Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Qwert » 20. Jan 2013 13:13

Myslím, že tu vzniklo trochu nedorozumenie. :) To, aká je niekde populácia nehovorí ani tak o tom ako často tam majú jazdiť spoje, ale skôr o tom, aký druh spojov to má byť a aká ma byť ich kapacita. Ľudia potrebujú cestovať viac menej celý deň, samozrejme sú špičky a sedlá. Ak je niekde nižšia hustota obyvateľov alebo má železničná trať zlé vedenie (nízka rýchlosť, ďaleko od obcí), tak tam radšej dajme autobusy, naopak, ak sa niekde vlaky oplatia, tak tam dajme vlaky, ale poriadne, nie 4 páry denne.

Ja nehovorím niečo v tom zmysle, že medzi Pravnom a PD má byť polhodinový takt vlakov. Pre takéto oblasti je asi vhodnejší hodinový takt autobusov v špičke doplnený aj na polhodinový, len s tým rozdielom oproti terajšej situácií, že tie autobusy by boli sprípojované s vlakmi (R aj Os) v PD.

Treba podrobné analýzy, ktoré ukážu, kde sa čo oplatí. Ja akurát tvrdím to, že mnoho živoriacich tratí živorí preto, lebo je tam málo spojov, ešte k tomu nesprípojovaných, v nevhodných časoch a s paralelne idúcimi autobusmi a tých málo spojov je tam preto, lebo živoria, to je začarovaný kruh. Zoberme si štiavnickú trať, teraz nechajme bokom, či tam vlak má alebo nemá zmysel, chceli ju zrušiť, zdvihla sa vlna kritiky, tak ju nakoniec ponechali len v režime živorenia (ešte väčšom ako dovtedy) a ako bonus ešte aj zrušili zastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave (čím okrem BS odrezali aj Kremnicu!). Samozrejme pri najbližšej príležitosti sa ukáže, že tam nikto nejazdí a budú mať na ruke argument, prečo tú trať konečne zrušiť. Bravó. V normálnej krajine by tam práveže počet spojov navýšili a sprípojovali by ich a ak by sa aj potom ukázalo, že je to nerentabilné, tak fajn, zrušme ju.

Myslím, že záujmom štátu by malo byť čo najviac tratí udržať a zrušiť len tie, kde to naozaj nemá význam. Nie zrušiť ich salámovou metódou čo najviac.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 21. Jan 2013 11:23

to je v poriadku ze su pripady ked je mozne uvazovat o zruseni hoci si myslim ze tieto trate su uz viac-menej davno zrusene. ale nerozumiem tomu preco by nemohla existovat vlakova aj autobusova doprava.

ta BS je dobry priklad. teoreticky sa moze zaobist bez vlakov. lenze poprve vlak ide rovno kym autobus sa toci v serpentinach co je vsetko len nie komfort. dalej zastavka autobusov je v meste kym vlakova stanica mimo. niekomu to moze vadit najma starsim ale npr. turistom/studentom s vakmi je aj tak lepsie ist vlakom. takze rusit treba len casovo paralelne spoje. v spickach moze chodit vlak tj 5-6x denne a mimo nich moze chodit autobus. a mame vlakovo-autobusovy hodinovy takt.

kedze vlak a bus maju roznych panov treba to ujednotit a ja by som navrhol presunut Os vlaky pod VUC s prislusnou dotaciou samozrejme.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 22. Jan 2013 09:02

viewtopic.php?f=35&t=17792

Napríklad v susednej Českej republike prednedávnom zverejnili, že najstratovejšou traťou je rýchlikové spojenie Ostrava – Krnov – Olomouc, a tak na túto trať už český rezort dopravy vypísal verejnú súťaž. Záujem o ňu prejavili dvaja súkromní prepravcovia.

takze cesi su zase o krok vpred.

