Stránka 2 z 2

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 13. Aug 2023 16:45
od sendvo
mne nedavno prisla pokuta za rychlost z ceska do rakuska v nemcine :D prekrocil som rychlost o 14kmh a bolo to 900 kaciek. prislo to cca po mesiaci a pol

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 13. Aug 2023 17:20
od Miro
Ja som išiel 81 na 70ke tu:
https://sk.mapy.cz/s/kodovocapa
Do listu napísali aj súradnice. Je tam úsekové meranie.
Pokuta bola 900 Kč.

Teraz si tam už dávam pozor ;-)

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2023 08:03
od sendvo
presne tam som dostal pokutu aj ja :D

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2023 09:37
od Miro
A tiež ti poslali účet, na ktorý môžeš zaplatiť priamo v eurách?

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2023 12:16
od sendvo
nie. poslal som to normalne v ceskych korunach

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2023 12:46
od Miro
Hm, mne takú možnosť ani nedali. Mohol som zaplatiť poštovou poukážkou na pošte v ČR, v hotovosti na mestskom úrade v Slavkove, alebo v eurách na uvedený účet. čo som bol vlastne rád, pretože pri konverzii na CZK sú tam nejaké bankové poplatky.

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2023 12:52
od pa3ck
Ten eurový účet mal český alebo slovenský IBAN?

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2023 19:42
od badger-FB
Aslanove dialnice napísal:Ahojte všetci,
Rozmýšľam tak nad touto témou, či je lepší systém diaľničných známok, alebo vyberanie mýta v mýtnych búdkach. A aj krajiny Európy to majú tak päťdesiat na päťdesiat, niektoré majú mýtnice, iné zase diaľničné známky. Môj osobný názor je taký, že mýtnice sú lepšie.
Nie som dopravný ing. a spol. Iba som najazdil stovky tisíc km. :) Z pohľadu užívateľa je to v rámci Európy viac ako zložité, keď idete prvé razy a to aj odlišné potom v značení etc., ale dá sa na to veľmi rýchlo zvyknúť. Extrémnejšie sú iné jazdné štýly vo Francúzsku a Taliansku.

Skôr to vnímam tak, že "menší" ak spoplatňujú, tak bez mýtnic. (čiže prevaha známok, posledná éra e- zn.) Chorvátsko to definovalo turisticky a trochu inak. Fajn, ale tiež to idú zásadne zmeniť. Vynechajme Chorvátov, tiež neviem či by sa páčilo tu na Slovensku za 400 km diaľnice ich A1 (a to približne dnes stojí na D1) zaplatiť za jeden prejazd 27 eur. A naspäť zase. Potom tu niekto ide reptať že to stúplo z 50 na 60 celoročne, ale tak porovnávajme to ako celok, keď už teda. To máte jednu dovolenku v Chorvátsku tú našu celoročnú cenu. Dosiahli by sme leda to, že by výzmamný podiel Slovákov nejazdil po diaľnici alebo by boli výrazné zľavy (čo tam oni takisto majú), aby aspoň časť to platila a finančný efekt rovnaký, ale my nemáme toľko tých turistov.

Ja skôr vnímam, že osobná doprava skoro nikde neplatí - keď by som spočítal celkové diaľničné kilometre v EÚ, alebo vo väčšine neplatí si myslím. Najviac diaľnic má Španielsko a tam posledných 10 rokov upúšťajú od mýta. Zase sa ževraj nejaké európske zavedie všade, ale celkovo upúšťajú. Vypršali staré koncesie a neobnovili mýto, ale fajn, majú tam tie búdky. Ale osobák nemusí platiť.

Druhí v poradí sú Nemci čo sa rozsahu týka: tak osobná doprava neplatí nič a tranzit žiadne búdky nemá. :o To sa bavíme o TOP1 ekonomike v EÚ. (kontrola je výborná a ešte aj pokuty im robia outsourcingovo na priestupkoch, čo odľahčuje ich multi-lvl políciu). Nemci chceli opakovane zaviesť aj poplatky za osobáky, ale nie pre svojich. Potom aj pre svojich, dodnes to neprešlo. Ale reformu diaľnic spravili, keď odobrali zo spolkových krajín diaľnice pod federálny Autobahn úrad a ten má nové projekty na starosť. Pôvodné stále riadi DEGES.

