ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod DrX » 02. Dec 2013 23:45

Mozno este lepsie riesenie by bolo postavit novu trat KE-PO pozdlz dialnice (s tunelom popod Zeleny dvor). To je este len sci-fi :-)
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod a.b » 10. Jan 2014 15:25

mino napísal:http://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=18698

Na tomto useku sa bude robit nova studia realizovatelnosti, ak EU naozaj ustupuje od poziadaviek na smerove pomery (a asi aj minimalnu rychlost 160 km/h), je zrejme ze tento projekt postihne 'downgrade' a spravi sa len absolutne nevyhnutna modernizacia.
Je pravdou ze tato trat je len vetvou V.koridoru a nema taky vyznam ako prepjenia napr.Nemecko - Madarsko, len pre porovnanie, Cesi uvazuju trosku do buducna a uz teraz pomenrne nevyhovujuco zmodernizovanu trat Brno-Praha (obmedzenia casto na 70km/h a piskajuce ECcka na prudkych oblukoch) do ktorej investovali miliardy korun planuju nahradit 'rychlim spojenim' na 200km/h...
No uvidie co ukaze ta slovenska studia...


Neviete mi niekto povedať, aké úpravy na trati sú potrebné, aby sa na trati mohli reálne využívať naklápacie jednotky? Na Slovensku registrujem len jeden úsek (Žilina - Krásno nad Kysucou) kde je uvádzaná rýchlosť pre tieto jednotky a to 90 klasika/110 nakl. a 120/140 km/h čo je malé zvýšenie rýchlosti. Výrobcovia jednotiek udávajú zvýšenie rýchlosti cca o jednu tretinu, čo by malo znamenať 90/120 a 120/160 km/h.
Aby bol vlak konkurencieschopný voči diaľnici, je podľa mňa potrebná traťová rýchlosť 180-200 km/h. Dnes ja na trati rýchlosť väčšinou 100 km/h, na veľmi málo miestach menej a na skoro presne tretine úseku je to 110 alebo 120 km/h. Trať je pritom samý oblúk, jediný dlhší rovný úsek je snáď medzi Svitom a Popradom a v Bujanovskom tuneli. Ak by sa trať dala optimalizovať na 120 až 140 km/h v pôvodnom telese s minimom preložiek, a nasadili by sa tu naklápacie jednotky, kt. by išli rýchlosťou 160 až 180 km/h, bolo by to akceptovateľné riešenie za veľmi prijateľné peniaze. Len sa obávam, že to pri jestvujúcich traťových pomeroch nie je možné.
Či by sa už potom stavalo na 160 alebo 200 náklady by boli asi podobné a návratnosť investícií v nedohľadne.
Iná situácia je na juhu, od KE po ZV, kde by nebol so 160 km/h problém s výnimkou Sorošky, Jesenské - Fiľakovo a Lovinobaňa-Kriváň
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Andrej » 10. Jan 2014 17:42

Pripadna juzna trasa na 160 km/h by taktiez mala mnozstvo drahych a tunelovych preloziek, a to uz v podstate od Surian/Podhajskej. Bezproblemove by boli len useky okolo Moldavy, Lucenca a Tornale.

160 km/h je imho nevhodny navrh na severnu trasu - pri takej investicii by boli vhodne prelozky aspon na 200 km/h, alebo potom podstatne uspornejsie na 120-140 km/h.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod DrX » 10. Jan 2014 19:09

Za relativne lacny peniaz by sa dala spravit rychla zeleznica BA-KE-PO v trase KE-RV-RS-LC-pozdlz Ipla-napojenie na trat 130(ci 120)BA-BP. Bola by to zdaleka najkratsia a najrychlejsia trasa, ktora by nepretinala prakticky ziadne kopcovite tereny, zo stvrtiny by sa vyuzil koridor BA-BP, pri 160ke by KE-BA bolo za 2.5hod (PO-BA za 2:45), a odbocky na ZV/BB/ZA/TT/NR/PP by sa riesili ako lokalne zalezitosti (ktorymi aj su). Samozrejme, na *** je to uplne nerealne, ale mozno raz niekomu svitne, ze rychlu zeleznicu treba na dialkove spojenie 3 najvacsich miest tejto republiky.... ale kedze tamad "nepreteka najdlhsia slovenska rieka", tak budeme dalej dojit miliardy na tunely TT-TN-ZA-PP.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Andrej » 10. Jan 2014 20:03