taka perlicka, vlaky IC najpriemyselnejsonajhustejsozaludnenym severom su vo vyse 4 mil. strate. a to sa mali uzivit same.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod michaelse » 22. Jan 2013 17:26

no jednoducho zeleznice slovenska su jedna velka ciarna diera kde nieje zaujem aby to bolo aspon na trati severom ziskove, aj napriek tomu ze potencial na to aby si ICcka na seba zarobili jednoznacne je
michaelse
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 349
Založený: 23. Dec 2010 19:16

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod DrX » 22. Jan 2013 19:13

tu vyvstava ina otazka: preco dotujeme len ICcka severom, ked aspon jedno take dotovane PO-KE-LC-ZV-BA juhom by sa super siklo
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Andrej » 22. Jan 2013 20:28

Asi preto, ze dotovanie jedneho paru IC juhom by vyslo mozno aj drahsie ako dotovanie 4 parov severom...

IC na severe su stratove presne preto, co pisal devil a Qwert v predoslej diskusii. Pokial by zeleznice fungovali, strata by mohla byt ovela nizsia, mozno aj zaporna. Navyse len vynimocne je vo svete osobna doprava ziskova, takze neviem, o com vlastne snivame...
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod michaelse » 23. Jan 2013 01:32

no ved prave to ze v kazdej krajine sa najde vynimocne nejaka lnka ktora je v pluse,a na slovensku by to malo byt ic BA-KE a ja to nepovazujem za to ze by to mal byt nemozny sen,ked aj ic pred sviatkami je narvane ludmi a aj napriek tomu je ta jazda hlboko v minuse tak niekde je nieco naozaj prehnite
ine su spoju menej vytazene alebo mizerne vytazene na regionalnych tratiach tam je jasne ze to v pluse nikdy nemoze byt a ani sukromny dopravca bez dotacii to nezvladne

ja som za to aby bolo co najviac sukromnych dopravcov a kludne aj s rovnakymi dotaciami ako davaju teraz slovenskym zelezniciam,resp. pchaju ich do ciernej diery,, lebosukromny dopravcovia sa ovela viacej budu snazit za tie iste prachy dostat ludi do vlaku a dat im potrebny komfort za peniaze kotore ludia zaplatia za listky
michaelse
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 349
Založený: 23. Dec 2010 19:16

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 23. Jan 2013 08:35

podla toho ze IC spajaju "vyznamne centra" (takto to definuje ZSSK) nie je vobec iste ci nejake IC mozu byt rentabilne, najma cast ZA-KE.

Asi preto, ze dotovanie jedneho paru IC juhom by vyslo mozno aj drahsie ako dotovanie 4 parov severom...


toto je juhofobia v priamom prenose. ale ked nie je vola pustit Os na zrusenych tratiach sukromnikovi tak o com sa bavime. trat 160 ma zrusenych poltucet lokalok a teraz aj cast jesenske-turna. este som nevidel trat kde chodia R a Os nie. ale je to mozno nad mozgove kapacity tvorcov GVD lebo zosuladit rozne sa krizujuce trate na rovine ci pahorkatine je tazsie ako pustit vlak "dole prudom" popri vahu.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Andrej » 23. Jan 2013 09:34

A kto by podla teba tym juhom jazdil? Ved aj IC severom sa smerom od KE naplnaju az v Kysaku a v Poprade. Pre par desiatok ludi denne mame vypravovat IC medzi ZV a KE? Na juhu treba predovsetkym modernizovat usek SA-ZV, tam ma sancu uzivit sa R aj Ex (namiesto IC).
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 23. Jan 2013 09:43

tak asi sa nenaplnaju ked sa neuzivia.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Andrej » 23. Jan 2013 09:56

