racto napísal:Expwy, samozrejme keby bolo pravidlo o tom že cyklisti by mali prednosť na všetkých cestách rovnako ako chodci, pravidla značenia by sa úplne menili. Túto zmenu sme navrhovali v roku 2010, 2011 a 2013 a ani raz neprešla. Ale všetko chce len čas a postupne to ide Už som si zvykol že postupne impementujeme všetky prvky cyklo.
Ale keďže je veľmi malo pravdepodobné, že sa to bude dať zmeniť treba upraviť legislatívu tak aby sa to neoznačovalo 3ma značkami.
Problém našej legislatívy je, že ani tí chodci nemajú pred priechodom pre chodcov prednosť, ale až keď sú na ňom a cyklisti ani keď sú na ňom. To, že na Slovensku vlastne tieto priechody nič neznamenajú, tak sa zriaďujú takmer všade, na každom kroku, v každej križovatke, v každej bočnej uličke aj dva tri, v dopravne upokojených oblastiach (obytné zóny, zóny 30 apod.). Táto nevhodná úprava spôsobuje jav, že je ich nadmieru veľa, aj na miestach kde vôbec nepatria, na miestach kde sú úplne zbytočné lebo prednosť chodcov tam vyplýva zo všeobecných pravidiel napr. v križovatkách apod.
Týmto sa úplne stráca podstata priechodu pre chodcov, lebo vodiči ich prestávajú postupne evidovať keď sú všade na každom kroku. A pri tom by to malo byť jedinečné miesto, ktoré si vodič už z diaľky všimne a zastaví pred ním a pustí chodca akonáhle sa chodec len priblíži k priechodu pre chodcov.
Nie ako u nás, že jediný rozdiel v tom, či chodec prechádza cez vozovku hockde (lebo to v obci môže - čo je správne) a po priechode je ten, že keď ho vodič vozidla zrazí na priechode dostane vyššiu pokutu ako keď vodič zrazí chodca mimo neho. Takto je totiž nastavená naša legislatíva.
Slovensko podobne ako Česko je preznačkované a často-krát sa stáva, že vodiči naozaj dôležité značky a miesta takto vyznačené prehliadajú.
Mimochodom častokrát si ani cyklisti sami neuvedomujú, že sú vodiči vozidiel a ignorujú chodcov.
Podobná situácia je aj s cyklopriechodmi...
Tragikomické situácie potom nastávajú aj v prípadoch, keď cyklista jazdiaci po vozovke v cyklopruhu sa stretne s cyklistom, ktorý chce prejsť cez priechod pre cyklistov (viď nám. SNP a Kamenné nám.). Kto má prednosť??? Samozrejme ten, ktorý jazdí po vozovke.
Pri súčasnej právnej úprave vlastne nie je rozdiel či chceš prejsť cez vozovku po priechode alebo nie. Mimo prechodu môžeš prejsť len keď nijako neobmedzíš prechádzajúce autá, platí aj na priechode viď § 53 ods. 2 nižšie
§4 Povinnosti vodiča
(1) Vodič je povinný
e) dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu, a starým osobám,
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky,
(2) Vodič nesmie
h) ohroziť chodcov na chodníku alebo chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní,
ohroziť = dať prednosť
čiže v križovatke pri odbočovaní vľavo aj vpravo aj bez priechodu pre chodcov
§ 19 Odbočovanie
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
čiže v križovatke pri odbočovaní vľavo aj bez priechodu pre chodcov
§ 53 Osobitné ustanovenia o chodcoch
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.
(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané, ak v § 55a ods. 2 nie je ustanovené inak.
(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.
Takže ako chodec aj pri priechode pre chodcov môžem stáť a nikto nie je povinný ma pustiť (§ 53 ods. 2). A pre vstup na vozovku platia rovnaké pravidlá bez ohľadu či je tam priechod alebo nie (§ 53 ods. 4).
NAČO nám je priechod pre chodcov pri takejto úprave zákona, a ešte aj označovaný zvislými značkami, keď je degradovaný vlastne len na nejakú plochu kadiaľ sa odporúča chodcom prechádzať cez cestu. A dokonca ešte horšie. Lebo cez cestu môže chodec prechádzať aj jednotlivo, na priechode pre chodcov nie. Musí čakať na parťáka, aby mohol prejsť na druhú stranu!
Jediná výhoda priechodu tam ale predsa je, že už keď sa chodec v skupinke dostane na priechod pre chodcov vodič ho nesmie ohroziť, iba električka ho môže zraziť. A keď už ten chodec na vozovke je aj bez priechodu, tak ho na nej predsa vidím aj bez tej značky a logicky ich takisto nesmiem ohroziť a ak je to potrebné zastavím na tento účel vozidlo.
Preto tvrdím a budem vždy tvrdiť, že priechod pre chodcov má byť bezpečné miesto pre prechádzanie chodcov tak ako vo vyspelých krajinách na západ od nás. Vodič vozidla akonáhle vidí čo i len 1 chodca pri priechode, by mu mal umožniť prejsť cez vozovku.
A preto že má v Rakúsku a Nemecku také postavenie aké má, nie je na každom kroku, v každej bočnej uličke, pomaly na každej neriadenej križovatke.
Veď stačí si pozrieť satelitné snímky na Google Maps a dedinky za hranicami Wolfsthal (až 1 priechod pre chodcov v strede dediny), Kittsee apod.
Oplatí sa pozrieť aj Nemecko, kde na svetelne riadených priechodoch sa zebra nevyznačuje vôbec, iba na tých nechránených a celkom logicky.