A v okoli Ipla, Siah, Filakova, Sorosky nie su kopce? To su mi novinky :)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod mino » 11. Jan 2014 16:32

a.b napísal:Neviete mi niekto povedať, aké úpravy na trati sú potrebné, aby sa na trati mohli reálne využívať naklápacie jednotky? Na Slovensku registrujem len jeden úsek (Žilina - Krásno nad Kysucou) kde je uvádzaná rýchlosť pre tieto jednotky a to 90 klasika/110 nakl. a 120/140 km/h čo je malé zvýšenie rýchlosti. Výrobcovia jednotiek udávajú zvýšenie rýchlosti cca o jednu tretinu, čo by malo znamenať 90/120 a 120/160 km/h.


Nasadenie naklapacich jednotiek u nas je podla mna momentalne dost otazne...
1.Podla povodnych planov mala ZSSK zaobstarat 4 Pendolina v serii spou so 7ks ktore objednali CD, nakoniec z toho vzislo. Ak by sa opat uvazovalo o nakupe 4 kusov, slo by v podstate o maloseriu a bolo by to neskutocne drahe
2.Aj samotne CD mali problem s ich financovanim, (najprv neboli schvalene ani pre zachadzky do Viedne/Bratislavy a neskor mali problemy s rusenim kolajovych obvodov co stalo dodatocne upravy ako na tratiach tak na samotnych jednotkach), navyse, co je velmi podstatne, na tratiach v CR jazdia maximalnou rychlostou 160km/h, co by aj v nasich podmienkach v pohode zvladali konvecne supravy (alebo v lepsom pripade stale lacnejsie vratne supravy typu Railjet)
3. Pokial na Slovensku nebude zrekonstruovana znacna cast koridoru, povazoval by som naklapacie jednotky za dost zbytocnu investiciu, najma su viazane fixnou kapacitou sedadiel cize oproti standarnej suprave odpada napriklad zmena poctu voznov v slabsich dnoch/cez vikendy

Co sa tyka pripadnej reko tohto useku na 160 vs. 200km/h, rozdiel v nakladoch by bol podla mna znacny (myslim tym ze reko na 200km mimo niektorych tunelov je sci-fi), ale podla vsetkeho sa nedockame ani tych 160km/h, co je skoda, pretoze v pripade ze sa do buducna nebude uvazovat o expresnom zeleznicnom prepojenim zapad-vychod v akejkolvek inej polohe ako je sucasny stav (juzny, alebo akykolvek iny tah), osobna zeleznicna doprava z vychodu na zapad bude voci dialnici dlhodobo nekonkurencna.
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 619
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 11:50
Bydlisko: LM/BA

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Qwert » 12. Jan 2014 18:12

Naklápacie súpravy by po koridore BA - ZA mohli jazdiť až na pár výnimiek rýchlosťou až 200 km/h, vyžadovalo by si to len upgrade ECTS medzi BA a NM z level 1 na level 2. Aj na nezmodernizovanom zvyšku koridoru by mohli jazdiť rýchlejšie než klasické súpravy, teda aspoň tam, kde to stav trate dovolí, určite ale nie rýchlejšie ako 120 km/h. Čiže naklápacie súpravy by zmysel mali a s každým zmodernizovaným úsekom by sa ich význam zväčšoval. V podstate po dokončení koridoru BA - ZA, zmodernizovaní pár úsekov medzi ZA a KE a prípadne optimalizácií niektorých ďalších úsekov (ako sa to napríklad teraz robí medzi Strečnom a Vrútkami), by dokázali priniesť veľkú úsporu času oproti klasickým súpravám. Na Slovenské pomery sú naklápacie súpravy jediným spôsobom, ako dosiahnuť vyššie rýchlosti, lebo na nejakú extenzívnu modernizáciu tratí či nebodaj VRT vzhľadom na terén a počet obyvateľov nemáme možnosti.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod DrX » 12. Jan 2014 18:45

Andrej napísal:A v okoli Ipla, Siah, Filakova, Sorosky nie su kopce? To su mi novinky :)


Staci si pozriet topograficku mapu, a je jasne, ze az na prekonanie nejakych 5 lokalnych pahorkov typu Soroska by sa pozdlz juznej hranice slo v celej trase BA-KE prakticky po rovine:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... a_topo.jpg
Jediny kus trate, ktory tu uplne chyba, je prave pozdlz Ipla. Zvysok staci modernizovat existujuce trate. A ak by sa to spravilo rozumne napr. v kombinacii so SRT, mohli by sme mat SRT aj VRT prepojenie V-Z.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Tomas PO » 12. Jan 2014 22:25

magnus napísal:Čo sa trasovania týka, mne osobne by sa koncept zapojenia Prešova do koridoru páčil, možno by to vyšlo aj lacnejšie ako preložky údolím Hornádu, predsa by to bola z veľkej časti stavba na zelenej lúke, čiže lacnejšia ako reko. Som zvedavý, či budú aj tento variant zohľadnený v štúdii.