Presne tak, musia ich doplnit aj ine mesta, ako samotna BA-KE - cize TN, ZA, LM, PP, PO (Kysak). Preto by pripadne IC juhom slo absolutne prazdne medzi KE a ZV.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 23. Jan 2013 10:10

opakujem, IC sa nedokazu uzivit lebo tie ine mesta ich nedoplnaju npr. preto lebo tie ine mesta nie su dost velke. to ze "dotovanie jedneho paru IC juhom by vyslo mozno aj drahsie ako dotovanie 4 parov severom" je tvoj nazor ale taketo tvrdenia by si mal podlozit faktami inac nema ziadnu vahu zo seba robis ***. pokial to podlozit nevies plati to co napisal DrX, ked sa moze dotovat IC (nadstandart) na severe tak sa moze aj na juhu.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod DrX » 23. Jan 2013 10:34

Andrej napísal:Presne tak, musia ich doplnit aj ine mesta, ako samotna BA-KE - cize TN, ZA, LM, PP, PO (Kysak). Preto by pripadne IC juhom slo absolutne prazdne medzi KE a ZV.


Presne naopak. PO+KE je 350tis ludi priamo v mestach, ZV+BB je 150tis ludi, BA 400tis. Cize ak by IC/expres juhom zastavoval len tam, uplne priamo by obsluhoval 1mil ludi. A mohlo by to byt jedine realne IC na SK. Ako tradicne *** uvazuju o PO len ked sa im hodi do ratania obsluznosti naokolo blizsie, ale povedat, ze toto je jedina moznost, ako dnes moze byt PO zmysluplne napojeny na KE aj BA, to uz radsej nie)
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Andrej » 23. Jan 2013 10:36

Staci si precitat, co som pisal v predoslych prispevkoch. Pripadne IC juhom by nikomu neposluzilo. Relacia KE-ZV je de facto ziadna, na useku ZV-BA je takt R aj Ex, cize obsluzena (a taktiez dotovana) teda je. A relacia KE-BA je jednak slaba a jednak nadalej vyhodnejsia severom - cize rentabilita pripadneho IC juhom by bola absolutne mizerna. Preco myslis, ze ani pred r. 1989, ked bola osobna doprava stedro dotovana, nepremavali expresy juhom?
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod DrX » 23. Jan 2013 10:45

Neviem, preco by relacia PO/KE - ZV/BB mala byt ziadna. A prave to, ze medzi KE a ZV nie su ziadne velke mesta je dobre v tom, ze by tam bola potrebna nanajvys jedna/dve zastavky: LC, mozno RA, a vlak moze ist naplno.

Re 1989: pred 1989 bolo Ceskoslovensko, a pragocentristicka Praha rozvijala dopravne trasy smerom na Prahu, tj v nasom pripade KE-ZA-CR pripadne ZV-ZA-CR. Dnes je Slovensko, ktore ma dve vacsie mestecka KE a BA, a je len pozostatok Rakusko-Uhorska a Ceskoslovenska (a zotrvacnosti myslenia prazsko-zilinskych dopravnych odbornikov), ze tieto dve mesta nie su spojene dialnicou aj zeleznicou tak, aby sa KE-BA dalo jazdit za 3hod.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 23. Jan 2013 11:18

Andrej, jednoducho sa z toho nevykrutis, IC severom nie je rentabilny spoj tak sa bud zrusi alebo sa bude dotovat z tych istych verejnych penazi ako hociktory osobak. spojenie BA-ZA-KE chcel aj RJ ale tiez s dotaciou tak o com sa bavime ?

je uplne jedno ci v PP nastupuje viac ludi ako v RV. to je totizto detail kym tie tvoje velkomesta PP, LM spolu s uzasnym prestupom v kysaku nenaplnia vlak. detialy sa riesia poctom spojov a poctom voznov. vyhlasenia typu "IC juhom by nikomu neposluzilo" ci "relacia KE-ZV je de facto ziadna" uraza cele regiony.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Andrej » 23. Jan 2013 11:35

Ziaden spoj nie je rentabilny. Dotacia prazdnych vlakov je vsak nasobne vyssia ako dotacia plnych vlakov. Takze nechapem, preco nechces uznat, ze dotacia IC juhom by bola nasobne vyssia ako dotacia IC severom? Budem hadat. Ze by si bol zaujaty? :-)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod DrX » 23. Jan 2013 11:37

