Stránka 32 z 34

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 08:02
od luboslavko
Máš pravdu, nemusí mať... veď keď náhodou dožije technológia lebo má už 20 rokov a blíži sa koniec jej životnosti (...ona raz dožije, ale je pravda, že to môže byť aj o 20 rokov, alebo o dva??? ....dožije), tak sa bude chodiť cez horský priechod... veď prečo nie... chodilo sa tade stovky rokov...
Aj keby sa budúci rok začala stavba, tak prerazenie jednej + technológia následne rekonštrukcia druhej = 6 rokov.... všetci budú tŕpnuť, či dovtedy nebudú chodiť cez serpentíny...

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 08:34
od devil
ako sa stalo v prípade križovatky D1 x D4
zase fantasticke prirovnanie vjazdu do BA kde za hodinu prejde tolko aut za hodinu ako cez branisko za den. kvoli 12k aut nie je dovod na druhu ruru. a vlastne kym nie je prva rura pod soroskou nema co byt druha rura pod braniskom.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 10:11
od IDV
Je nejako definovane kedy sa skonci prejazd Braniskom? Musi sa nieco pokazit alebo skoncit zivotnost niecoho?

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 11:26
od jozin z bazin
Ziadny termin ukoncenia prevadzky Braniska nieje.
Cize kym sa nieco zasadne nestane (bud tragicka udalost alebo definitivny vypadok technologie), tak sa budu snazit udrzat tunel pri zivote co najdlhsie.
Ako pesimista ocakavam napr. aj znizenie MPR na 50 km/h alebo dokonca striedavu premavku riadenu semaformi ...

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 12:56
od lamiska
Aj znizenie na 50kmh alebo riadenie semaformi bude stale lepsi variant ako jazda cez kopec. Uz pred otvorenim tunelu v 2003 bola jazda cez priechod dost o hubu, v serpentinach na zapadnej strane kopca sa nedokazali minat kamiony v zakrutach a museli sa pustat navzajom. Pri dnesnych intenzitach si nedokazem predstavit dlhodobu prevadzku mimo tunela.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 14:23
od Pacho
devil napísal:
ako sa stalo v prípade križovatky D1 x D4
zase fantasticke prirovnanie vjazdu do BA kde za hodinu prejde tolko aut za hodinu ako cez branisko za den. kvoli 12k aut nie je dovod na druhu ruru. a vlastne kym nie je prva rura pod soroskou nema co byt druha rura pod braniskom.


presne tak, pri prejazde tunelom Karavanke pri prechode A-SLO, som čakal 3,5hodiny, takže branisko ťažká pohoda. :-)