Existuje este priestor na otvorenie tejto temy?
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod magnus » 13. Jan 2014 07:30

Podla toho zadania porovnavacej studie by som povedal, ze este je priestor, pretoze tam maju navrhnut niekolko alternativ. Ale zavisi samozrejme od odvahy toho, kto tu studiu bude nakoniec robit, ci bude navrhovat nejake prizdisracske riesenia, ale bude mat gule aj na daco moderne a s predpokladom pouzivania aj cez 50 rokov.Takze, uvidime, co prinesie studia.

Tiez suhlasim s nazorom, ze pokial ma osobna zelenzicna doprava byt konkurenciou individualnej automobilovej doprave, tak navrhovat reko na 120 km/h je len udrziavanie zivoriacej institucie bez potencialu na pritiahnutie cestujucich. Moj osobny nazor je ze kde to ide, mala by byt 160 km/h minimalna rychlost a pokial by tam mali byť tunelove stavby, tak tie by mali byt dimenzovane na 200 km/h - tam potom nie je ziadny markantny rozdiel v nakladoch. V kazdom pripade, keby som bol statnik, tak sa pozeram minimalne 20 - 30 rokov dopredu, nie ze jedno volebne obdobie, a podla toho riesim zakladnu infrastrukturu. Zakladnu kostru by mal tvorit severny a juzny tah, ktore by mali byť rovnocenne. Ale pokial si niekto mysli, ze treba opustit sever, lebo to vychadza na draho, a treba riesit koridorizaciu len na juhu, tak sa moze pekne obabrat :-) Ono nie je az take jednoduche trasovat zeleznicu na vyssie rychlosti ani na juznom koridore, kde su uplne ine geotechnicke a geologicke podmienky - a casto zakernejsie ako na severe. Zabudnite na internetovych expertov, co sa pozru do ortofotomapy alebo nejakej internetovej topografickej mapy a maju vo vsetko jasno, tak trivialne to zas nie je. To co vyznieva ako rovina v skutocnosti rovina nie je.
Druhy problem sucasnych modernizacii ale vidim inde. Po prechode koridoru sa likviduje moznost vlakotvorby, likviduju sa nakladkove miesta, odstavne kolaje - proste aj keby chcel niekto vyuzivat nakladnu dopravu, tak v podstate uz nema kde a ako, pomaly nebude ani kde nakladny vlak zostavit. Toto je velky pruser, ktory sposobili uradnici ZSR a zasa suvisi s kratkozrakostou a neodbornostou niektorych par ludi, co o zeleznici rozhoduju.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod a.b » 13. Jan 2014 15:36

Qwert, magnus, ďakujem.
Snažil som sa narýchlo zistiť napr. aj prečo v ČR nejazdia pendolina 200 km/h, keď trať pre klasické súpravy môžu 160 km/h.
chyba je v zabezpečovacej technike (čo presne neviem) a tom, že ponechali úrovňové priecestia.
Po oprave rozbitých úsekov a zmene traťového a aj staničného zabezpečenia by sa dalo jazdiť aj na súčasnej trati viac ako 120 km/h. Pokiaľ viem, limity sú okrem oblúkov a v staniciach výhybiek a ich zabezpečenia hlavne 120 km/h, nad túto rýchlosť musí byť prenos návestí na vlak (čo je aj dnes) a vo vzdialenostiach návestidiel, ktoré sú na zábrzdnú vzdialenosť, čo je min. 1000 metrov pri 120 km/h, s čím by bol asi pri existujúcom systéme autobloku hlavný problém. Reálne však taká naklápacia jednotka s tromi brzdnými systémami dokáže zastaviť omnoho skôr ako plne naložený nákladný vlak. Možno by stačila úprava súvisiacej legislatívy a noriem...