Neviem, preco by boli vlaky juhom prazdne, ked relaciu KE-BA by ICcko juhom obsluzilo aspon tak ako to severom, a relaciu PO-BA by obsluzilo vyrazne lepsie. dalej rychle spojenie EX/IC PO-KE-ZV by pritahlo viac ludi nez pri tych dnesnych zr/rychlikoch, a samozrjeme, ak by nateraz bol aj rozumny pripoj na NR, tak by to tiez bola dobra alternativa k busom PO/KE-NR.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 23. Jan 2013 11:50

preco nechces uznat, ze dotacia IC juhom by bola nasobne vyssia ako dotacia IC severom?


lebo si mi to nijak nedokazal. to ze vlaky na juhu su prazdne je tvoja fikcia, a to ze vlaky na severe su plne tiez. zeby zaujatost? keby boli plne nevyzadovali by si dotaciu.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Andrej » 23. Jan 2013 11:58

Opakukem treti krat. KE-ZV absolutne zabite, KE-BA juhom mizerne a casovo dlhsie ako severom, PO-BA juhom absolutne nevyhodne. Snivajte si dalej :-) Koncim diskusiu.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod DrX » 23. Jan 2013 12:08

:-) :-) :-)
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 23. Jan 2013 12:15

opakovat mozes aj 100x ale bez cisiel su to kecy. a pojdem dalej, kedze sa prehlasilo ze IC nemaju byt dotovane, tak pri strate 4,2 mil. eur sa bud zastavi ich prevadzka alebo sa na ne skladame dalej a teda nas klamali.

bud je IC nadstandart a nadstandart by nemal byt dotovany alebo nie je nadstandart cize mal by byt dostupny aj juhom ako dalsom spojeni zapad-vychod.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Majlos1 » 24. Jan 2013 22:21

Boha devil a DrX, cestovali ste niekedy IC na vychod? Alebo celkovo vlakom na vychod? Ja som cestoval x rokov vlakom severnou trasou a aj juznou trasou a sa vobec neda porovnavat co sa tyka poctu cestujucich juznou trasou a severnou. Juznou trasou cestuje minimalne o polovicu menej ludi ako severnou.
Majlos1
nováčik
 
Príspevky: 5
Založený: 02. Apr 2012 16:34

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 25. Jan 2013 08:32

menej ludi uznavam ale "minimalne o polovicu" je urcite prehnane. vlaky postupne naberaju ludi smerom na zapad. statistiky pre Os vlaky ktore zverejnilo sme tvoje tvrdenie vyvracaju.

treba si popritom uvedomit ze ZSSK pred par rokmi zrusili priame R juhom s tym ze asi 2 pary dennych R mali priame vozne avsak po 10-tej hodine dopoludnia si sa z KE na zapad spodom nedostal a takisto prvy denny vlak smerom na KE isiel po 12-tej. 2 hod. takt BA-ZV a 4 hod takt ZV-KE je zavedeny az tento rok.

takisto rusenie lokalok sa najviac dotklo uzemi kde tie lokalky boli. na severe je to jedno, tam fat staci pustit vlak "dole prudom vahu" ale na juhu je od ZV-KE asi 10 lokalok z kt. funguju az 2. velmi "zmysluplne" je aj zrusenie zastavky R v hronskej dubrave aby bol dovod zrusit tie agonizujuce Os ktore este jazdia do BS. uz vlani sa cvirikalo o zruseni Os LV-surany a pridali aj lokalku od vrablov aj sturova. ZSSK nema sajnu ako prevadzkovat akukolvek zlozitejsiu zeleznicnu siet a vie len separatne nastavit nejaky zakladny takt nejakej trate ci tratoveho useku. potom ked zrazu objavia taktovu dopravu tak ju chcu mat vsade aj ked na nejakej lokalke kde staci 5-6 parov "motoriek" denne ju mozno ani nie je treba.