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 14:34
od jozin z bazin
Karavanke je hlavne hranicny priechod AT-SLO, takze ak si tam cakal niekolko hodin, tak to nebolo kvoli pretazenemu tunel, ale kvoli kontrolam na hraniciach.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 16:30
od Pacho
hej kontrola medzi A a SLO ???? Je pravda, že je tam Mytnica, ale tá je veľmi rozumne porozdelovaná, zvlášt autobus a TIR, potom 2x karavany + OA jeden prechod samostane pre OA. mýtnice určite neboli dôvodom zdržania. V tunely je 80ka, ale išlo sa okolo 60-70, presne nepamätám, a cca 2 x sa to spomalilo možno na 20-30.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 17:10
od badger-FB
V lete je viac trás výslovne preťažených, začína to už D-A a pokračuje juhom. A medzi D-A je bežne na strane D až 70 kilometrová kolóna NAD a dosť dlhá aj IAD. Je to dané stavebnými prácami a obmedzeniami. A aj tu sa stavia 2. rúra a dopravne tá jedna dávno nestačí, preto sa tá druhá aj stavia.. tiež im to ide ako v lete na saniach. A po dokončení novej tú v ktorej sa teraz jazdí začnú opravovať.. ale tešme sa, v 2030 začne Branisko. :D Aj keď pri našich nebude nič divné, keď sa bude pár rokov jazdiť cez horský priechod.. myslené jednosmerne. Pri výpadku časti tech. zázemia spravia jednosmernú prevádzku, aby zachovali bezpečnosť. A opačný pôjde horským priechodom. V núdzovom režime pravdaže.. prípadne vedia odpojiť jeden pruh v tuneli. Lebo určite nikto nedúfa v to, že sa podarí včas vymeniť a ešte bez problémov, všetko čo tam odíde. To už nás nenápadne na to pripravujú, že príde k týmto obmedzeniam. No a zabezpečenie smart dopravy bude nakoniec ako vždy len so živou silou. :D
Vždy, keď je v premávke znižovanie a zrýchlovanie, tak je už človek v kolóne, toto sú jej typické dôsledky. A kolóna vznikne len z dvoch základných dôvodov: preťaženie alebo obmedzenie, či už stavebné alebo nehoda. U dlhotrvajúcich mnoho hodinových časových zdržaní je to o silnej premávke, pretože ste v pohybe. Byť to nehoda, tak sa niekoľko hodín stojí na mieste. Obmedzenie komplikuje prevažne jeden pruh vo vnímaní na dlhé kilometre. Za pár hodín sa pri štandardnej jazde, v ktorej 1/4 vodičov má túžbu ísť na doraz a robiť myšičky spôsobí presne to, že sa prudko dobrzďuje a zase rozbieha a kľudne aj 30 kilometrov.. a kľudne nevidíte na celej trase žiadnu nehodu ani obmedzenie tak je to len preťažením a chovaním vodičov.
Potom je lepšie ísť pomalšie ale plynule aj za cenu pomalšej jazdy. Ale toto tej 1/4 nevysvetlíš. A 1/3 zase nevysvetlíš čo to znamená uhnúť doprava. :twisted:
Toto sú praktické prejavy. Ide to vyjadriť aj sofistikovanejšie, ale tomu by polovica nechápala aj keď nechcem podceňovať, lebo predsa len je to odborné fórum. Mne občas stačí pozorovať 90% zblbnutie na obyčajných postojoch dopr. hliadky na križovatke čo má vodič naozaj urobiť končí tým, že to hliadka ukáže zjednodušene.
SLO je veľmi preťažená krajina a z viacerých smerov. Dokonca aj v strede okolo hlavného mesta to už začína byť zúfalé.. možno aj pre toto už SLO zavádza postupne diaľničnú políciu (zákonne ju zriadili nedávno a postupne zakladajú a budujú pobočky), ktorá začína riešiť celkovú kriminalitu a nesprávne spôsoby jazdy, lebo čo sa tam na diaľniciach deje sa im zdá, že prekračuje priemer ich národa etc.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2023 17:30