Výnimku tvoria Francúzi, kde si trh rozdelili súkromné firmy, asi 3/4 a tie sú spoplatnené búdkami. Štátnych je 1/4 a tie sú zadarmo. :wink: Napríklad A75 je zadarmo, len viadukt Millau sa platí. A majú búdky. Lokálna premávka má výrazné zľavy a bežný Frantík ide za prácou naozaj pri svojom meste. Tranzit samozrejme platí.

Taliani sú taký mix. S búdkami. Taliani svoje pôvodne koncesné diaľnice v súkromných rukách preberajú pod svoje štátne koncesie. Po páde mostu v Janove prišlo k prebraniu veľkého rozsahu pôvodného správcu, ktorý sa nestaral o údržbu mostov ako si štát predstavoval. Ale štát to riadne odkúpil, žiadne znárodnenie sa nekonalo. Je tam kopa takých slabých diaľnic ako naše rýchlocesty a sú zadarmo. (občas tunel má nejaký nápis pre tranzit etc.)

Potom to priznám sa nedokážem ďalej zoradiť. Ja som dosť pracoval v Nórsku a Belgicku. Tam je skoro všetko zadarmo alebo sa v Nórsku platí mýto, na veľké mosty a tunely ale len po dobu napríklad 15 rokov, aby sa splatila stavba. A keď sa splatí za 12 rokov, tak sa mýto zruší. Aby Nóri urýchlili diaľničnp výstavbu, tak k pôvodnej Statens Vegvesen založili Nye Veier. Prísne ekonomicky pusudzujú ktorý projekt áno/nie a kedy.

Poľsko postavilo tisíce nových kilometrov, tiež osobáky skoro nikde neplatia. :wink:

Osobne si myslím, že modely zostanú viaceré na území EÚ, lebo EÚ nie je rovnocenne v zložení štátov. Všade je iná tá sieť. Niekde každých moc desiatok km je zjazd, niekde ako u nás je to aj každé 4 kilometre. To potom limituje možnosť modelu si myslím aj búdky. Taliani majú až šikany ako búdky, koľko NAD si tam obúcha spätné zrkadlá, nájazdy neodpovedajú dnešnej premávke. Tvoria sa kolóny a kamión presahuje neprimerane do inej cestnej siete, lebo inak tam cez búdku nikdy neprejde.

No a dosť je ekonomika. Niekde žijú hlavne z turistov, niekde z tranzitu ako takého - Slovinsko je čisto tranzitná krajina, ale aj pre NAD aj pre osobáky za dovolenkami. Každý to ohýba ako chce, aby mu to čo najlepšie vyhovovalo. Sú krajiny, ktoré nastavia aj prísne podmienky, aby odradili od jazdy. Rakúsko robí čo môže, aby tranzit z Balkánu išiel radšej cez SR/ČR. Swiss zakázali jazdu v noci. Naložte sa na vlaky a dajte pokoj. Ani nebude jednotná cena - môže byť nanajvýš minimálna sadzba tak ako na niektoré iné komodity pre dovoz, resp. rovnaké papiere. :)

Ale búdky ako také sú rozšírené viac južne, aj smer Balkán, nakoniec aj to spomínané Macedónsko ale aj okolité krajiny. Prevažne teda juh Európy. Niekde búdky majú a aktivované tam majú aj možnosti tej nálepky. Čiže hybrid.

Optimálne je, keď jedna služba Telepass/TelePeage etc. rieši jazdu na JZ - že nemusíte riešiť kde ktorý správca/koncesionár alebo štátny úsek a poriešite naraz Francúzsko so Španielskom. Ten Telepass presne eviduje kto kadiaľ prešiel a rozúčtuje to tým krajinám alebo správcom. Čiže nikto o nič neprichádza. A všetci šetria na správe systémov. Aj Grécko ktoré má hromadu správcov, tak zjednocuje výber mýta na skoro celej sieti.

