od Jonathan » 03. Dec 2013 14:30
V sucasnom stave dialnicnej siete by som nespoplatnoval Svinia-Presov, Presov-Kosice a Kosice-Milhost. Z tych usekov, ktore sa stavaju, alebo sa budu stavat, by som nespoplatnoval DS-Turany, Ruskovce-Pravotice, Zvolen-Krivan. Po dostavani Fricovce-Svinia by som usek Svinia-Presov tiez spoplatnil.
Myslienka za tym je jednoducha. Dialnica, alebo RC vytvori benefit pokial existuje v ucelenej dlzke aspon 50km, alebo nahradza vyznamnu prekazku (Branisko), alebo vytvara spojenie, ktore poskytuje vyznamny benefit (R3- tunel sklenne, alebo R7 DS-NZ). Jednoduchsie povedane. Pokial postavym nieco, co vyrazne zlepsi bezpecnost, alebo vyznamne skrati cestovny cas, potom to mozeme spoplatnit.
Nejake priklady:
Kosice-Milhost: Uspora odhadom dve minuty, nizke intenzity lokalneho charakteru. Dialnica nema ekonomicke opodstatnenie, ale bola stavana ako politicka uloha. Preto ako vysledok je, ze po nej budu jazdit iba ti, co uz znamku maju (ziadny benefit pre stat).
Svinia-Presov: Kratky usek, ktory obchadza nebezpecne stupanie, ale bez nadvazujuceho useku prakticky efekt maly. Opat: vyuzivaju iba ti, co uz znamku maju.
Presov-Kosice: Je diskutabilny. Je relativne kratky, ale obchadza velke mnozstvo dedin. Mozno aj preto je vyhodnejsie s LKW chodit po jednotke, ako po D. Benefit pre stat urcite je, ale bol by vacsi, pokial by zbytocny tranzit nechodil po jednotke.
K tym vyhladovym:
Ruskovce-Pravotice: bude R-ka v polovicnom profile, ako pri Oravskom podzamku, Cadci, Trstenej a pod.
Zvolen-Krivan: Podobny usek ako D1 pri kosiciach. Benefit pre stat moze byt, ale pokial sa nespoplatni --> zvysi sa bezpecnost na starej ceste.
DS-Turany: Toto je usek, ktory nebude mat problem ani keby spoplatneny bol, ale ked clovek berie do uvahy, co si uz ludia vo Vrutkach a Sucanoch pretrpeli, tak dat im 5 rokov v podobe benifitu, ze na D prejde o 25% viac aut je velmi prijemny.
Samozrejme, diskusie na tutu temu nebudu, pokial niekto na ministerstve vytvori predpis na spoplatnovanie. A este trochu cisiel. Za rok 2012 bolo predanych 688744 rocnych dialnicnych znamok co je asi 37% osobnych motorovych vozidiel.
Bol tu argument, ze taky kosican ma 15km do madarska, kde sa moc nechodi (inak by bola na hranici vacsia premavka), a tiez 20km to Presova, kde mozno chodi castejsie. Ale stale je to nic v porovnani s nejakym piestancom, Ilavanom, alebo bytcanom, ktory maju dosah na 200km dialnice a pritom platia rovnaku sumu.
na zaver: Ekonomcky nema velky prinos spoplatnovat teketo male useky, ale z pohladu ludi zijucich okolo by to bola vzpruha. A bol by to aj argument na koncepcnejsie planovanie dialnic.