Samozrejme kupovať 4 naklápacie jednotky je nezmysel, už len kvôli údržbe. Podľa mňa by mali v budúcnosti nahradiť všetky denné rýchliky, alebo aspoň významnú časť.
Podľa mňa by sa teda malo čo najskôr upraviť trať tak, aby sa reálne dal využívať systém naklápania a nakúpiť také jednotky. Budovanie nových tratí je otázne na 160-200 km/h, hlavne kvôli návratnosti.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod random » 14. Jan 2014 08:59

Podla toho co som mal vidiet pri niekolkych mojich sluzobkach na zapad, tak musim povedat ze az na zrekonstruovane useky a useky s dobrym stavom by ziadna naklapacia jednotka nepomohla. Dovodom je uz len obmedzenie na samotnej trati koli jej stavu. Pokial viem tak zrekonstruovane (rekonstruuju sa) dva useky - cca vydrnik-poprad a cca biely vah. Na to aby mohli jazdit vlaky aspon 120 po celej dlzke 180ky kompletnu rekonstrukciu kolaji (s vynimkov par usekov kde to samotne pomery trate nedovoluju).
Nemyslim si ze ciastocna rekonstrukcia alebo reko. kolaji zastaranej (po stranke smerovych, sklonovych, oblukovych pomerov) 180ky je prave ta cesta ktorou by sa malo SR poberat. Je jasne ze to niesu male naklady a ze navratnost je v horizonte X desiatok rokov. Ale bez kompletnej rekonstrukcie celej trate a prestavby na 160kmh nebude tato trat konkurovat dialniciam -> ak by doba KE-BA trvala cca 3h tak je to uz dost velka konkurencia aj pre letecke spoje (ktore v podstate uz zanikli).
Naklapacie supravy si myslim ze je zbytocny luxus ale ak sa tak niekto rozhodne tak je jasne ze prevadzkovanie tychto suprav na nereko. tratiach je zbytocny luxus.
Obrázok používateľa
random
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 75
Založený: 04. Feb 2005 09:34

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod a.b » 14. Jan 2014 14:36

Random, sám neviem, čo považovať za najlepšie pre trať 180, ale myslím si, že kompletná oprava trate a naklápacie jednotky sú riešenie. prestavba na 160-200 km/h je asi na desaťročia a dovtedy treba udržať aj nejakých cestujúcich. Naklápacie jednotky sa dajú využiť aj potom, keď sa zvýši traťová rýchlosť na 160 km/h.
V slovenských podmienkach by mal byť skôr luxus stavať stať na 160 km/h a používať klasické súpravy, nie upraviť trať na 120 a jazdiť po nej s "naklápačkami" 160.
V hromadnej doprave aj tak bude hrať väčšiu úlohu komfort a služby pri prijateľnej rýchlosti, nie rýchlosť samotná. ČD Pendolino má napr cestovnú rýchlosť 114 km/h, nemecké ICE z Hamburgu do Mníchova cca 130-140 km/h, aspoň napoly po VRT, druhá polovica rekonštruované trate na 200 a viac.
Po konplet prestavbe trate na 160 by sa čas jazdy medzi stanicami vyrovnal času jazdy po diaľnici, s tým, že vlakom to bude zo stanice do stanice, kým autom to môže byť z východiska do cieľa cesty. Lepší čas dosiahnu len vlaky bez zastávok a také medzi BA a KE nemajú potenciál. To nie je rozhodujúci benefit voči dialnici, a aj to len u 4 párov IC vlakov. Dať za to miliardy eur na reko. trate... no neviem. Rozhodujúci benefit je, že čas cesty využijem na relax, alebo prácu či spánok, nie na šoférovanie s rizikom mikrospánku a pod.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod braino.swk » 14. Jan 2014 16:56

k tejto téme VRT na Slovensku len pár postrehov:

Slovensko je veľmi malá krajina (počtom obyvateľov) a riedkym osídlením
Na to aby vlaky jazdili aspoň 160 km/h je potrebné ETCS aspoň L1 - potreba reknoštrukcie starých odpísaných lokomotív - alebo nákup nových lokomotív t.j. ďalšie nutné investície
Na urýchlenie vozidla z 0 km/h na 200 km/h je potrebné dosť veľké množstvo energie a urýchlenie na túto rýchlosť nejaký ten čas trvá ( rádovo v minútach ) - pri predstave že také IC by zrýchlilo na 200 km/h a potom po 5 minútach by znova začalo brzdiť (napr. PP - LM) by ekonomickosť prevádzky bola asi dosť zlá
To by znamenalo obmedzenie počtu zastávok (väčšie vzdialenostiň asi na 3 - BA - ZA - KE
Z môjho pohľadu spádová oblasť týchto miest je na úrovni asi 2 - 2,5 mil. obyvateľov - existuje dopyt po rýchlej preprave medzi týmito mestami aby sa realizovala rekonštukcia trate za miliardy €?
Bohužiaľ Slovensko je malá krajina na úvahy o akejkoľvek VRT - reko trate na 160 km/h + tunely s rezervou na 200km/h je vzhľadom na geografické, geologické a hospodárske pomery na Slovensku veľmi náročná a v podstate s návratnosťou limitne blížiacou sa k nekonečnu.
Ak budeme snívať o niečom takom tak budeme jazdiť na vozidlách kt. v dnešnom svete nemajú už čo robiť a na tratiach s pomermi ak z čias Rakúsko Uhorska....

Slovensko potrebuje optimalizovať trate na 120 - 140 km/h s odstránením bodových vád (ako klesne priemerná rýchlosť keď musí v oblúku brzdiť vlak zo 120 km/h na 60 km/h?) - skultúrniť cestovanie (okamžite odstaviť všetky B a deriváty) - zlepšiť grafikon a optimalizovať prestupy ( s preferenciou vlakovej dopravy nad autobusovou), zaviesť !integrovanú!dopravu v BA a KE oblasti a taktiež skultúrniť infraštruktúru ŽSR (stanice, nástupištia).

Na viac nemáme.

Mimochodom naklápacie súpravy neslúžia na to, aby sa na bežnej trati na 120 km/h na rovine mohlo ísť 160 km/h ako by si možno niekto myslel, ale aby vlak mohol prechádzať oblúkom rýchlejšie ako konvenčný (t.j. na trati na 160 km/h pôjde konvenčný vlak v oblúku o polomere X m dajme tomu 80 km/h a naklápacia súprava 110 km/h pri zachovaní takého istého zaťaženia vyvolaného nevyrovnaným zrýchlením).
braino.swk
diskutujúci
 
Príspevky: 72
Obrázky: 4
Založený: 20. Sep 2011 12:08

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod random » 15. Jan 2014 08:58

K tym naklapacim supravam... setko je krase a nadherne ... tiez by som bol rad keby sa este viac skulturnilo cestovanie vlakom ale nemyslim si zeby SR na to dala peniaze (nepocul som zatial o ziadnom vyhlaseni tendra na taketo supravy)
Cely problem s naklapacimi supravami ale vidim v tom ze pokial sa nevymeni zabezpecovacka na nieco moderne co podporuje rychlosti ktore by dosahovala takato suprava je ich zbytocne kupovat, lebo ich nebude kde vyuzit. A vymena tychto zariadeni je znacne draha
Nezaobide sa to aj bez rekonstrukcie trati pretoze su v dezolatnom stave. A nie je pravda ze po tej istej dezolatnej trati mozu ist dva vlaky (naklapaci a a klasicky) odlisnou rychlostou. Problem je ze zatazenie v obluku na kolajisko je pri vysokych rychlostiach podstatne vyssie ako pri nizkych. Naklapacia suprava len upravuje polohu taziska tak aby sa neprevrhol (vid. Spanielsko), ale ta sila (odstrediva) sa dopocitava k zatazeniu na napravu a prenasa sa na kolate a dalej do zvrsku ... cast silovej zlozky ale stale ostava horizontalna a sposobuje vybijanie kolajnic z lozka a deformacie obluku .. to som este nespomenul vyssie vybracie ... a mohol by som pokracovat
Rekonstrukcia okolo 250km 180ky by si vyziadala istotne nemale naklady a pomerne dlhu dobu (ked ju nasi dedovia stavali tak to zvladli za ani nie 10r - a tiez rekonstruovali - tak preco by sme to my nezvladli teraz) ... no take iste obmedzenia by si vyzadovala rekonstrukcia trati aby sa tam mohli prehanat naklapacky ...