Ale taký osobný tip: ja by som bol za to, aby všade v EÚ platil systém, že stačí doplatiť bez sankcie do konca dňa. :) Lebo to vnímam ako podstatnejší problém, samotnú platbu. Nie to aký je systém. Obzvlášť keď sa prechádza cez polovicu krajín EÚ a človek to nerobí týždenne ako profi vodič. Niekde sa dá do konca dňa, niekde je to neskoro. Človek je často prinútený zmeniť trasu a zrazu je spoplatnená ... a človeka oblieva pot. Pri búdke je nejaká šanca, že zaplatíte určite ten prejazd ... pri známke menej, to by som tam videl ako možnú výhodu. :wink:

Také Turecko a ich mýto. Treba mať kredit a jazdíte. A keď sa opúšťa štát a nemáte to zaplatené, nepustia vás von, treba to doplatiť a zložité formuláre a sankcia k tomu. Čiže motorista tú krajinu neopustí bez zaplatenia, keď na neho aj neprídu ešte tam, kým tam je na tej diaľnici. A tam ten Istanbul a diaľnice na viaceré smery je zaujímavo riešený, niečo je zdarma, niečo len v niektorom jazdnom pruhu a niečo len v určitú hodinu. A nedávno zjednotili dva systémy do jedného.

OT: Fajn systém kontroly bez búdok sa ale robí (hoci hlavne pre tranzit) - na váhy a iné veci (ak orgány chcú), že si stiahnete vozidlá z diaľnice na parkovisko a spravíte kontrolu. Takú lepšiu je prejazdová váha - a musíte tam odbočiť. Je na to iks kilometrov jasné značenie, že musíte a keď nie, tak sú snímače a kamery a jednoducho po vás pôjde polícia a máte ešte navrch aj pokutu. Čiže poriadok sa docieliť dá. A keby bolo Slovensko čo k čomu, tak v rámci Sekúl také dávno vybudovali a z tej našej najzaťaženejšej tranzitnej D2 sme určite niečo získali na preťažení. :) To je ale výslovne na tranzitných koridoroch ... nie je to za každým bučkom. Námatkové mobilné kontroly sú po celej EÚ, aj tam kde nečakáte, kde ak prehliadnete jednu tabuľu a ste zrazu v inej členskej krajine, tak aj na takýchto územiach sa dá spraviť elegantné odchytenie. Pri najbližšom zjazde/nájazde cez nejaký uzol, pri nejakom kruháči sa postavia policajti s dobrým ďalekohľadom a vytipujú si koho odchytia. Naposledy sa to vo veľkom robili pro teror. útokoch. (čiže ide robiť kontroly aj bez "opách" na hraniciach)

Ale dnes nikoho nenaháňajú, v rámci jednotnej EÚ to nemá zmysel. Každý je svojprávny, zodpovedný, má byť sčítaný. Automatizácia a elektronizácia sa postarajú o to, že pokuta príde za vami. Pri tak hustej premávke a inej tr. činnosti to nie je na programe dňa, aby to bola top priorita prenasledovať každý osobák že nezaplatil. To k tej kontrole. Jasné, dá sa spraviť akcia na domácich, ale to má skôr edukatívny charakter: že stojí niekde hliadka a sleduje, kto (ne)zaplatil. To sú ale konkrétne príčiny a metodiky práce (aj tie pokuty niekde robia na pol ručne) a zase pri takejto akcii sa často polícia zameriava na "komplex priestupkov". Ten dlh za službu sa s človekom potiahne ...Francúzi, Nemci hlavne za rýchlosti, to potom stupňujú. Takže také to staré "zahodiť do koša" by som nerobil. Ak sa nechce niekto dopracovať po minimálne zákaz jazdy niekde. (kedysi norma neplatiť P vo Viedni a veď čo - oukej, keď to na mieste nikto neriešil, kedysi išlo všeličo ale to je všetko +- 20 rokov, to že tu v tejto krajine sa málo napreduje v systémoch ešte aj medzi úradmi, neznamená, že to tak je všade. Čo vidím mnohí potvrdzujete. :wink:

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 17. Aug 2023 01:33
od JaNY
Tam vyssie niekde bolo napisane ze v US nie su osobaky spoplatnene. Nerucim za cele USA, ale v NY state su spoplatnene, i ked nie vsetky.

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 17. Aug 2023 10:22
od 110mat110
JaNY napísal:Tam vyssie niekde bolo napisane ze v US nie su osobaky spoplatnene. Nerucim za cele USA, ale v NY state su spoplatnene, i ked nie vsetky.