od cPalo
Dendik napísal:No to som zvedavý tunel Blava vs. druha rura Branisko, bude zabava sledovať tie "argumenty" spoločenskej navratnosti karpat
Mohol by niekto fundovane odpovedať na otázku "Kam dajú výrub ak už nulty obchvat stojí ??"

Má sa zasypať napr D2 medzi Lamačom a Dúbravkou (to je plánovaný najzásyp z výrubu tunela)

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2023 09:24
od PK
badger-FB napísal:Potom je lepšie ísť pomalšie ale plynule aj za cenu pomalšej jazdy. Ale toto tej 1/4 nevysvetlíš. A 1/3 zase nevysvetlíš čo to znamená uhnúť doprava. :twisted:


Pomalsou jazdou priepustnost nezvysis, to nie je pravda.
Limit pre osobnu dopravu je niekde okolo 3600 aut/h na pruh. 1 sekunda 1 auto. 0,86s odstup, 0,13s dlzka auta pri 130km/h
Ak znizis rychlost napriklad na 60km/h co je velmi oblubene u nas na dialniciach pri opravach tak sa to zmeni na 0,86s odstup a 0,3s dlzka auta, co je 1,16s a 3100 aut/h
Ak nejaky blbec da na tu cestu kruhac, alebo stopku, alebo semafor, kde auta musia spomalit na 20km/h tak to znamena 0,86s odstup a 0,9s dlzka auta, co je 2045 aut/h
Priepustnost ti klesa so znizovanim rychlosti az k nule, preto pri istej hustote premavky akekolvek spomalenie spusti spiralovy efekt az sa ti vytvori stojaca kolona. Do ktorej zozadu prichadzaju auta 3600aut/h a spredu odchadzaju 500aut/h.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2023 19:10
od badger-FB
Vytrhávaš z kontextu. Ty si kľudne naďalej namýšľaj že pridávaním a spomaľovaním s premenou jazdných pruhov niečo vyriešiš. Ja ti hovorím, že určite nie. Akurát na pár sto metroch nadobudneš pocit, že si sa rozbehol, aby si vzápätí prudko brzdil, lebo stojíš a pomedzi to k tomu prinútiš ostatných. A nebavíme sa o "kruháči" ale o preplnenej diaľnici, o stavbe s riadenými prístupmi na ňu etc. Kde keď už nič iné, tak ťa vopred varujú značky, že máš spomaliť lebo vpáliš do kolóny. Stávajú sa nehody aj v krajinách, kde je naozaj iná premávka než naša s inými intenzitami než naše, ale sú to práve nehody spôsobené tým ako kto nevie jazdiť a len teoretizuje. A väčšina z nich vznikne práve z týchto dôvodov. O tom ťa ja nebudem ale naozaj presviedčať a ty mňa nemôžeš výpočtami, voči ktorým ti ja v zádsade nenamietam, ale nefungujú v praxi. Celý tento cestný inžiniering neodpovedá totiž skutočnosti. Denne to vidíme..
Tu sa každý druhý Slovák hrá na dynamickú jazdu. Bez efektu. Dynamicky spomalí jazdou viac na západ. A krásne je možnosť pozorovať zaostalý svet vs. vyspelý v južných krajinách, kde sa títo vodiči stretávajú spolu. Občasne ich možnos stretnúť aj v Nemecku, kde rýchlo pochopia, že tento štýl jazdy opustia. Jedno sú teórie s neuplatnením v praxi, druheje prax a celoročný štýl jazdy, kde existujú aj dynamicky jazdiaci šoféri, ale majú na to naozaj iné kvality.
Ja zas na rozdiel od teba môžem vidieť dôsledky týchto našich expertov na počkanie. Ak to len komentuješ, tak nič. Ak sa sám radíš medzi nich a nepáči sa ti, že som ťa teraz nazval expertom v zmysle aký myslím, tak sa nazvi inak.
Peace.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2023 09:36
od ondrejko_t
PK napísal:
badger-FB napísal:Potom je lepšie ísť pomalšie ale plynule aj za cenu pomalšej jazdy. Ale toto tej 1/4 nevysvetlíš. A 1/3 zase nevysvetlíš čo to znamená uhnúť doprava. :twisted:


Pomalsou jazdou priepustnost nezvysis, to nie je pravda.
Limit pre osobnu dopravu je niekde okolo 3600 aut/h na pruh. 1 sekunda 1 auto. 0,86s odstup, 0,13s dlzka auta pri 130km/h
Ak znizis rychlost napriklad na 60km/h co je velmi oblubene u nas na dialniciach pri opravach tak sa to zmeni na 0,86s odstup a 0,3s dlzka auta, co je 1,16s a 3100 aut/h
Ak nejaky blbec da na tu cestu kruhac, alebo stopku, alebo semafor, kde auta musia spomalit na 20km/h tak to znamena 0,86s odstup a 0,9s dlzka auta, co je 2045 aut/h
Priepustnost ti klesa so znizovanim rychlosti az k nule, preto pri istej hustote premavky akekolvek spomalenie spusti spiralovy efekt az sa ti vytvori stojaca kolona. Do ktorej zozadu prichadzaju auta 3600aut/h a spredu odchadzaju 500aut/h.


matematicky máš pri Tvojom výpočte pravdu, ale len z uhla, že je znížená MPR. a že sa teda bavíme len o tom.
Badger má pravdu v tom, že ľudia, ktorým sa máli ísť v kolóne nejako priebežne, napr. 60tkou pri zhustenej premávke, keď je MPR 80, tak začnú predbiehať a následne sa tlačiť pomedzi autá, ktoré musia následne brzdiť, ale tým brzdia všetci za nimi. tzn. v konečnom dôsledku pri takomto štýle jazdy bude priemerka možno 40. ani pri MPR 80 nemáš priemerku 80.
druhý dôvod zbytočne dlhej kolóny je neschopnosť 90% vodičov slušne v plnej miere využiť celú dĺžku druhého pruhu, keď sa nakoniec schádzajú do jedného a pri prvom náznaku voľného miesta sa vtisnú do priebežného, lebo nakoniec ich tam nikto asi nepustí (a to nehovorím o samozvaných šerifoch ciest, ktorí zablokujú druhý pruh jazdou presne v strede, pretože keď on musí ísť v kolóne, tak nech idú všetci).
no a tretím dôvodom nezmyselne dlhých kolón sú kamióny a osobáky, ktoré si myslia, že keď si nechajú pred sebou 20m voľného priestoru a až potom sa pohnú, že ušetria mrte veľa PHM. ale keď to spraví 50 áut, už je to o kilometer dlhšia kolóna. vždy ma to fascinuje napr. keď vychádzam z RK a na vjazde je kolóna kvôli reálnej nedostatočnej priepustnosti, ale keby vodiči jazdili normálne, kolóna je o tretinu kratšia.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 27. Feb 2023 12:17
od PK
Chlapi, ja s vami vlastne uplne suhlasim. Mysickovanie, predbiehanie, je nasou specialitou.
Jedno treba ale uznat, ze to chovanie vodicov je z velkej casti sposobene stavom ciesta a pristupom spravcov k nim.
Ak je clovek zvyknuty, ze na dialnici je z nicoho nic 40tka, lebo ju tam zabudli cestari cez vikend a nema ziaden zmysel ju respektovat tak sa rovnako budu spravat aj k ostatnym 40tkam a 100kam ktore nejaky zmysel maju.
Jazdil som v US, robil som tam vodicak a v ich tenkej prirucke na vodicak je hlavne pravidlo spominane velakrat - PLYNULOST.
A to je dvojsecna zbran, to ma byt zo strany vodicov, ale aj zo strany architektov a spravcov cesty a u nas je vina viac na tych spravcoch a architektoch.
Dam ti priklad, v US sa bezne na krizovatkach vyuziva zdvojenie pruhov v kratkej dlzke pred a za svetelnou krizovatkou. Tym sa efektivne zdvojnasobuje priepustnost krizovatky.
Ked sa zacinal prestavovat kruhac pod Pristavnym a zuzila sa Gagarinova do 1 pruhu pre auta a do jedneho pruhu pre MHD, tak som napisal magistrat, odbor dopravy, ze mam pre nich riesenie ktore by zlepsilo situaciu.
Povolit osobnym autam pouzivat aj pravy BUS pruh 50m pred a 50m za krizovatkou, prakticky zdvojnasobilo priepustnost tych krizovatiek, bez obmedzenia MHD.
Viete aka bola odpoved?
Ze magistrat presadzuje verejnu dopravu namiesto osobnej a taketo riesenie by nekorespondovalo s tymto principom..
Toto je konecna, nikto tu absolutne nema zaujem aby sa nieco zlepsilo, zdravy rozum zomrel davno.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 27. Feb 2023 13:35
od IDV
Cize je sanca ze sa tunel zrazu prepadne? A to vyvola uzaveru a naslednu opravu tunela? Alebo sleduju ci ten tunel zacal praskat pocas udrzby? Ma niekto detailnejsie info ako to prebieha? Lebo ak by sa len cakalo kym sa prepadne, tak potom ako moze byt bezpecny pre prevadzku? Dakujem

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 27. Feb 2023 23:16
od jozin z bazin
Co to znamena, ze sa tunel prepadne ?
Akoze niekam este viac do zeme ? To by tam musela byt nejaka jaskyna a na to by sa uz po tolkych rokoch prevadzky prislo, ze tunel klesa.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 28. Feb 2023 10:11
od ondrejko_t
PK napísal:Chlapi, ja s vami vlastne uplne suhlasim. Mysickovanie, predbiehanie, je nasou specialitou.
Jedno treba ale uznat, ze to chovanie vodicov je z velkej casti sposobene stavom ciesta a pristupom spravcov k nim.
Ak je clovek zvyknuty, ze na dialnici je z nicoho nic 40tka, lebo ju tam zabudli cestari cez vikend a nema ziaden zmysel ju respektovat tak sa rovnako budu spravat aj k ostatnym 40tkam a 100kam ktore nejaky zmysel maju.
..
Toto je konecna, nikto tu absolutne nema zaujem aby sa nieco zlepsilo, zdravy rozum zomrel davno.


hej, zhodneme sa. problémom je často správca / projektant, ale veľmi často aj šoféri bez rozumu. na semafóre zasvieti zelená a trvá 5s, kým sa prvé auto pohne. veď načo sledovať značenie, on prejde. Potom stačí jeden ďalší, čo si nechá tiež rezervu medzi ním a autom pred ním a hneď je z možných 10 prejazdných áut 4.
a zo skúseností si viem na SVK veľmi živo predstaviť, že ja vojdem do toho pruhu 50m pred križovatkou, ale nazad ma už nikto nepustí, alebo ma vyblokuje, šak na čo sa predbieham.
Dnes ráno som sa u nás v SN pohýnal na hlavnej križovatke odbočujúc vľavo, tetuške predo mnou chvíľu trvalo, kým sa pohla, prešla 3/4 križovatky a zastavila aby dala prednosť chodcom, ktorí tam stáli na červenej. Myslím, že pri takých vodičoch nám žiadne "zlepšováky" na plynulosť a priepustnosť nepomôžu...

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 28. Feb 2023 20:52
od IDV
jozin z bazin napísal:Co to znamena, ze sa tunel prepadne ?
Akoze niekam este viac do zeme ? To by tam musela byt nejaka jaskyna a na to by sa uz po tolkych rokoch prevadzky prislo, ze tunel klesa.


jozin z bazin napísal:Ziadny termin ukoncenia prevadzky Braniska nieje.
Cize kym sa nieco zasadne nestane (bud tragicka udalost alebo definitivny vypadok technologie), tak sa budu snazit udrzat tunel pri zivote co najdlhsie.
Ako pesimista ocakavam napr. aj znizenie MPR na 50 km/h alebo dokonca striedavu premavku riadenu semaformi ...


