johhan napísal:Caesar napísal:Johhan, Scotty má pravdu v tom, že pokiaľ sa na Slovensku (v dnešných cenách) nebude reálne stavať (diaľničná sieť) každý rok aspoň s 25 mld. SKK s každoročným nárastom o infláciu + 10% sumy, tak je zbytočné sa aj rozprávať o diaľničnej výstavbe. Už teraz mali byť hotové stavby za 200 mld. SKK.
Riešenie pozemkov, ich príprava, majetko-právne vysporiadanie, to je druhý, veľmi vážny problém, na ktorý by bolo treba vyčleniť sumu aspoň 2 mld. SKK, aby sa zabezpečila plynulá výstavba na D1, D3 a R1, R2 a R4 KE-Milhosť.
Na MDPaT sú v podstate zodpovední ľudia (aj keď minister práve nie je odborníkom, je to politický nominant), horšie je to na SSC a NDS, kde síce je 90% ľudí, ktorí robia na max. (v pravom slova zmysle cestári), ale na vrcholových pozíciách tiež nie sú práve odborníci, čo je chyba, pretože tu už by nemali byť politickí nominanti.
No a na Slovensku je ďalší špecifický problém vo výstavbe diaľnic a tým je pohľad samosprávy a občanov.
Ja hovorím že peniaze nie su problém peniaze sa dajú zohnať a dovolím si trvdiť že intenzifikácia výstavby D a RC na základe pôžičky výjde v celkovom finančnom vyjardení lacnejšie ako postupné stavanie. Slovensko by mohlo získať 10 mld EUR na výstavbu D a RC. Ale to by znamenalo posunutie zavedenia eura približne o 2-3 roky.
Tak isto výkup pozemkov. Robili sme napríklad výkup pozemkov pre jeden projekt. S ludmi od ktorých sme kupovali pozemky sme jednali priamo a na rovinu a z 386 bol iba jeden prípad problémový ktorý sa nakoniec riešil zámenou. a cena bola nakoniec 80% súdnoznaleckého posudku a všetci boli spokojný.
Na Slovensku štát a samospráva majú len 2 polohy jednania a to buď tlačí štát samosprávu do kúta alebo samospráva štát. Tu nevie štát komunikovať zo samosprávou. Veľký podiel na tom má volebný systém.
Johhan, ja osobne aj ako stavbár práve neuprednostňujem taký veľký úver, doporučujem skôr nájsť systém výstavby a ten financovať. Napr. požičanie si každý rok 20 mld. SKK na výstavbu D a RC po dobu 10 rokov. Peniaze práveže problémom sú, takýto úver by SR nestíhala splácať.
Čo sa týka pozemkov, ty si ani nedokážeš predstaviť, ktoré pozemky už sú v rukách štátu, lenže sa tam neplánuje stavať diaľnica ani do r. 2020. Na Slovensku sa to jednoducho nezvláda, možno aj kvôli komunikácii štátu a samosprávy. Ale tvrdiť, že na Slovensku nefunguje výstavba diaľnic kvôli volebnému systému je naivné, pretože ty by potom nestavalo 50% vyspelého sveta. Na Slovensku chýbajú kvalitné zákony a vymáhateľnosť práva.