spat k tym IC, vlani vraj boli vytazene na 70%, jazdili 3,5 pary denne + nejake vikendove co je tak v priemere 4 pary. strata 4,2 mil. cize asi 1 mil. eur na kazdy par. ziaduca je vraj aspon 40% vytazenost a na nule su pri plnej vytazenosti. to je myslim si utopia lebo plnu vytazenost nezabezpeci ani hodinovy takt uz len preto lebo v Sk podmienkach (pocty obyvatelov, hustota zaludnenia) nezabezpecis plny vlak po cely den. z toho vyplyva ze jeden par na juhu pri 40% vytazenosti -co by nebol problem- mal 2 mil. stratu. realne o nieco menej lebo by jazdila mensia suprava aj ked to nie je az taka vyznamna polozka. osobne si vsak myslim ze pri vhodnych pripojoch na tych 6-7 zastavkach kde by eventualne stal by bola vytaznenost vacsia. to by vykompenzovalo to ze samotne zastavky su mensie mesta.

takze Andrej by sa mal ospravedlnit za nepravdive vyroky "dotovanie jedneho paru IC juhom by vyslo mozno aj drahsie ako dotovanie 4 parov severom" ci "KE-ZV absolutne zabite".
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Qwert » 27. Jan 2013 01:06

devil napísal:to je v poriadku ze su pripady ked je mozne uvazovat o zruseni hoci si myslim ze tieto trate su uz viac-menej davno zrusene. ale nerozumiem tomu preco by nemohla existovat vlakova aj autobusova doprava.

ta BS je dobry priklad. teoreticky sa moze zaobist bez vlakov. lenze poprve vlak ide rovno kym autobus sa toci v serpentinach co je vsetko len nie komfort. dalej zastavka autobusov je v meste kym vlakova stanica mimo. niekomu to moze vadit najma starsim ale npr. turistom/studentom s vakmi je aj tak lepsie ist vlakom. takze rusit treba len casovo paralelne spoje. v spickach moze chodit vlak tj 5-6x denne a mimo nich moze chodit autobus. a mame vlakovo-autobusovy hodinovy takt.

kedze vlak a bus maju roznych panov treba to ujednotit a ja by som navrhol presunut Os vlaky pod VUC s prislusnou dotaciou samozrejme.


Ospravedlňujem sa za neskorú odpoveď. Autobusy jazdiť musia, vlaky môžu. Vlaky neobsluhujú každé sídlo na Slovensku, to vedia zabezpečiť iba autobusy. V normálnej krajine to ale funguje tak, že vlaky sú nosným systémom, na ktorý sa napájajú autobusy v určitých uzloch. Nemali by jazdiť v tej istej trase v tom istom čase. Môžu ale jazdiť v tej istej trase v inom čase ako doplnková obsluha, keď je to potrebné.

Lepšie bude, keď to poviem na príklade. Napríklad autobusy nemajú jazdiť z Modry do BA, majú jazdiť z Modry do PK, kde ľudia prestúpia na vlak do BA. Na druhej strane môžu autobusy jazdiť z PK do BA, ak si to miestna situácia vyžaduje, teda z PK napr. cez Chorvátsky Grob a Vajnory do BA. Niekde ale musia ísť vlaky a autobusy paralelne, lebo železnica neobsluhuje všetky sídla pozdĺž trate, no vtedy by aspoň nemali ísť úplne v rovnakých časoch.

Presunúť Os vlaky pod VÚC by bol v našich podmienkach zlý krok. Väčšina žúp má, povedzme, nadštandardné vzťahy s miestnymi SAD, niekedy hraničiace až s definíciou organizovaného zločinu. Je dosť možné, že vlaky by sa snažili utlmiť v prospech autobusov. Okrem toho väčšina tratí prechádza viac než jedným VÚC, je ľahšie, keď ich koordinuje ministerstvo, než jednotlivé VÚC. Ony si niekedy totiž nevedia ani skoordinovať autobusovú dopravu medzi dvoma SAD v rámci jedného VÚC.

