky, aby SK opustili v prvom moznom bode a potom platitli poplatky cechom. Samozrejme ale, na to, aby to juhom proti severu malo akykolvek vyznam, v prvom rade by musela byt ta trat prestavana aby sa skratila aspon o 50km.
devil napísal:DrX, presne tak, ze nakladna doprava to zaplati je velmi nepodareny zart. to by museli byt trate inac vytazene.
a co sa tyka hlasky ze to zaplati unia, ked niekto nevie spocitat na co staci 1-1,5 mld./7 rokov ci mozno teraz o par sto mil. viac tak nech ide spat do ZS. a to by mala byt os pre reko trati mimo TEN-T co -zatial- nemame asi len my. ajaj zase som nenavistny....
tieto plany ktore tu pisete su sice pekne ale veeelmi uletene, NR sa snad vyriesi elektrifikaciou, nova trat sa potom bude stavat najskor po 2020 a pokracovanie na kozarovce mozno po 2030 ak vobec. tolko sa cakat neda. popri tom je jednoduchcie povyrovnavat zakruty na trati 150. trat 160 NIE JE v zasade pomalsia ako 180. vo vlanajsom GVD bol rozdiel pri istom R vlaku asi 5 min. modernizacia trate 180 kde len LM-kysak ma stat 5 mld. tiez nie je tema najblizsich 10roci.
proste treba varit z toho co tu je a co sa da urobit najlahsie. a to je jednoznacne modernizacia trate 130.
nie som si isty ci by sukromnici mali zaujem o prevadzku IC bez statnych dotacii. pokial si pamatam tak RJ mal zaujem lenze toto je uplne ina vec ako prevadzkovat regionalnu trat kde zvysili pocet vlakov a mozno dosiahnu 2x vytazenost ako ZSSK ale aj tak bude strata a aj tak su nutne dotacie!!! tie IC proste musia byt plne, a kde sa naplnia ked po trase nemas velke mesta ? demografia sa oklamat neda. btw. ZSSK tam ma najlepsie vozne akymi disponuje.
tie 3-4 pary ktore tu su by som radsej nazval Ex, mozno bez povinnych miesteniek, zastavky vo vacsich okresnych mestach. nazvat nieco "IC" co si na seba nezarobi by som nedovolil. Ex juhom treba najskor vyskusat ako vikendovy 1 par. nemusi jazdit v sobotu ci niektore ine slabe dni, v smere do KE mozu byt 3-4 priame vozne Ex531. cize strata moze byt minimalizovana. no a ZSSK by mala obnovit prevadzku istych tratiach. a ked nema zaujem tak tam treba pustit RJ. to su npr. trate okolo RV. lokalky by jazdili hlavne ako pripoje R/Ex a inac len rano/poobede.
Výhodou je, že sa to dá realizovať postupne.
....a my potrebujeme aspoň dvojnásobok....
Nie je ale pravda, že tie IC musia byť plné, nikde na svete nemáš všetky vlaky stále plné. Ide len o optimalizáciu nákladov a výnosov - dobrý manažment
Ale ak už by sa mali znovu otvoriť, tak určite nie s grafikonom typu dva vlaky ráno a dva poobede
PS: Mozno niektori usledovali, ze v Roznave uz zrusili aj MHD na tu "vhodne umiestnenu" zeleznicnu stanicu. Tak ako sa da ocakavat, ze ti ludia budu pouzivat zeleznicu????
devil napísal:vyhodne pre NR, pre celu trat to vyhodne nie je. vyhodou reko 150 je ze ju treba urobit naraz, cize mozno 2 roky vyluky a potom mozu zacat jazdit vlaky s uplne inymi casmi.
devil napísal:a to uz preco ?
devil napísal:inde maju mozno nizsie ceny za pouzitie kolajnic, odpisy alebo proste ine naklady su nizsie. zakladny problem je ale demografia. a nielen pocet obyvatelov. trat praha-ostrava je asi o 100 km kratsia cize viac ludi cestujucich na kratsie vzdialenosti. pises o danovych ulavach - chces zvyhodnit sukromnika viac ako ZSSK, to mi skor pripada ako uctovny trik. aj RJ pritom funguje presne naopak, menej penazi za km ale celkovo viac penazi.
devil napísal:samozrejme, este jeden naobed a vecer ale vazne, ludi treba vozit vtedy ked potrebuju.
