Re: Spojenie Bratislava-Košice .. kedy bude ?
Odoslané: 14. Aug 2010 10:01
To že financie nie sú, je čiastočná pravda, to že sa momentálne okrem R1 nestavia je viac maslo na hlave politikov. Eurofondy sú nevyčerpané, zo štátneho rozpočtu koľko sa dá na diaľnice je otázka priorít, PPP poznačila snaha dostavať celú D1 cez PPP za každú cenu. K tomu enviro problémy. Je jasné že na to všetko čo sa naplánovalo je peňazí málo, táto diskusia je však čiastočne o tom, čo z toho čo sa naplánovalo je nutné stavať ako prioritu a čo počká. Môj názor je že v prvom rade by sa teraz mali sústrediť peniaze na výstavbu kritických úsekov na severe. Súhlasím s Devilom v tom, že je zbytočné stavať diaľnicu tam kde sa stále dá v pohode jazdiť 90 km/h a predbiehať. Netlačim silou mocou ani na tunec Prešov ak sa dostavia nábrežná a dobre sa nastavia semafóry prejazd Prešovom by nemal až tak zdržiavať. Ale okrem úseku Jánovce - Jablonov resp. Fričovce - Svinia (aj tam je problémom pomalý prejazd mestom Levoča) na severnej trase prakticky niet úseku s nízkymi intenzitami a vynechať niekde 5 km (Hrhov- Nemešany) už naozaj nemá zmysel ani dopravno - bezpečnostný ani finančný. Dlhodobo je tu cez deň dosahovaná priemerka do 70 km/h, takže aj tá 110 by výrazne pomohla. V čom si s niektorými nerozumieme je názor že sa treba vykašlať na "drahú D1" a radšej postavme R2 resp. R1 cez Nízke tatry a že tá uvoľní dopravu na severe. Ale to podľa mňa nie je pravda. Ešte k Devilovi, sčítanie určité hodnoty ukáže, lenže si treba uvedomiť že sa robí v období ťažkej krízy keď mnoho nákladných aj osobných aut stojí či už našich aj zahraničných, ale pomerné hodnoty vyťaženia budú zachované. A ešte jedna poznámka, stavba plného profilu na severe je viac menej nutná aj z technologického hľadiska - z dôvodu ťažkého terénu a budovania technického zázemia, dočasných stavebných komunikácií, dopravy materiálu a podobne je tu výrazná úspora peňazí ak sa to urobí naraz ako všetky tieto práce robiť na 2x, už len preto, že ochrana prírody a iné orgány tvrdo požadujú po skončení výstavby upraviť okolie a terén do pôvodného stavu. Takže ak by o 10 rokov zarástli lesom, zase by sa to muselo platiť nanovo. Takže zhrniem svoj názor - väčšinu dostupných peňazí sústrediť na dostavbu D1 a inde riešiť kritické miesta obchvatmi v polprofile RC. Z histórie vieme že odložením nejakého úseku jeho cena len narástla, nepoznám prípad že by odložená výstavba stála menej (to že vysúťažená cena je nižšia ako expertíza spred 2-3 rokov nie je to isté ako odkladanie výstavby). Ešte k tej dostupnosti, osobne si myslím že dostupnosť D/RC do 50 km mimo miest nad 50 000 obyvateľov a medzinárodných tranzitných ciest je dostatočná, takže by som netvrdil že dobudovaním D1 a R1 zostane stále horná nitra odrezaná od diaľničnej siete. Naopak dovolím si tvrdiť že bez pospájania chrbtovej D1 je stále od diaľnice v značnej miere odrezaná celá podtatranská oblasť a všetko na východ. Ešte k vyťaženosti, keďže D sa stavia na 30-40 rokov dopredu je správne že sa rok po dostavbe javí ako skoro prázdna. Pamätám si časy po odovzdaní R1 Trnava - Sereď ako som sa tam preháňal po skoro prázdnej ceste, podobne okolo Novej bane, ale aj tam je po 5-10 rokoch realita úplne iná. Iný príklad: RC medzi ZV a BB dokončená pred cca 30-timi rokmi. Napriek tomu že medzi ZV a BB je kvalitná stará cesta 1. triedy je R1 vysoko vyťažená aj autami jazdiacimi ZV-BB, takže tvrdenie že ZA-MT budú autá miestnych jazdiť po starej ceste nie je ničím podložené.