... my sme tu ale male cervy aby sme rozhodovali o tom co bude a ako bude ...
Obrázok používateľa
random
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 75
Založený: 04. Feb 2005 09:34

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod a.b » 15. Jan 2014 09:12

braino.swk:
Na čo slúžia naklápacie súpravy vie dúfam každý trošička zainteresovaný, aj to, že od Žiliny po Košice je trať samý oblúk. Ale tomu v zátvorke skutočne nechápem, je tam asi chyba v tej rýchlosti trate na 160 kmh.
V ostatnom sa zhodneme, akurát že železnicu netreba príliš umelo preferovať, hlavne regionálne trate typu Orava a pod.
Napr. pri tých dotáciách, čo má RegioJet, by autobusová doprava zvládla ľudí voziť celkom zadarmo. Tu má ale vlak význam, aby sa vyhol upchatým cestám, na mnohých iných regionálnych tratiach však určite nie. Ale to sme už OT.

Random: jasne, problém naklápacích jednotiek je hádam aj ten, že sa nevyrábajú u spriatelených ŽOS-iek.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod braino.swk » 15. Jan 2014 11:39

a.b. :

to v zátvorke znamená že konvenčná súprava môže prechádzať oblúkom o určitom polomere pomalšie ako naklápacia - z dôvodu že naklápanie kompenzuje zaťaženie na cestujúcich ( a teleso trate ako správne poznamenal random - predpokladám, že inžiniersky staviteľ SvF Uniza).

Inak ja osobne som názoru, že koncepcia naklápacích jednotiek pre rýchlosti dosiahnuteľné na našich tratiach (160 a prípadne 190 km/h - to je už sci-fi) je prekonaná.

Problémy znížená kapacita (z dôvodu umiestnenia kyvadla na 2+1)
pri slovenskej údržbe-neúdržbe životnosť a poruchovosť naklápacích jednotiek - najmä v prípade systému núteného naklápania - množstvo pneumatiky...

Neviem koľkí z vás boli niekedy v niektorom depe ZSSK - ale nedokážem si predstaviť opravu takýchto zložitých systémov v dnešných podmienkach - oprava doslova kladivom a skrutkovačom.

Myslím, že na naše IC by sa omnoho viac hodili vratné súpravy typu RailJet - kde je síce mierne vyššie namáhanie trate v oblúkoch a preťaženie cestujúcich z dôvodu nenaklápania skríň. Ale je to zas 2+2 a údržbovo jednoduchšie.
braino.swk
diskutujúci
 
Príspevky: 72
Obrázky: 4
Založený: 20. Sep 2011 12:08

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod johhan » 15. Jan 2014 12:08

Pre informáciu priemerná cena 1 km VRT trate ( 250 km/h ) v Nemecku bola vyčíslená na cca 24 mil euro takže pri 350 km BA-KE je to cca 8,5 mld EUR v nemeckých cenách :-) takže na Slovensku absolútne neuživiteľné a z eurofondov nepreplatiteľné. Jediná možná VRT trať je na žiaľ niektorých ludí možná zase len cez to hnusné Považie ... a to spojnica Waršava - Viedeň cez Bratislavu ak si to Češi nepretiahnu cez Brno
.
Výkyvné skrine sú v slovenských reáliách absolutné nepoužiteľné - tie majú význam tam kde je treba zvyšovať rýchlosť v určitých rýchlostných pásmach kde by oblúkové pomery predražili trať viac ako nákup a prevádzka naklápačiek. Takže pre slovenské reálie by to bolo 100 na 120, 140 na 160, alebo 160 na 190. Nedá sa zo 120 na 150. Pretože zjednodušene povedané na trate nad 120 potrebujete inú konštrukciu a zabezpečovačku trate teda totálnu rekonštrukciu a na Slovensku máloktorá trať konštrukčne splna čo i len tú 120-tku, a to aj na rovných úsekoch sú 60-tky :-)
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod i15 » 15. Jan 2014 12:28

Medzi BA-ZA chýba posledný úsek (opäť je to cez PB :) ), ja by som navrhoval ho spraviť celý na 160 a potom silne prehodnotiť modernizáciu. 120kmh by azda aj stačilo, je to porovnateľné s autom na diaľnici. Myslím že netreba minúť miliardu eur aby si zopár hipsterov mohlo povedať, že jazdia BA-KE vlakom, lebo je to rýchlejšie. Sú ľudia, ktorí nebudú jazdiť vlakom, ani keby to bolo o pol hodinu rýchlejšie... Trať Kysak-Krompachy by mala jednoznačne viesť cez PO, aj za cenu, že cesta potrvá rovnako dlho, ako teraz.
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod a.b » 15. Jan 2014 13:11

johann:
trať musíme tak či tak obnoviť, a zmeniť aj zabezpečovaciu techniku, aby to bol koridor TEN-T. Čo potom bráni "naklápačke" ísť 150 namiesto 120? Ja nehovorím o dnešku, že na dnešné rozbité trate treba naklápacie jednotky, to je samozrejme nezmysel. Až po oprave.