V tomto prípade platí, čo je výhodné pre NR, je výhodné pre celú trať, pretože bez NR význam tej trate padá a to veľmi hlboko.
2-ročná výluka je podľa teba výhodou?! Ani po vojne u nás nebola taká dlhá výluka na hlavnej trati.
Populácia spádovej oblasť pre IC vlaky sa ráta na milióny.
Okrem celkovej neefektivity ZSSK tento problém spočíva hlavne v tom, že prakticky jedinou pridanou hodnotou IC oproti bežným R je o 53 min kratšie trvanie cesty, pričom tento rozdiel je o to menší, čím kratší úsek pasažier využije.
Tú poznámku o RJ, priznám sa, nechápem.
Nezvýhodňujem toho súkromníka oproti ZSSK, pretože daňová úľava má efekt iba v tedy, ak spoločnosť dosiahne nejaký zdaniteľný zisk.
Nemá zmysel prevádzkovať trate v takomto režime (napr. 4 páry vlakov denne), technika aj ľudia takto väčšinu dňa stoja, fixné náklady sú rovnaké ako pri hustejšej premávke, nedá sa tak zabezpečiť dosť prípojov v uzlových staniciach, vznikajú veľké okná v grafikone, jednoducho pre ľudí je to neatraktívne.
devil napísal:az tak hlboko ze po palarikovo jazdi asi najviac vlakov vyssej kategorie v celej republike, a dalej je stale 2 hodinovy takt R.
devil napísal:no ziadna vyluka nie je vyhoda ale ako sa ma urobit reko bez nej? vyluka bude tak ci tak nevyhnutna lebo ako chces vyriesit pohronsky usek ? vybudovanim novej trate popri sucasnej aby nemusela byt vyluka a tu plati to iste ako pri cestach reko 30 km trate trva dva roky a reko 70 km trate tiez trva 2 roky, tj. reko vybranych usekov trate 150 sa moze urobit naraz.
devil napísal:zeby ? v poriadku, ale to nakreslim hocijaku ciaru po zel. tratiach, tiez bude znamenat milionovu spadovu oblast a ziadne IC vlaky na tejto trase nie su. cize IC je atraktivne najma z vychodu na zapad. pre cestu npr. BA-TN je to 20 min. uspora oproti R, ZA-PP je to uz len 14 min. v prospech IC, PP-KE este menej. mozno polhodina je uspora pre ZA-BA ci ZA-KE. takze bud sa malo cestuje na vychod-zapad alebo sa malo cestuje zo/do ZA. a zase som nenavistny...
devil napísal:ale ta je zo vsetkych najdolezitejsia.
devil napísal:odpustit dane je ako zvysit dotacie. RJ ma vsak znizene dotacie na 1 km a zvysene dotacie celkovo lebo vypravuje viac vlakov. lenze viac prepravenych ludi neznamena ze vlak sa aj uzivi. tak neviem co si slubujes od prip. 2 hodinoveho taktu.
devil napísal:zisk moze dosiahnut prave vdaka dotaciam. to je npr. pripad agrosektora ked pisu ze dosiahol taky a taky zisk, hoci je jasne ze dostal dotaciu. ale v poriadku ja nemam nic proti tomu aby prisiel sukromnik a nech si vyberie nejake trate a nech ma aj hodinovy takt IC. len si myslim ze to nebude fungovat bez dotacii.
devil napísal:ako pre koho neatraktivne. pri ruseni lokaloch sa casto stavalo ze ludia hovorili o plnych vlakov kym ZSSK sa odvolavala na priem. vytazenost a dnes sa uz otvorene priznava ze spoje maju problem mimo spiciek. lekar, skola, urad chce kazdy vybavit rano, aj do prace sa chodi rano a poobede spat. a lokalky su od toho aby nimy ludia riesili tieto veci.
Keď sa bavíme o južnom ťahu, ide o spojenie BA - ZV - KE. To že zhodou okolností po časti tohto ťahu jazdia EC do Budapešti, ktoré okrem BA na tom ťahu nikde nestoja (NZ je už mimo), nie je žiaden argument. Po napojení NR na tento ťah by tam bolo potenciál nie je len zhustenie dvojhodinového taktu R BA - ZV, ale aj na pridanie IC a samozrejme je tu potenciál nárastu počtu prepravených cestujúcich.