Podla wiki su to skor jednotive useky ako celostatne myto. Je ich celkom dost (popravde viac ako som cakal) ale stale relativne mala cast siete. NY, NJ, a PN ich maju celkom dost. Asi by som to stale nenazval uplne spoplatnenie siete.

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 17. Aug 2023 17:49
od IceFox
Je rok 2023 a niekomu dôjde ako fasa nápad sa vrátiť k prastarým mýtniciam s lístkami a kolónami ako v piatok v Lidli keď je otvorená len jedna pokladňa.

Svatá prostoto...

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 17. Aug 2023 21:27
od badger-FB
IceFox: a ty nepýtaš potom 1 euro? (áno, ja som už pýtal :) )

logika karotano: zmysel trolla

platí A
tvrdím, že platí A (opakovanie klamstva doblba, aby sa odviedla pozornosť, že toto nie je to najdôležitejšie, lebo už to speje k odhaleniu klamstva respektíve k neznalosti)
platí A, je toho plný net, nájdite si (lebo na čo by on hľadal, však on to vie, nie je žiadne "kido" :D tým myslí kid - už toto je hodné pubertiaka :D )
oukej, tak neplatí A, ale ste takí múdri, že ani neviete, že to neplatí (nastáva prehadzovanie viny na ostatných, že on žije síce v nejakom názore - ale je chybný a on za to nemôže)

    je taká zásada, nekŕmte trolla :D
    a je taká povera, že troll pravidelne píše "sem už viac nenapíšem" ako aj že zásadne reaguje na tých, ktorí mu zrovna niečo vyvrátili
    a je pravidlo č. 1 ktorého sa každý troll drží, napísať moc príspevkov za sebou, aby sa premazali nepríjemné skutočnosti a tzv. sa obrátil list ďalej
    skúzenosti z administrácie specialunits

nuž a tak sa dočítame aj to, že karotano najazdil tiež veľa km, ale nepozná stred Európy ako to tam chodí vlastne a dalo by sa poriešiť aj hromadu ďalších jeho trápnych tvrdení, ale na čo to robiť?

Je úplne zrejmý účel - nuda a ešte raz nuda alebo iný, o to menej dôležitý zmysel jeho existencie tu. Možno aj cielený, v zmysle zamorenia... až raz príde odmena. :oops:

ostatný užívateľ: oukej, mali ste pravdu (a debata a život idú ďalej) prípadne bez reakcie a život a debata idú ďalej (lebo to je vec povahy a prípustnosti v tvorbe profilu/mena/povesti v danej debate a diskusnej platforme/webe), kdežto trolla nejde pochopiť a nemôžete pochopiť a on o to ani nestojí - preto zlaté pravidlo nekŕmiť trolla (nepísať ďalšie a ďalšie reakcie)

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2023 08:52
od ondrejko_t
Miro napísal:Hm, mne takú možnosť ani nedali. Mohol som zaplatiť poštovou poukážkou na pošte v ČR, v hotovosti na mestskom úrade v Slavkove, alebo v eurách na uvedený účet. čo som bol vlastne rád, pretože pri konverzii na CZK sú tam nejaké bankové poplatky.


tak to buď fakt rád, ja som platil 1450 HUF (tuším nejakých 3,5€) a na poplatkoch som zaplatil nejakých 25-30€

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2023 09:15
od Miro
To bola pokuta?

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2023 09:45
od ondrejko_t
poplatok za zmenu znaku v diaľničnej známke, ktorá by inak bola neplatná.
a keďže pokuta by bola za 40€ + 45€ bratislavským advokátom, som rád, že som si to vykomunikoval s Maďarmi sám, aj keď mi oni nedali možnosť platiť v € vo swifte.

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2023 14:31
od Pacho
celkom tomu nerozumiem, "zmena znaku v dialnicnej známke". o co sa vlastne jednalo?. Nic v zlom, ale zaujima ma to, dakujem za odpoved.

Re: Mýtne búdky vs diaľničná známka (čo je lepšie)?

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2023 19:46
od vladik67
Zmenil napr. H na SK a to ti urobia v Maďarsku za poplatok určite, lebo syn mal obdobný problém.