Andrej napísal:Asi preto, ze dotovanie jedneho paru IC juhom by vyslo mozno aj drahsie ako dotovanie 4 parov severom...

IC na severe su stratove presne preto, co pisal devil a Qwert v predoslej diskusii. Pokial by zeleznice fungovali, strata by mohla byt ovela nizsia, mozno aj zaporna. Navyse len vynimocne je vo svete osobna doprava ziskova, takze neviem, o com vlastne snivame...


ZSSK sama niekedy hádže IC polená pod nohy, napríklad v PP nie sú riadne zabezpečené prípoje od/z IC do/z Starého Smokovca. To je donebavolajúce.

Aby som sa ale vyjadril celkovo k problematike IC. Sú stratové, to je pravda, takisto je pravda, že ZSSK resp. celý rezort dopravy je neefektívny a skostnatený. Treba ale podotknúť, že ide o účtovnú stratu, ktorá je do veľkej miery vyvolaná odpismi vozňov, na IC jazdí to najnovšie, čo ZSSK má, preto aj odpisy sú najvyššie. Na tržbách ZSSK sa ale podieľajú významným dielom. To nie je ospravedlnenie, len vysvetlenie. IC totiž majú pri šikovnom manažmente na to, aby boli ziskové. Lenže šikovný manažment a ZSSK sú protiklady, ktoré sa v tomto prípade navyše ani nepriťahujú. :)

Problém myšlienky IC juhom je hlavne stav a trasovanie trate. Okrem ZV nepredchádza žiadnym väčším mestom. IC slúžia práve na rýchle spojenie veľkých miest, lenže južná trať prakticky žiadnymi neprechádza. Dá sa to čiastočne riešiť prestupmi. Stav trate je tiež nevyhovujúci, je len čiastočne elektrifikovaná, musel by tam byť minimálne 1, ak nie 2 preprahy. Predstavme si napriek tomu hypotetické IC PO - KE - ZV - Šurany (- GA) - BA. V Šuranoch by bol prestup smer NR, NZ (KN/Štúrovo), v GA prestup do TT ale to má význam iba v prípade dostatočnej frekvencie medzi ZV/BB a TT. Myslím si, že medzi KE a ZV nemá význam nikde zastavovať. Kľúčové teda je, ako by sa v KE a PO naplnilo, aby neviezlo 230 km len vzduch. Košičan nemá dôvod cestovať týmto IC do BA, IC severom bude rýchlejšie, Prešovčan by už o tom mohol pouvažovať, pretože by mu to prinieslo výhodu priameho spoja, no aj v tomto prípade by cesta trvala dlhšie než IC severom s prestupom v Kysaku (je to jednoducho väčšia vzdialenosť a horšia trať). Samozrejme pokiaľ by cestovali niekam z PO alebo KE do ZV, BB, NR, NZ (GA), tak by toto IC určite využili. Otázka je, či je táto frekvencia cestujúcich dostatočná pre denné IC spojenie.

Pre začiatok by bol reálnejší skôr južný Ex PO - BA v nedeľu večer a v piatok poobede späť, riadne sprípojovaný. To by ukázalo reálne možnosti tejto trate. Takisto južné rýchliky BA - KE by sa mali predĺžiť až do PO, je blbosť ich ukončovať v KE. Bez nejakých podstatnejších zásahov do infraštruktúry (skrátenie trasy, na ktoré je tu veľký potenciál, napojenie NR, zrýchlenie, elektrifikácia), sa nedajú robiť zázraky. Ak by sa mali zaviesť nejaké vlaky vhej kategórie na južnom ťahu, tak skôr v relácií BA - BB než BA - PO. Napríklad by sa mal pridať náprotivok Ex Hron, ktorý teraz chodí ráno do BA a večer do BB, chcelo by to pridať 1 pár aj opačne.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.