Trať sa dá modernizovať za dlhodobej výluky alebo pri zachovaní premávky. Výluka sa robí na lokálkach, nie na hlavných tratiach. Preto napr. pri modernizácií trate BA - DS túto zavreli úplne, ale modernizácia Va koridoru prebieha za (aj keď trochu obmedzenej) premávky. To samozrejme neznamená, že aj pri modernizácií koridoru sa nemôže vyskytnúť krátkodobá výluka.Pohronský úsek je čiastočne dvojkoľajný. Dvojkoľajné úseky sa dajú robiť pri zachovaní prevádzky na druhej koľaji. Pri jednokoľajných úsekoch je riešením najskôr postaviť druhú koľaj a následne zmodernizovať prvú.
Aj keby sme ale prijali nepravdepodobnú možnosť dlhodobej výluky, aká je výhoda v de facto zbúraní a znovupostavení trate v inom vedení medzi Šuranmi a Kozárovcami oproti stavbe novej trate NR - Kozárovce, hlavne ak ich dĺžka je +/- rovnaká?
V prípade poskytnutia daňovej úľavy súkromnému subjeku, by štát nemal síce z IC daňové príjmy, ale nemal by ani stratu, čiže v konečnom dôsledku by mal peňazí viac...Práveže IC nie sú dotované, preto ak dosiahne zisk, tak to nebude kvôli dotáciam. Daňová úľava znanemá iba toľko, že z toho zisku nezplatí daň, ale nie je to v pravom zmysle slova dotácia. Ak by to nefungovalo bez dotácií, tak potom nie je čo riešiť.
Dnes to už nefunguje tak, že všetky fabriky začínajú v čase x, všetky školy v čase y a všetky úrady v čase z. Ukončenie pracovnej doby či vyučovania je tiež dosť individuálne. Okrem toho ak sa aj toto skončí, to neznamná, že tí ľudia utekajú rovno z práce/školy na stanicu. Ľudia cestujú aj za inými vecami ako práca a škola, okrem úradov a lekárov to môžu byť aj nákupy, kultúra, zábava atď.
devil napísal:ale to je poriadku, pisal si ze vyznam trate bez NR upada. a ja pisem ze na novej trati cez NR by aj tak ziadne EC nejazdili. na severnom tahu je taky isty 2 hodinovy takt ako od palarikova hoci trat 120-180 je daleko lepsia ako 150. chces mi tvrdit ze na juznom tahu kvoli NR zacalo jazdit viac R ako severnom s IC by bol ten isty problem. NR je prilis na zapade takze velky rozdiel medzi R a IC do BA by nebol. a zase by sme sa museli spoliehat na relacie NR-ZV-BB co je velmi malo. to potom ma fakt vacsi zmysel pustit par IC/Ex po sucasnej trati 150-160 kde je viac obyvatelov ako samotna NR.
devil napísal:BA-DS je jednokolajovka a Va je dvojkolajovka. trat 150 je jednokolajovka takze bud sa uzatvori alebo sa postavi popri nej komplet nova trat co by bolo asi drahsie.
najskor si treba ujasnit co vlastne chceme. pokial chceme naozaj kvalitnu trat tak mas pravdu. ja si to vsak predstavujem trochu skromnejsie. ziadna reko po kozarovce, staci surany-kalna na cca 100 km/h a kde sa len da vyuzit sucasnu trat. na pohroni reko prave tie jednokolajky. dvojkolajne useky ZC-ZH (100 km/h) ci h. dubrava-ZV podla mna vyhovuju. tvoj plan je velkolepejsi ale nevidim tam ziadnu navratnost a vlastne ani zmysel. tak ako pri trati 180.
devil napísal:lenze my sa nebavime o BA ani vacsich mestach. tie lokalky idu do okresnych miest, kde su len zakladne a stredne skoly vyucovanie zacina vsade okolo 8. tak isto k lekarovi chodia ludia rano a na urady sa tiez chodi doobeda. preco si myslis ze poobede do mesta jazdi tak malo spojov vratane autobusov? VUC su krok vpred a vytazenost autobusov je aj vdaka tejto optimalizacii vyssia. kultura/zabava...no k tomuto mam tiez vyhrady....kultura a zabava a okresnych mestach kape...a nie vinou dopravy ak aj tak tam sa chodi autami.
