Ike napísal:Neviem, ja som hlavne ako vodič stratil absolútne vieru v slovenských vodičov. Človek by očakával, že aspoň polícia to nejako zachráni, ale v princípe oni robia to isté. Mám pocit, že namiesto toho, aby polícia vodičov vychovávala, priestupky s výnimkou porušenia zákazu vjazdu a MPR ignoruje. To potom vytvára bublinu, že čo polícii nevadí, to je povolené.
Nezachráni. Tí, čo sú odchovaní na starom socialistickom systéme, ktorý tu funguje dodnes, len veľmi ťažko budú prijímať nejaké systémové zmeny, hlavne keď systém riadenia polície (polovojenská organizácia) ho predurčuje na to robiť represiu, nie prevenciu.
V žiadnom civilizovanom štáte nemá pod kuratelou pravidlá cestnej premávky polícia a Ministerstvo vnútra, ale Ministerstvá dopravy. To je ako, keby železničné predpisy, alebo vodácke alebo letecké predpisy riešila polícia - najčastejší argument, ktorý sa používa na obhájenie tejto zvrhlosti je, že pravidlá cestnej premávky slúžia pre najväčšiu skupinu občanov a preto to musí mať kompetenčne polícia - blbosť ako hrom, ale čo už. Vrcholom ľadovca je evidencia vozidiel. Čo to má čo spoločné s políciou? Nechápem. Tak nech robia aj evidenciu koľajových vozidiel, lietadiel a plavidiel. My sme jediný skanzen v EÚ. Avšak v tejto dobe otvárať kompetenčný zákon, len kvôli týmto veciam nemá moc zmysel, lebo polícia je chvalabohu ešte ako tak jedna zo stabilných a jedna z mála rešpektovaných inštitúcii v tomto anarchistickom zriadení.
Problém je v tom, že keď pravidlá cestnej premávky robia policajti, pozerajú sa na ne z pohľadu represie, nie z pohľadu vodiča. Preto sú v zákone, vyhláške a zásadách používania značiek nuansy, také aké sú, lebo sú nastavené nie z pohľadu vodič friendly ale policajta, ktorý keď sa stane priestupok, alebo dopravná nehoda, aby ich vedel okamžite objasniť, ihneď pokutovať a následne prijať opatrenia, aj v prípadoch keď žiadne prijímať netreba. Nejaké dôsledné vyšetrovanie a urobenie záveru? Čosi.
Vysvetlím na prípadovej štúdii:
- 1. opatrenie po smrteľnej dopravnej nehode "Les značiek a zelovoc"
Nadrbať na nehodový úsek alebo miesto značiek koľko sa zmestí a najlepšie v zväčšenom rozmere a na citrónovom podklade. Keď sa to tam opakuje aj kvôli neprehľadnosti nadrbaných značiek?
- 2. opatrenie "Cirkus Humberto"
Vysvietiť to tam žltými výstražnými svetlami, stroboskopmi, LED blikačmi a všetkým čo je drahé a môže oslňovať vodičov. Keď sa to tam opakuje?
- 3. opatrenie "Kruhový objazd"
Všeliek. Keď tam kolabuje doprava?
- 4. opatrenie "Viacpruhový kruháč alebo Turbokruháč"
Doprava už nekolabuje, len sme vytvorili nespočetné množstvo kolíznych bodov, kde sa pravidelne opakujú malé dopravné nehody, ale je to len plecharina do určitej sumy €, kedy netreba volať políciu. Čiže štatisticky sme nehodovú lokalitu, ktorú sme vytvorili, vlastne odstránili.
A príčina prvej dopravnej nehody? Individuálne zlyhanie vodiča, na ktoré sa opatrenia nadajú prijímať.
Ike napísal:Úplne jednoduchý príklad - doplnková zelená šípka. 2ks Mlynská dolina v BA a 1ks Legionárska v BA. Písal som polícii na FB aj mailom aj listom, že 9 z 10 vodičov to ignoruje a vníma to ako plnohodnotný šípkový signál. Očakával by som, že v uvedených lokalitách sa na vhodné miesto postaví policajné auto a bude odchytávať vodičov, ktorí nerešpektovali ustanovenia a bude to riešiť "dohovorom". Namiesto toho vznikajú v meste ďalšie a ďalšie doplnkové šípky, ktoré sa ale nevyužívajú na účel, na ktoré sú určené ale de facto nahrádzajú plnohodnotný šípkový signál a polícia nerobí nič.
Čiže podnet nespokojného občana. A ja že prečo nestíhajú robiť koncepčné veci, keď sú zahltení operatívou
Ike napísal:To nie je, že by vodiči boli arogantní a naschvál porušovali predpisy. To je o tom, že tí vodiči to nevedia. No a toto môžeme aplikovať na hocičo. A zistíme, že o 20 rokov bude musieť mať vodič vysvetlené, pomaly kde má vyhodiť smerovku. Tiež by som žil radšej v meste bez priechodov, kde by napr. platila automatická prednosť chodcov idúcich cez križovatku pozdĺžne. Príde mi to logické a neviem, či to dokonca nie je upravené aj teraz v zákone. Lenže ani chodci ani vodiči to nevedia.
A toto je úplne najhoršia vec, ktorá sa mohla a môže stať, že to vodiči nevedia. A prečo to nevedia? Lebo nie sú k tomu vedení. A ešte keď ich mýlime nesprávnym používaním signálov, ktoré podvedome vyhodnotia ako správne, tak to môže skončiť veľmi zle.
Vtip je v tom, že pravidlá cestnej premávky by mali byť čo najjednoduchšie, najzrozumiteľnejšie, prehľadné a hlavne intuitívne. Vodič by nad nimi nemal premýšľať, ale automaticky konať v milisekundách. Proti tomuto ide terajšia legislatíva, najmä čo sa týka významu a použitia DZ (vyhláška), míľovými krokmi dopredu. Nadmiernym používaním značiek a hlavne vyjadrovaním všeobecných pravidiel značkami (čo je mimochodom v zákone zakázané a zákon je viac ako vyhláška) otupujeme vodičov. Toto je cesta do pekla.