Tu si pisal tragicka udalost, tak som to pochopil ze by sa prepadol strop tunela. Aku tragicku udalost si mal na mysli? Asi som to zle pochopil

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 28. Feb 2023 21:38
od Kvík
Ja som to pochopil tak, že myslel čelnú zrážku, ktorá by sa v dvojrúrovom tuneli nestala, resp. jej pravdepodobnosť je výrazne nižšia. V Branisku sa necítim dobre -- v prípade napríklad mikrospánku vodiča oprotiidúceho kamiónu má vodič na rovnej ceste akú-takú šancu stihnúť strhnúť volant a vyváľať sa v poli, v jednorúrovom tuneli sotva.

Na druhej strane vozidiel tam naozaj zatiaľ nie je až ktovieako veľa a za rovnaké peniaze sa zrejme inde dá dosiahnuť viac.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 28. Feb 2023 23:23
od jozin z bazin
IDV napísal:Tu si pisal tragicka udalost, tak som to pochopil ze by sa prepadol strop tunela. Aku tragicku udalost si mal na mysli? Asi som to zle pochopil


Aha, ja som tvoje prepadne sa pochopil tak, ze sa prepadne vozovka.
U nas sa strop zvycajne zruti :-)

Tragicku udalost som myslel napr. celna zrazka dvoch benzinovych cisterien, po ktorej by ostal tunel tak poskodeny, ze by sa musel kvoli oprave uplne uzavriet na dlhu dobu, alebo by dokonca ostal neopravitelny ...

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2023 08:28
od andel011
Mám pocit že cisterny s výbušným materiálom majú do tunela zákaz vjazdu. Tak ako autá na plyn do podzemných parkovísk.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2023 10:00
od garip
cez Branisko sa nesmie prevazat nebezpecny naklad, tu je zoznam tunelov na SK, kde to je a kde nie je povolene:
https://www.cdb.sk/sk/casto-kladene-ota ... unely.alej

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2023 10:03
od metelesku.blesku
ondrejko_t napísal:jaryno, ktoré pozemky? jediné, čo mi napadá je priamo v Korytnom pod mostom, ale pokiaľ viem, tak to bolo skupované naraz a dopredu. veď aj táto časť pod budúcou diaľnicou bola dopredu predpripravená.
jedine, že by sa posúvala rúra a tým pádom sa musela časť úseku pretrasovať. či?

Po túto časť, ktorá je zobrazená v odkaze, mohli teoreticky predĺžiť diaľnicu v čase, keď dorábali križovatku Behárovce na plný profil (2013/14) a až v tejto časti to zúžiť do obojsmernej premávky. Trasa bola predpripravená, stavanie v tej dobe lacné, stačilo vrámci tej zákazky dorobiť dva krátke mosty a ľudovô povedané: "natiahnuť asfalt".
Maximálne by sa tak využilo to, čo už bolo kedysi predpripravené a skrátil by sa aj úsek obojsmernej premávky na najpotrebnejšie minimum a možno aj znížil počet mikrospáčov, ktorých dlhšie zníženie rýchlosti na 80 uspáva.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2023 10:47
od ondrejko_t
suhlasim. ale na slovensku sa lahke a kratke veci nerobia. napr. 800m privádzač d1 / 533 pri LE.

Re: D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2023 16:55
od jozin z bazin
garip napísal:cez Branisko sa nesmie prevazat nebezpecny naklad, tu je zoznam tunelov na SK, kde to je a kde nie je povolene:
https://www.cdb.sk/sk/casto-kladene-ota ... unely.alej


hej, na to som pozabudol, ale ako priklad sa to moze pouzit :-)

Ale hned ma napadla dalsia moznost. Pamatate minuly rok, ked bol v Polsku lacny benzin a Slovaci tam chodili tankovat, niektori dokonca s velkymi plastovymi sudmi ? Viem si zivo predstavit takehoto experta, ako vlezie do Braniska s privesnym vozikom, na ktorom ma 4 sudy plne benzinu. A tam sa celne stretne s "kolegom", ktory vezie propan-butanove flase. Ja viem, je to ako scenar s holywoodskeho katastrofickeho filmu :-), ale stat sa moze vselico ...

Cize teoreticky moze byt zakazane prevazat nebezpecne materialy cez tunel, ale to by sa muselo kontrolovat kazde auto a to nehrozi.

Ale hadam uz netreba dalej rozoberat tuto temu.