braino.swk:
naklápacia jednotka v nijakom prípade nemôže kompenzovať nevyrovnané priečne zrýchlenie na trať, kompenzuje to iba pre cestujúcich. Trať si to odskáče o to viac.
braino.swk napísal:
(t.j. na trati na 160 km/h pôjde konvenčný vlak v oblúku o polomere X m dajme tomu 80 km/h a naklápacia súprava 110 km/h pri zachovaní takého istého zaťaženia vyvolaného nevyrovnaným zrýchlením).

braino.swk, nerozumel som tomu, prečo by na trati na 160 km/h mala ísť klasická súprava 80 a naklápacia 110 kmh, :) na trati na 80 km/h je to pochopiteľné :)
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod devil » 15. Jan 2014 15:09

jedina VRT trat ktora ma zmysel je v trase trate 130. trat 120 ma zmysel na 160 alebo mozno do 200 km/h s nejakymi IC navyse ako BA-TT-TN-ZA, tam by mohli byt do taktu zaradene aj prip. EC z polska. spojnica z varsavy do viedne su denne 3-4 pary vlakov vratane nocaka. takze neviem aky zmysel maju predstavy o VRT ?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod johhan » 15. Jan 2014 19:16

devil napísal:jedina VRT trat ktora ma zmysel je v trase trate 130

No neviem, ja totiž žiadny zmysel nrvidím ani tam, či ?
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod johhan » 15. Jan 2014 19:25

a.b napísal:johann:
trať musíme tak či tak obnoviť, a zmeniť aj zabezpečovaciu techniku, aby to bol koridor TEN-T. Čo potom bráni "naklápačke" ísť 150 namiesto 120? Ja nehovorím o dnešku, že na dnešné rozbité trate treba naklápacie jednotky, to je samozrejme nezmysel. Až po oprave.

Asi si celkom nerozumieme, ak chceš jazdiť naklapačkou 150 v oblúku tak to teleso trate v tom oblúku musí byť na 150, teda potom aký význam má rekonštruovať trať na 150 a oblúk nechať na 120 pre klasické súpravy to potom ten oblúk narovnám na 150 v podstate skoro za tie isté peniaze :-) (približne na 90% koridoru )
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod a.b » 16. Jan 2014 09:23

Johhan:
nie som stavbár, ale myslel som, že pre naklápačky stačí oprava zvršku a výmena zabezpečovačky, v pôvodnej polohe, aby sa dal využívať systém naklápania. a to by malo byť snáď násobne lacnejšie ako budovanie preložiek. Veď aj pri oprave trate BA-ZA sa snáď menenil spodok trate všade. A keď chcem vyrovnať oblúky na LM-KE, tak prakticky musím postaviť novú trať, lebo rovných úsekov je tam ako šafranu, či nie?
Takto nejak predstavovali ŽSR svoje zámery, keď som bol študoval na ŽU, na konferenciách (to bolo v rokoch 2001-2006, skôr bližšie k tomu 2001) - Trať BA-ZA na 160 kmh, trať ZA-KE na 120 kmh, miestami 140 kmh, s tým, že sa využijú naklápačky. Potom sa to zmenilo na 160 všade.
Ak je však "vyrovnávanie oblúkov" cenovo skoro ronako, ako orava trate, aby sa dal využiť systém naklápania, potom neni o čom.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod johhan » 16. Jan 2014 12:25

pri rekonštrukcii takéhoto rozsahu sa mení nielen celé teleso trate ( zvršok spodok ) ale sa dokonca aj spevňovala základová pláň geotextílie a tak, dokonca zvyčajne novopostavená trať je lacnejšia ako rekonštrovaná za rovnakých podmienok, napríklad oblúk na rovine bol R1000 a narovnal sa na R1500.
.
Zámery sú jedna vec ale financovanie z unijnich penazí druhá, unia chcela koridorové trate min 160 pričom bolo lokalne zníženie povolených na 140
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 22 hostí.