Veď EC tam ani nikto nepotrebuje. Mohli by tam ale jazdiť IC BA - NR - ZV - KE - PO, k tomu R po tej istej trase a ešte by to samozrejme chcelo aspoň 2 páry priamych IC (Ex) do BB ráno a večer. Medzi BA a NR by to boli doplnené ešte o nejaké REx (ktoré by eventuálne mohli ísť až do ZM, ak by bola tamojšia trať napojená na koridor. Prievidzké R by sa tiež presunuli na túto trasu. Okrem toho by jazdili aj nejaké REx či R do NZ, ktoré, ak by na nich boli nasadené vratné súpravy, mohli by z NZ úvraťou pokračovať smer Šurany - LV - Kozárovce, aby bol obslúžený aj pôvodný južný ťah.
Vo výsledku by to bolo tak, že minimálne medzi BA a Trnovcom nad Váhom by južný ťah praskal vo švíkoch, preto by bolo dobré tam pridať 3 či 4 koľaj. V relácií BA - ZV by sa pridaním vlakov vhej kategórie, ktoré tam dnes majú veľmi malý potenciál, zhustil takt a významne skrátil cestovný čas. Potenciál na hodinový takt R BA - ZV by tam asi nebol, ale jeho zhustenie aspoň ráno a večer (napr. Horehroncom) by bolo možné. Okrem toho by tam boli lokálne zhustenia napr. ZV - BB, ZV - Fiľakovo, ZV - Hronská Dúbrava, KE - RV, KE - PO, aj keď v prípade týchto ramien v zásade bezohľadu na modernizáciu BA - ZV.
Bolo by tam určité skrátenie jazdných časov, ale to je všetko. Trať sa významne neskráti, ani sa nenapojí NR. Rovnako sa môžem spýtať ja, akú to má návratnosť a zmysel, hlavne keď vedľa je R1, ktorej to nemôže časovo konkurovať. Okrem pridania 1 páru Ex BA - BB tu nevidím potenciál na akékoľvek vlaky vhej kategórie.
Lokálky nevedú len do malých miest, práveže veľa z nich spája menšie mestá s veľkými. Teraz ani tak nehovorím o tratiach ako Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, ale skôr o tratiach ako Chynorany - TN, Handlová - PD, Plaveč - PP, ale nemusia koniec koncov viesť ani priamo do tých veľkých miest, napr. trať BS - Hronská Dúbrava bezpochyby slúži (čo skôr mala by slúžiť) aj na spojenie BS a ZV. K tým poobedným spojom do miest by si mal dať nejaký konkrétny príklad. Ja mám práveže skúsenosti, že väčšinou to nie je tak, že autobus ide ráno do mesta a poobede z mesta, ale za deň sa otočí aj niekoľkokrát.
devil napísal:s tym potencialom na IC je to diskutabilne. do NR cestuje dost ludi smerom od ZV/BB/KE ale je otazne ze kolko tych IC by sa uzivilo. urcite by sa sa dali pridat nejake R navyse k dvojhodinovemu taktu. PD rychliky tiez beriem, ale ako som spomenul pre najviac diskutabilnu cast trate NR-kozarovce su bezpredmetne. to ze k trnovcu by sa musela pridat kolaj je argument proti lebo dalej zvysuje naklady. lokalne zhustenia ? nemyslim si. ZV-BB/ZV-filakovo jazdia vlaky kazdu polhodinu/hodinu. hronska dubrava su vlaky na BS, tam netreba nic ine len normalny grafikon, tj. seriozne pripoje na sucasne R. takze postavime velkolepu trat, budeme musiet pridavat kolaj BA-trnovec a dostaneme za to par R navyse. mne sa to nezda primerane.
devil napísal:no to skratenie casov je dost vyznamne. 60-70 km/h oproti 100 km/h na 70 km je asi 20 min. (ked sa to niekomu mali tak nech sa pozrie na modeznizaciu trate 120 na 160km/h), zaroven by sa vyuzilo skratenie casu vdaka modernizacii BA-NZ co sa bude musiet aj tak urobit, to je asi casovo to iste. aj teraz je rozdiel v case jazdy BA-ZV a BA-ZA len 13 min cize tento rozdiel by zmizol alebo by boli mierne rychlejsie juzne R. R1 je zase argument skor proti. nova trat tam kde uz existuje RC. to by musela byt trat na 160 km/h aby vlak casovo konkuroval RC. ja NR jej vlaky do BA neberiem ved je predsa jasne ze tam je najvacsi potencial, ale na to sluzi reko a elektrifikacia trate cez leopoldov.
devil napísal:no ano, lenze rusene su najviac tie co vedu do malych miest a preto treba specialny pristup. konkretny priklad ? to mam skor take skusenosti z minulosti. lokalnymi spojmi necestujem, lebo su take ake su.
Pred pár dňami si tu obhajoval IC juhom a dnes to už nie je rentabilné? Neviem, koľko by sa ich uživilo, to je ťažké takto od PC vyrátať, ale ich počet sa môže samozrejme meniť podľa dopytu. Dodatočné koľaje sa budú musieť časom na trať 130 pridať tak či tak, už dnes je tam veľmi hustá premávka a vznikajú tam z toho dôvodu denne meškania, toto by to akurát mohlo urýchliť. Výhodami tejto "veľkolepej" trate nie je len pridanie pár vlakov, ono to v prvom rade nebude pár vlakov. Výhodami sú skrátenie trasy, zníženie prevádzkových nákladov na osobnú dopravu, zvýšenie max. rýchlosti (v podstate oproti starej trati cez Šurany a LV to bude miestami viac než 3-násobne rýchlejšie), významné skrátenie cestovného času (trať bude kratšia a rýchlejšia), vytvorenie nového, doteraz chýbajúceho spojenia NR so ZV a vytvorenie nového, rýchleho spojenia NR - BA, s tým súvisí presmerovanie dopravných tokov do logickej trasy, po ktorej je dopyt a s tým všetkým súvisí zvýšenie počtu prepravených cestujúcich.
Skrátenie času vďaka modernizácií BA - NZ je diskutabilné, lebo ZSSK nebude dvakrát motivovaná nasadiť na rameno BA - ZV vlaky schopné jazdiť 160 či nebodaj 200 km/h, ak túto rýchlosť dosiahnu len na asi 77 km trate (Vinohrady - Palárikovo), reálne samozrejme o pár km menej. Takých súprav nemá na rozdávanie a prioritne ich nasadí tam, kde to bude mať väčší zmysel. Časy rýchlikov medzi BA a ZA a BA a ZV nie sú porovnateľné, medzi BA a ZA prebieha modernizácia a tomu je prispôsobený grafikon, ktorý napr. medzi Trenčianskou Teplou a Púchovom ráta s priemernou rýchlosťou 60 km/h (27 km za 27 min.). Keď sa dokončí modernizácia BA - ZA, tie časy klesnú. Ak bude podstatná časť trate na 200 km/h a zvyšok na 100+ km/h, tak R1 bude mať čo robiť, aby mohla konkurovať. Optimalizácia trate Leopoldov - NR je také typické polovičaté slovenské riešenie, už aj toto bude pre NR obrovské zlepšenie, v podstate hocičo bude, lebo dnes nejazdí žiadne priamy vlak do BA, ale časovo sa to nebude chytať na prípadnú trať cez Trnovec, okrem toho sa tým ani nerieši obchádzanie NR prievidzkými R a z globálnejšieho pohľadu ani obchádzanie NR zvolenskými R.
Tie sú už prakticky všetky zrušené. Najskôr zachráňme aspoň tie, čo fungujú a potom skúsme obnoviť ostatné. OK, takže sa môžme zhodnúť, že autobusy jazdia v zásade po celý deň. Niekedy hustejšie, niekedy menej, ale jazdia. Teraz nehovorím o tom, že na nejaký laz idú 4 autobusy denne, ale o trochu zaľudnenejších oblastiach.
Naspäť na Železničná infraštruktúra
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 18 hostí.